Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya sjöar i projektet

Nya sjöar i projektet (Komplett lista av sjöar hittar du på www.djupkarta.se) :
    -Vederslövssjön (Växjö)
    -Viren (Tingsryd)
    -Stora Björken (Borås)
    -Hurven (Gislaved)
    -Solaren (Vimmerby)
    -Finnsjön (Härryda)
    -Bönnern (Finnspång)
    -Allgunnen (Växjö)

Sugen på att vara med så skicka ett mail till info@djupkarta.se!

Kostar inget och kräver inga kunskaper eller programvaror bara att starta igång inspelning av data när man ändå är ute å fiskar å sedan skicka upp dom till projektet för att sedan kunna ladda ner en uppdaterad karta.

Kommentera

• Någon som följer denna tråd som har humminbird kombilod och vill vara med i projektet och har inspelade sonarloggar?

Skicka gärna ett mail till Humminbird@djupkarta.se och tala om vilken modell du har och gärna vilken mjukvara du har på den.

Tack vare mina norska vänner på http://www.dybdekart.no/ så är jag på gång att lösa problemet med sonarloggar men behöver ha in lite test piloter som kan testa.

Mvh
      Björn Kallin

Kommentera

• Jultomten var snäll och levererade ett Lowrance Elite 5 HDI (som jag själv fick betala för...)

Nåja, till våren är tanken att det skall börja loggas för fullt, och att jag ska gå med i djupkarta-projektet. Jag kollade lite snabbt på hemsidan och noterade att så gott som alla intressanta sjöar i mitt närområde redan finns med. Om dessa är "färdiga" så kan ju inte jag bidra med så mycket. Får man gå med ändå, även om man inte kan bidra med så mycket till helheten, eller hur ser ni på det?
        Känns ju lite dumt att bara glida in på en räkmacka och snylta på andras arbete, samtidigt som det känns surt att inte få vara med för att någon annan hann före...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
          Jultomten var snäll och levererade ett Lowrance Elite 5 HDI (som jag själv fick betala för...)

Nåja, till våren är tanken att det skall börja loggas för fullt, och att jag ska gå med i djupkarta-projektet. Jag kollade lite snabbt på hemsidan och noterade att så gott som alla intressanta sjöar i mitt närområde redan finns med. Om dessa är "färdiga" så kan ju inte jag bidra med så mycket. Får man gå med ändå, även om man inte kan bidra med så mycket till helheten, eller hur ser ni på det?
          Känns ju lite dumt att bara glida in på en räkmacka och snylta på andras arbete, samtidigt som det känns surt att inte få vara med för att någon annan hann före...
          Nja färdiga.
          kan se färdiga ut men desto mer man loggar ju mer exaktare blir dom.
          Iband kan det fylla i lite själv när djupkartan skapas Kallin kan förklara det bättre.
          Jag loggar alltid när jag är ute ju bättre blir det.
          // Nesse
          Sorry kanske lite dålig förklaring.
          Men logga på bara :-)

Kommentera

Jultomten var snäll och levererade ett Lowrance Elite 5 HDI (som jag själv fick betala för...)
            Jag köpte också ett i början av december. Vad gav du? Jag betalade 2699kr på Jula i Borås. De hade kampanj på Elite-5 HDI + att det var -10% om man hade Jula-kort helgen den 6:e dec.

Längtar som faan till att isen går upp...
            Här ska det loggas

Kommentera

• Nån som vet om det nya lodet Helix från Humminbird är kompatibelt med djupkarta.se
              Mvh Johannes

Kommentera

Sorry för sent svar såg inte att denna tråd hade nytt inlägg!

Du är varmt välkommen att vara med Träben!

Det är inte någon sjö som anses att det inte behövs mer data i ännu även om som Nisse var inne på att de ser ut som att sjökortet är komplett på plottern. Det beror på att kartprogramen fyller ut med data på ställen som det saknas data på för att det inte skall bli massor med små hål på kartan överallt å bli oläslig. Om man kör två spår jämte varandra på ett avstånd på 0-75 meter så kommer utrymmet mellan spåret att beräknas av kartprogramet till ett viss djup. Kör man längre isär så visas det som ologgat område (som ett hål i kartan). När en annan i projektet är ute å kör och kör mellan de två parallella spåren och träffar på ett grund så ersätts det beräknade området av det nya riktiga värdet och kan laddas ner vid nästa uppdatering.
                Har svårt att förklara i text så är det obegripligt det jag skriver så ös på med fler frågor.

