Problem med ekolod, trasig givare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolod, trasig givare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med ekolod, trasig givare?

Inskaffade mig förra sommaren ett Lowrance X-4 ekolod, http://www.lowrance.se/Produkter/Mar...ta-Ekolod/X-4/ . Hade ett tidigare ett Eagle Cuda 168 fast råkade tappa displayen på den så köpte ett nytt. Modellerna är i stort sett identiska förrutom att X-4an ska ha lite bättre upplösning.

Hann bara testa det en gång förra året och displayen blinkade bara, fick alltså ingen kontakt öht med botten. Men tänkte inte så mycket mer på det då det inte blev något mer fiske för året. Tänkte det var säkert på grund av det gamla sletna batteriet eller liknande.

Nu var det då dags att plocka fram lodet igen. Får samma problem. Sökt runt lite här på forumet och testat det folk föreslagit. Vet att positionen på givaren är bra då jag hade det på exakt samma ställe som den gamla Cuda 168an, borde inte heller ha något med det att göra då det varken spelar roll om båten åker framåt eller står still. Köpt ett sprillans nytt batteri så borde inte heller vara strömförsörjningen. Inget glapp/veck i kablar och kontakter, även testat 5-56 och tvättat givaren skitnoga så det inte ska vara något smuts som stör.

Har även testat hålla handen runt givaren och känner inte ett piss. Monterade ner givaren idag och testade hemma i en hink, vet att man helst inte ska göra det men tänkte det är ett bra sätt för att känna fall den sänder ut något. Blev samma resultat här, kände ingenting..

Är det så enkelt som att givaren är stendöd? Vet att jag testade köra min 168a i en hink för några år sen och har för mig det blev ett jävla liv. Har kvitto kvar och var mindre än ett år sen den inköptes så antar garanti gäller, bara att knalla ner till fiskebutiken eller tror ni det kan vara något annat lurt som jag kan lösa själv?

Känner Du inga signalpulser mot handen från givaren så är den sannolikt död, bör gå som garanti eller reklamation då ju felet fanns redan vid första försöket och Du är inte skyldig att lämna in sakerna omg när Du först upptäcker felet bara det sker inom garantitiden så ska det funka.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 762 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri  
    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17