Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har man HB så är det enkelt att använda djup av intresse och grundvarning.

Här är ställt med 2 meter eller grundare är rött. Intressant på 3-4 meter.

Click image for larger version

Name:	S00043.PNG
Views:	1
Size:	19,1 KB
ID:	1774941

Väldigt liten sjö som testades och körde trolling efter abborre med småwobbler.

Kör man med djupgående wobbler på annan sjö så brukar det vara idé att köra rött 0 till 5 meter och intressant mellan 6-8 meter.

Sist stod nästan all fisk för dagen där det var 10-13 meter djupt så självklart knappades det om och grönmarkerade dessa djup.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
      Har man HB så är det enkelt att använda djup av intresse och grundvarning.

Här är ställt med 2 meter eller grundare är rött. Intressant på 3-4 meter.

[ATTACH=CONFIG]70675[/ATTACH]

Väldigt liten sjö som testades och körde trolling efter abborre med småwobbler.

Kör man med djupgående wobbler på annan sjö så brukar det vara idé att köra rött 0 till 5 meter och intressant mellan 6-8 meter.

Sist stod nästan all fisk för dagen där det var 10-13 meter djupt så självklart knappades det om och grönmarkerade dessa djup.
      Bra funktion. Tror inte jag kan ställa färger på mitt Elite 4 HDI. Däremot kan jag välja olika paletter innan jag exporterar från Reefmaster. Men hade varit nice ställa färg för det djup man vill fiska på för dagen.

Kommentera

• Hum har en mulighet her du ikke har på Low, nemlig å "highlighte" bestemte dyp rett i enheten. Humminbird har også en funksjon for å justere dybden i hele kartet (mener den heter lake level) etter vannstanden der og da.

I Reefmaster står du fritt til det meste.... Du kan bruke de ferdige palettene (velg indigo i hovedinnstillingene hvis du har Elite HDI, så at5-palettene i selve kartbildet), eller velge farger helt selv via user map. For Elite HDI liker jeg farge 16 (lys blå) på dybder som er ufarlige og rød (husker ikke nummeret) for dybder som kan være farlige. Ikke bruk de mørkeste blåfargene, da blir det bare vanskelig å lese dybdene i en Elite HDI.

For HDS (begge generasjoner) står man friere i fargene og kan velge NOS som hovedinnstilling. Jeg anbefaler å bruke user map her også, men nå har du flere hundre farger å velge mellom, samt 255 varianter av skyggelegging. I praksis kan du variere i det uendelige. Se skjermbildene mine i Reefmastertråden for eksempler på dette. Vær obs på at skyggeleggingen fungerer litt forskjellig på HDS Gen 1 og Gen 2, så fargene kan se litt forskjellig ut i disse.

Jeg holder på med å lage en "hurtigguide" til bruk av palett, user map og farger i RM. Håper å ha den på nett i løpet av helgen, kanskje før.
        Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Hum har en mulighet her du ikke har på Low, nemlig å "highlighte" bestemte dyp rett i enheten. Humminbird har også en funksjon for å justere dybden i hele kartet (mener den heter lake level) etter vannstanden der og da.

I Reefmaster står du fritt til det meste.... Du kan bruke de ferdige palettene (velg indigo i hovedinnstillingene hvis du har Elite HDI, så at5-palettene i selve kartbildet), eller velge farger helt selv via user map. For Elite HDI liker jeg farge 16 (lys blå) på dybder som er ufarlige og rød (husker ikke nummeret) for dybder som kan være farlige. Ikke bruk de mørkeste blåfargene, da blir det bare vanskelig å lese dybdene i en Elite HDI.

For HDS (begge generasjoner) står man friere i fargene og kan velge NOS som hovedinnstilling. Jeg anbefaler å bruke user map her også, men nå har du flere hundre farger å velge mellom, samt 255 varianter av skyggelegging. I praksis kan du variere i det uendelige. Se skjermbildene mine i Reefmastertråden for eksempler på dette. Vær obs på at skyggeleggingen fungerer litt forskjellig på HDS Gen 1 og Gen 2, så fargene kan se litt forskjellig ut i disse.

