Vilket MC-batteri till portabelt ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket MC-batteri till portabelt ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket MC-batteri till portabelt ekolod?

Hej

Jag har ett Lowrance Mark 5X dsi som redan är portablet, men när jag kollade hur mycket laddningsbara R20-batterier kostar,(lodet kräver 8st) så började jag fundera på om jag inte ska satsa på att köpa ett MC-batteri istället.

Vad är viktigt att tänka på? Hur många ampere-timmar t ex? Räcker det här, och är det bra?

Något speciellt jag behöver tänka på när jag kopplar in det? Som det ser ut nu så är det väl någon slags säkring mellan batteri och lod? se bild.
    Click image for larger version

Name:	ekolod.JPG
Views:	1
Size:	444,1 KB
ID:	1811080

Hälsningar och tack på förhand!
    /Henrik

Jo det batteriet kommer att funka kalas, jag kör med ett 7,2 Ah från Kjell & Co. Det räcker två fulla fiskedagar med lodet på konstant.

Ja, du måste säkra upp. Antingen tar du säkringen som sitter där eller en sån här ;

i en sån här :

Mitt lowrance vill ha en 3 a säkring, kolla manualen för vad ditt lod ska ha.
    www.hellfish.se

Kommentera

Det låter ju toppen, tack! Antar att säkringen som sitter i ska räcka.
      Såg det här på Kjell o Kompani, verkar väldigt lätt och bra:

Får ladda lite oftare än med 12 Ah, men inte så tungt att dra på.

Kommentera

Jag har det här, fulvarianten av Panasonic :

Som sagt, det räcker ca 2 x 12 timmar kontinuerlig drift av mitt lod, dvs 2 fiskepass innan laddning.

Jo det skiljer ju ca 1 kg mellan batterierna.
        www.hellfish.se

Kommentera

Ja, jag får sticka till Kjells i morgon och kolla upp de två.
          Tack för dina svar Captain.
          /Henrik

Kommentera

En liten bump på denna tråd. Har idag ett 12v 7.2ah blyacc till mitt portabla Lowrance Ti7 och skulle vilja ha något nytt som kanske täcker ett par timmar till, men gärna utan att vara allt för stort då det ska rymma i väskan också.

Efter en fisketur så kan spänningen ligga på 11.5volt. Hur lågt kan man gå i volt utan att det påverkar ekolodet negativt?

Kommentera

Låg volt påverkar inte ekolodet mer än alltför låg V gör att ekolodet stänger av sig. Jag hade 9,2A tror jag, till ett HB 5" med down-scann, hade aldrig problem med alltför lågt V efter en tur. Ti7 drar mer men kör vidare på det du har tills batteriet dör sen köper du ett 10-15 Ah, gel eller kanske rent av ett Li-ion batteri? (och ny laddare)

Hur lågt man kan gå, 11,5 eller 12 V beror på batterityp och antal laddcykler du önskar. Ju djupare urladdningar, ju lägre antal laddcykler...gäller ffa vanliga våta batterier, gel ska vara märkbart bättre...

Kommentera

Det er STOR forskjell på kompleksiteten til Mark 5 og Elite Ti. IKKE lag problemer for deg selv med et batteri som ikke er egnet for bruken din.

Bruk Gel eller Lithium/ LiFePO. Gel tåler dype utladninger bedre enn andre blybaserte batterier og Biltemas Gel er såpass billige at det egentlig bare er tull å kjøpe noe annet. Ett på 14-20Ah er et godt utganspunkt både for lommeboken og lange dagsturer. Sørg for å lade opp igjen batteriet så fort som mulig.

Det ideelle er Lithium/ LiFePO men de er dyre.
                Team Colibri

Kommentera

Jag köpte ett begagnat Lowrance X-4 förra året och i manualen fanns strömförbrukningen angiven(i detta specifika fall 170 milliampere(dvs 0,17A) per timme utan belysning och 240 milliampere(dvs 0,24A) per timme med belysning). Den "formel" jag använder för att räkna ut hur länge jag som max kan använda mitt 9 Ah biltema batteri art.nr 80256( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...er-2000019166/ ) är först 9/2(=4,5, har hört att "vanliga" batterier tar stryk om man laddar ur dom till mer än hälften), sen har jag som regel alltid belysningen på, så 4,5/0,24=18,75 dvs 18 timmar och 45 minuter. Sen håller jag såklart koll på spänningen på ekolodets display, och laddar det som regel efter 2-3 3-4 timmars turer och efter varje heldagstur. Sen brukar jag oftast stänga av det när jag ankrar, använder det mest för att få ett hum om djup och bottenstruktur samt för att hjälpa mig att välja ett bete som inte ska gå i botten när jag bonntrollar.

Är det nån som vet om jag tänkt rätt vad gäller "formeln"?(Hälften av batterikapaciteten i Ah delat med lodets strömförbrukning i A per timme=antalet timmar man kan köra innan laddning krävs). Om det stämmer så behöver ingen gissa sig till hur länge det går att köra ett visst lod(jag antar att strömförbrukningen för alla lod finns angivet i manualen)på ett visst batteri innan det är dags för laddning.
                  Senast ändrad av Usling; 2017-05-26, 08:08.
                  All you need is Lubb.

Kommentera

vi har ett 12v 7,2A biltema blybatteri timm vårt ekolod, räcker iallafall 2dagar med mitt elite 4hdi dvs ekolod/plotter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10