Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Då kan du ju bara logga lite grann i taget på internminnet, du kan ju då och då sätta in ett minneskort och föra över filen och sen fortsätta.
    Om det inte är två kort platser dvs. men det antar jag att det inte är på det lodet?
    Nei, du kan ikke logge til internminnet på Elite. (Dette er kun for HDS-seriene.)

Derimot kan du fint logge rett på Navionicsbrikken. Vær dog obs på at det er et brudd på garantibestemmelsene til Navionics, så du gjør det på eget ansvar. Jeg har gjort dette selv mange ganger uten problemer, bare vær litt obs på hvilke filer du tar bort fra Navionicskortet etter loggingen. Du skal kun overføre filer som slutter med .slg eller .sl2, alle andre må du la ligge på kortet og ikke røre.
    Team Colibri

Kommentera

• Aj fan, där ser man. Man skall inte snacka om saker man inte kan. Antog bara att det funkade samma som hds
      Sorry.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Aj fan, där ser man. Man skall inte snacka om saker man inte kan. Antog bara att det funkade samma som hds
        Sorry.
        Akkurat den feilen er veldig lett å gjøre, Lowrance har faktisk gjort feilen selv..... i bruksanvisningen til Elite er det et skjermbilde som viser at du kan logge til det interne minnet. Sannsynligvis ble skjermbildet tatt på en pre-produskjonsenhet og så droppet man muligheten på enhetene som kom i salg.

Litt OT:
        En av forskjellene på Elite HDI og HDS-seriene er størrelsen på minnet og kapasiteten til prosessoren. Selv om Elite HDI er veldig bra enheter i sine prisklasser, så merker du forskjellen hvis du nettopp har brukt en HDS, i form av at Eliten reagerer tregere, ikke har trinnløs zoom på kartet etc. Å skulle belaste Eliten med mer data i minnet hadde neppe vært en god løsning. Av samme grunn anbefaler jeg at man fra tid til annen sletter sine gamle spor, både i Elite og HDS, siden enheten vil bli tregere etterhvert som minnet fylles opp. Jeg har aldri opplevd at min HDS Gen 2 har blitt treg, men på både Elite og HDS Gen 1 er dette merkbart.
        Senast ändrad av Team Colibri; 2014-06-04, 14:31. Anledning: typos
        Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Akkurat den feilen er veldig lett å gjøre, Lowrance har faktisk gjort feilen selv..... i bruksanvisningen til Elite er det et skjermbilde som viser at du kan logge til det interne bildet. Sannsynligvis ble skjermbildet tatt på en pre-produskjonsenhet og så droppet man muligheten på enhetene som kom i salg.

Litt OT:
          En av forskjellene på Elite HDI og HDS-seriene er størrelsen på minnet og kapasiteten til prosessoren. Selv om Elite HDI er veldig bra enheter i sine prisklasser, så merker du forskjellen hvis du nettopp har brukt en HDS, i form av at Eliten reagerer tregere, ikke har trinnløs zoom på kartet etc. Å skulle belaste Eliten med mer data i minnet hadde neppe vært en god løsning. Av samme grunn anbefaler jeg at man fra tid til annen sletter sine gamle spor, både i Elite og HDS, siden enheten vil bli tregere etterhvert som minnet fylles opp. Jeg har aldri opplevd at min HDS Gen 2 har blitt treg, men på både Elite og HDS Gen 1 er dette merkbart.
          Ja jag har märkt att min gen 1 blivit trög ibland. Skall komma ihåg att radera sånt jag inte behöver.
          &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
            Kolla kartan över Mjörn den är ganska väl logga nu så jag tror du kan klara dig bra utan Navionics kortet över Mjörn. Det har kommit till ett par nya medlemar som fiskar i Mjörn nu i vår så det kommer förmodligen hända mycket i sjön i år dessutom.

Vill du annars logga med Navionics kortet i så rekomenderar jag som de flesta köra i Vättern och Vänern just nu att man vid varje fiske tillfälle startar en ny track (Brukar jag ändå gör för att få olika färger på spåret) så kan du sedan när du fiskat färdigt byta ut navionics kortet mot ett vanligt kort och exportera ut tracken som också innehåller djup och kordinater. Men sätt då loggnings intervallet till att vara 1 gång per sekund annars blir det för få logg punkter. Tracken har också en begränsning på antal logg punkter per track/spår på vad jag kommer ihåg 20000 punkter så är du ute en heldag så kan man behöva starta igång en ny track.