Jeg holder på med å lage en "hurtigguide" til bruk av palett, user map og farger i RM. Håper å ha den på nett i løpet av helgen, kanskje før.
          Ja. Men när man exporterar från Reefmaster till AT5 tvingas man välja AT5 paletterna även om Reefmaster kan köra RGB paletter i PC:n. Röd till blå paletten är den palett som är vettigast använda. De andra blir inte så bra när det kommer upp på ekolodet.
          Senast ändrad av Silverfisk; 2014-07-31, 19:25.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
            Ja. Men när man exporterar från Reefmaster till AT5 tvingas man välja AT5 paletterna även om Reefmaster kan köra RGB paletter i PC:n. Röd till blå paletten är den palett som är vettigast använda. De andra blir inte så bra när det kommer upp på ekolodet.
            Jeg er ikke enig.
            Du kan fint kjøre eksport til at5 med RGB-farger, men mappen "Shadedrelief" blir tom, dvs du ender med et kart uten farger.
            Desto større skjerm du har, desto bedre er det med kart i dusere farger, det blir mindre kaotisk. Her har du et eksempel på fargene jeg bruker til HDS, kun blå og rød uten andre farger men med shading.

Click image for larger version

Name:	HDS 8 tyri 07.06 (6).png
Views:	2
Size:	27,1 KB
ID:	1774942Click image for larger version

Name:	HDS 8 tyri 07.06 (5).png
Size:	37,2 KB
ID:	1774943Click image for larger version

Name:	HDS 8 tyri 07.06 (4).png
Size:	45,7 KB
ID:	1774944Click image for larger version

Name:	HDS 8 tyri 07.06 (3).png
Size:	48,7 KB
ID:	1774945Click image for larger version

Name:	HDS 8 tyri 07.06 (2).png
Size:	66,4 KB
ID:	1774946Click image for larger version

Name:	HDS 8 tyri 07.06 (1).png
Size:	63,0 KB
ID:	1774947
            Team Colibri

Kommentera

• Du kan detta bättre. Får testa.

Till helt annan sak.

Är detta projekt djupkarta.se aktivt? Mailat, men mailet studsade tillbaka. Inget svar.

Kommentera

• Tjena Silverfisk!

Projektet är aktivt å igång men jag behövde koppla bort allt vad ettor och nollor heter ett tag så det finns många som jag kommer svara inom kort. Började ladda ner å filtrera massa data förra veckan men sedan slog åskan ut mitt internet å sitter strandad fram till tisdag nästa vecka.

Prioriteringen jag kommer gör nu är att processa all nya data som kommit in å sedan kommer jag gå igenom alla nya förfrågningar som kommit in å sedan svara på alla mail som kommit ifrån medlemmar.

Kommentera

• Du kan bortse från mitt mail Björn. Mitt uppladdningsproblem var lokalt. Löste det igår. Såg sökvägen till upload mappen på datorn och insåg att det fanns både åäö och specialtecken. Bytte mapp o vips så funkar det

Kommentera

• Björn, har du hunnit testa filen från mitt hb som jag mejlade dej?

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                      Tjena Silverfisk!

Projektet är aktivt å igång men jag behövde koppla bort allt vad ettor och nollor heter ett tag så det finns många som jag kommer svara inom kort. Började ladda ner å filtrera massa data förra veckan men sedan slog åskan ut mitt internet å sitter strandad fram till tisdag nästa vecka.

Prioriteringen jag kommer gör nu är att processa all nya data som kommit in å sedan kommer jag gå igenom alla nya förfrågningar som kommit in å sedan svara på alla mail som kommit ifrån medlemmar.
                      Låter bra. Jag har mer data plottat. Behöver jag få åtkomst till någon uppladningssida där jag kan fortsätta ladda upp data? Mailade bara länkar denna gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17