Sedan tar vi inte hänsyn till olika vatten nivåer i projektet utan det jämnas ut med medelvärde av data. Så kör man på samma ställe vid två olika tillfällen och vattennivåer så skapas ett medelvärde på området.

Om det är områden som är extra intressanta så blir dessa områden mer exakta ju mer data det finns i området då kartprogrammet inte behöver försöker beräkna det. T.ex när jag fått till en android app till projektet eller om man tar med plottern ut när man skall pimpla på isen så kan man träffa rätt är på kanten där ett grund börjar bli djupare.

Så logga på så fort när ni kommer ut på det blå!

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                  Sorry för sent svar såg inte att denna tråd hade nytt inlägg!

Du är varmt välkommen att vara med Träben!

Det är inte någon sjö som anses att det inte behövs mer data i ännu även om som Nisse var inne på att de ser ut som att sjökortet är komplett på plottern. Det beror på att kartprogramen fyller ut med data på ställen som det saknas data på för att det inte skall bli massor med små hål på kartan överallt å bli oläslig. Om man kör två spår jämte varandra på ett avstånd på 0-75 meter så kommer utrymmet mellan spåret att beräknas av kartprogramet till ett viss djup. Kör man längre isär så visas det som ologgat område (som ett hål i kartan). När en annan i projektet är ute å kör och kör mellan de två parallella spåren och träffar på ett grund så ersätts det beräknade området av det nya riktiga värdet och kan laddas ner vid nästa uppdatering.
                  Har svårt att förklara i text så är det obegripligt det jag skriver så ös på med fler frågor.

Sedan tar vi inte hänsyn till olika vatten nivåer i projektet utan det jämnas ut med medelvärde av data. Så kör man på samma ställe vid två olika tillfällen och vattennivåer så skapas ett medelvärde på området.

Om det är områden som är extra intressanta så blir dessa områden mer exakta ju mer data det finns i området då kartprogrammet inte behöver försöker beräkna det. T.ex när jag fått till en android app till projektet eller om man tar med plottern ut när man skall pimpla på isen så kan man träffa rätt är på kanten där ett grund börjar bli djupare.

Så logga på så fort när ni kommer ut på det blå!
                  Jag förstår precis vad du menar, jag är utbildad i GIS. Dock med inriktning på stadsplanering och inte naturgeografi eller kartografi. Interpolering kallas väl tekniken för att räkna ut mellanrummen om jag inte missminner mig?

Stort tack för informationen, nu ska bara den där jävla isen försvinna så man kan logga!

Kommentera

• Ursprungligen postat av theant Visa inlägg
                    Nån som vet om det nya lodet Helix från Humminbird är kompatibelt med djupkarta.se
                    Mvh Johannes
                    Det fungerar perfekt att logga med och visa kartor men tyvärr kan jag inte just nu ta emot data ifrån humminbird å har stoppat så att man inte kan bli medlem som humminbird ägare tills detta är löst. Så logga på när du kommer ut å skicka ett mail till info@djupkarta.se och tala om vad du har för lod och att du vill vara med så lägger jag upp dig på en lista över hb ägare som vill vara med å skickar ut till alla när det löst sig.

Just nu sitter jag och knåpar ihop administrativa system för att kunna möta detta års nya utmaningar med ökade mängd data och medlemmar. Sedan blir det hb lösning å sedan titt möjlighet på kartorna i windows appen webben eller i en android app.

Kommentera

Jag förstår precis vad du menar, jag är utbildad i GIS. Dock med inriktning på stadsplanering och inte naturgeografi eller kartografi. Interpolering kallas väl tekniken för att räkna ut mellanrummen om jag inte missminner mig?

Stort tack för informationen, nu ska bara den där jävla isen försvinna så man kan logga!
                      Nice då kanske jag trackar dig med frågor för jag är bara data nörd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17