Solcellspanel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Solcellspanel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Solcellspanel

Kan absolut inget om detta så måste fråga.

Är det någon av er som använder solcellspanel till att ladda era batterier till elmotorn medans man är ute och fiskar? Går det ens eller ger det så pass lite att det inte är någon mening?

Skulle det fungera med en sån här? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...lspanel-31631/

I så fall hur mycket skulle det ge på ett ungefär? Skulle ju vara trevligt om man kunde förlänga sina turer med en timme kanske.

Jag använder solcellspanel och självklart är det bra,den laddar 3amp. i tim så batteriet är max laddat jämt och du kan förlänga dina turer.
    Senast ändrad av LazziLax; 2012-06-27, 14:11.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag kör också med solcell o vist förlänger du tiden ...men kommer inte ihåg hur stark min är. Så jag tycke det är kanon

Kommentera

Det är bra med en panel för att fylla på batteriena under fisketuren men välj en rejälare modell inte under 30W gärna 50W för det skiljer inte så mycket i pris mellan den Du länkar till men Du får flera gånger bättre laddning så det gör skillnad i funktion och värt den extra pengen.

Kan Du inte montera den på ett tak eller annat ställe där den är ur vägen så välj en som tål att gå på så kan den ligga på durken eller en toft utan att ta skada, inte alla modeller tål det så kolla.

Glöm inte laddningsregulatron så Du inte bränner batteriet!

Kommentera

Ingen som kan länka till ett 30w eller 50w? För dom jag hittar är riktigt långt ifrån priset som jag länkade till...

Även länk till en laddningsregulator skulle uppskattas.

Visst kan man brygga panelerna för bättre effekt va?

Kommentera

Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
            Ingen som kan länka till ett 30w eller 50w? För dom jag hittar är riktigt långt ifrån priset som jag länkade till...

Även länk till en laddningsregulator skulle uppskattas.

Visst kan man brygga panelerna för bättre effekt va?
            Det är ju avgörande om Du vill ha praktisk nytta av den eller bara att den ska vara billig?

Skickar upp några olika då jag inte vet hur Du kan monterad en och hurvida den måste tåla att gå på.

1: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70218

2:http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70216 dyrare men ändå prisvärd och tål att gå på.

3:http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70225 vikbar om Du vill kunna transportera enklare komforten kostar dock lite.

Du får kolla om Du behöver köpa till regulator till dessa på vissa ingår det men lusläste inte specen för dem, alla dessa är enligt mig prisvärda och en bra investering om Du saknar bra laddning och vill köra länge.

En sådan panel är dessutom perfekt för att underhållsladda båtens batterier under vintern så slipper Du ha en ladare för det bara båten står så det kommer ljus på panelen, funkar även under vita pressenningar har jag märkt ;-)

Det går att koppla ihop flera mindre men onödigt jobb och ökad risk för trassel, köp en stor i bra kvalitet så är Du garderad!

Kommentera

699:- för 25w lite dyrare men mycket mer effekt och byggd för båtbruk

Kommentera

Okey men då översteg priset för vad jag tycker det är värt. Då satsar jag hellre på ett till batteri

Tack ändå för all information

Kommentera

Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
                  Okey men då översteg priset för vad jag tycker det är värt. Då satsar jag hellre på ett till batteri

Tack ändå för all information
                  Lätt att förstå...även om förutsättningarna under 10 timmars fiske är optimala utan någon som helst skugga på någon av cellerna någon gång så ger en 25W solcell endast ett till skott på
                  20Ah...i absolut bästa fall 2A i timmen alltså. 2ampere är alltid 2ampere, men när det gäller att driva en elmotor är det en piss i havet...Ett extra batteri ger mer helt enkelt...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 709 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17