Hej. Har nyligen införskaffat mig applikationen Seapilot till min Ipad. Har hunnit testa den en gång och vill bara säga att jag är supernöjd. Det jag mest var ute efter var att ha ett bra sjökort där jag kan se vart jag är.
Köpa ett riktigt plotter kostar ju ett par tusingar och har ofta en relativt liten skärm. Nu fick jag istället ett 10" plotter för ca 600:-.. Finns en massa onödigt funktioner som jag inte behöver men som säkert kan vara användbart för andra. Hänger med bra och visar hyfsat exakt vart man är(inte alltid exakt, precis som på dyrare plotter).
Går snabbt att zooma/navigera med touchen.
Alltså, ett bra alternativ om man vill ha något enklare och billigare men ändå ett fullgott sjökort(Sjöfartsverkets S57) med gps. Har man ingen Ipad så finns det till Iphone. Har inte testat till Iphone då jag tydligen skulle vara tvungen att betala allt igen då Ipadapps inte fungerar till Iphone. Skulle kunna tro att det blir lite för litet och att man skulle vara tvungen att sitta och zooma in/ut hela tiden, men vad vet jag.
+
Stor skärm
Riktigt billig
Bra funktioner
Enkelt att använda
-
Du måste ha en Ipad/Iphone
Något sämre signal än dyra plotter ibland (vilket kan ge något sämre precision på gpsen)
Skärmen är inte lika bra i starkt solljus som dyra plotter
Om du inte redan har så bör du köpa vattentätt fodral vilket ökar priset
Länk till test: http://www.dagensbatliv.se/seapilot-...-kan-det-mesta
Jag rekommenderar starkt till enklare navigering.
Pris: ca 600:- (om jag inte kommer ihåg fel) med kartor för hela Sverige. Billigare till Iphone.
Svarta ringarna med en pil är min position. Nu tog jag bilderna här hemma och inte ute till sjöss. Därför är positionen uppe på land.
Om ni undrar något är ni välkomna att fråga så ska jag svara så bra jag kan.
Köpa ett riktigt plotter kostar ju ett par tusingar och har ofta en relativt liten skärm. Nu fick jag istället ett 10" plotter för ca 600:-.. Finns en massa onödigt funktioner som jag inte behöver men som säkert kan vara användbart för andra. Hänger med bra och visar hyfsat exakt vart man är(inte alltid exakt, precis som på dyrare plotter).
Går snabbt att zooma/navigera med touchen.
Alltså, ett bra alternativ om man vill ha något enklare och billigare men ändå ett fullgott sjökort(Sjöfartsverkets S57) med gps. Har man ingen Ipad så finns det till Iphone. Har inte testat till Iphone då jag tydligen skulle vara tvungen att betala allt igen då Ipadapps inte fungerar till Iphone. Skulle kunna tro att det blir lite för litet och att man skulle vara tvungen att sitta och zooma in/ut hela tiden, men vad vet jag.
+
Stor skärm
Riktigt billig
Bra funktioner
Enkelt att använda
-
Du måste ha en Ipad/Iphone
Något sämre signal än dyra plotter ibland (vilket kan ge något sämre precision på gpsen)
Skärmen är inte lika bra i starkt solljus som dyra plotter
Om du inte redan har så bör du köpa vattentätt fodral vilket ökar priset
Länk till test: http://www.dagensbatliv.se/seapilot-...-kan-det-mesta
Jag rekommenderar starkt till enklare navigering.
Pris: ca 600:- (om jag inte kommer ihåg fel) med kartor för hela Sverige. Billigare till Iphone.
Svarta ringarna med en pil är min position. Nu tog jag bilderna här hemma och inte ute till sjöss. Därför är positionen uppe på land.
Om ni undrar något är ni välkomna att fråga så ska jag svara så bra jag kan.
Kommentera