Skickar med en lite guide för spår loggning men den är skriven för HDS men borde vara hyffsat lika:

INSTÄLLNINGAR FÖR SPÅR (Behöver bara göras en gång eller vid reset av ekolodet):
            1. Tryck pages knappen
            2. Välj ”Waypoint, Routes and Trails”
            3. Navigera till Trails
            4. Klicka meny knappen och välj settings
            5. Ändra hur ofta den skall spara tror det är Auto som standard å skall vara varje sekund

NYTT SPÅR:
            1. Tryck pages knappen
            2. Välj ”Waypoint, Routes and Trails”
            3. Klicka meny knappen och välj New Trail
            4. Ange namn och Record

FÖR ATT EXPORTERA UT SPÅR:
            1. Tryck pages knappen
            2. Navigera till sidan Utilities
            3. Välj Files
            4. Navigera till ”Waypoint,Routes and Trails” och klicka på meny knappen
            5. Välj Export och fil format User Data ver 3
            6. Ange vart på SD kortet och filnamn.
            7. Klart

/Kallin
            Har du nån användning av gamla spår?
            Har fått ut en USR-fil enligt beskrivningen ovan, men den hittas inte av din applikation, den söker ju inte efter .usr?

Om man nu vill logga direkt till minneskort, vilket sätt är bäst då, och är det några inställningar att tänka på?
            Kan inte hitta det någon stans.
            Senast ändrad av Bowen; 2014-06-06, 15:44.
            &

-Okänd

Kommentera

• Det beror lite på är den över flera sjöar å inte 1gång per sek så är det inte mycket att ha men skicka den till djupkarta@eject.se så kan jag kolla på den. Uppladdnings applikationen klarar bara slg, sl2 å csv (x,y,z).

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                Det beror lite på är den över flera sjöar å inte 1gång per sek så är det inte mycket att ha men skicka den till djupkarta@eject.se så kan jag kolla på den. Uppladdnings applikationen klarar bara slg, sl2 å csv (x,y,z).

Ja ok, nej då är det nog inget att ha, för för den är nog över flertalet vatten och kust.

Återkommer sen med en bättre fil istället.

Men, fanns det info någonstans om loggningsförfarande, kanske finns det flera sätt?
                Eller skall man köra på ett spår, skall jag då plocka ut hela "waypoints routs and trails.usr" och ge till dig?

Då borde det ju vara med mängder av skit med såsom alla mina waypoints osv osv.
                Måste ju gå att bara plocka ut spåret?
                Senast ändrad av Bowen; 2014-06-07, 10:16.
                &

-Okänd

Kommentera

• Så då har jag skickat in min första loggning, antar att det plingar till hos dig på något sätt
                  Körde första biten med en wobbler på släp för grabbens skull, men sjön är ju som sagt död så jag slutade efter en stund och loggade i lite fortare fart.
                  Har läst hela denna tråden men finner inte svar på detta:
                  Vad skall jag göra med loggarna? Nu har jag typ sonar0001, skall jag fortsätta bygga på samma, eller starta en ny när jag kör nästa gång eller vad?
                  Skall jag låta denna fil ligga i min mapp på datorn som din uppladdade kollar, eller skall jag ta bort den?

Kul att logga, skall bli kul att få se kartorna sen!

I morgon blir det mjörn skall se om man kan bidra med lite data därifrån med!
                  &

-Okänd

Kommentera

• Lysande ju då skall jag kolla på den!

Jupp det plingar till eller inte numera fick mail tidigare men nu när det strömmar in så mycket data hela tiden så stängde jag av det. Har du laddat upp den med projektets applikation å det står att det är ett par hundra logg punkter minst så har det förmodligen gått bra och då kan du spara undan den på datorn eller göra vad du vill med den men i alla fall rensa bort den från kortet annars blir det nog fullt snabbt. Har du kvar den i den folder som du pekat ut som uppladdnings folder i applikationen så känner applikationen av ifall den redan är uppladdad och kommer inte ladda upp den igen.

Kommentera

• Funkar applikationen med hb:s filer än?
                      TeamInsjöhaj
                      En Bitande Hobby Man Nappar På!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar