Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ok, vad bra.
    Det ser ju helt ok ut.
    Ja jag hakar gärna på. Kul, nu kan man ju åka ut i sjön och ha en uppgift, för nappar gör det f-n inte
    Skall försöka börja logga, har funderat på det ett tag nu och har nog ett gäng filer.

Hur kan man förresten ta del av vilka delar av en sjö som är mindre loggat?
    Så man kan köra där det behövs mest?

Ja Mjörn kanske man skulle testa att byta bort navionics på.
    Hur funkar det med positioner osv, det ligger i internminnet eller?

Oj, en fråga till:
    Om man har ert egenskapade kort på exempelvis östra nedsjön på ett minneskort, kan man köra det/visa det samtidigt som man loggar?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Gött dra iväg ett mail till djupkarta@eject.se så skapar jag upp konton till dig i projketets applikation. Jag fick ju en öring på 8.2 när jag tuffade runt å loggade så det är kanske det som gäller för sjön.

Det ser man ganska tydligt på sjökortet det blir en lucka i kartan där det inte är loggat.

Waypoints ligger i internminnet så de försvinner inte å följer inte med när du spelar in data så dina gös ställen är säkra.

Inga som helst problem bara att spela in på samma kort som kartan ligger på eller ha fler sjökort på samma sd kort bara att skapa en folder per sjö och kopiera in kartorna.

Har du fler frågor så är det bara att ösa på!

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
        Gött dra iväg ett mail till djupkarta@eject.se så skapar jag upp konton till dig i projketets applikation. Jag fick ju en öring på 8.2 när jag tuffade runt å loggade så det är kanske det som gäller för sjön.

Det ser man ganska tydligt på sjökortet det blir en lucka i kartan där det inte är loggat.

Waypoints ligger i internminnet så de försvinner inte å följer inte med när du spelar in data så dina gös ställen är säkra.

Inga som helst problem bara att spela in på samma kort som kartan ligger på eller ha fler sjökort på samma sd kort bara att skapa en folder per sjö och kopiera in kartorna.

Har du fler frågor så är det bara att ösa på!
        Då kommer det en med en gång!

Kanske har detta besvarats, men jag gör som de flesta och frågar igen

Kan man bränna på rätt bra när man loggar? Bilden kanske är rätt kluttrig, men botten har man ju kvar.
        &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

Kan man bränna på rätt bra när man loggar? Bilden kanske är rätt kluttrig, men botten har man ju kvar.
          Hastigheten er egentlig ingen begrensning i seg selv. Men blir det for mye støy i loggen kan det rett og slett bli vanskelig for kartprogrammene å lese den. Samtidig så øker selvfølgelig avstanden mellom hver punktmåling, som igjen gir et mindre presist kart. Men jeg har selv logget i 34 knop over områder som var 350-300 meter dype, så hvis giverinstallasjonen din er god nok, er det bare å gi på. Det mest ekstreme er en logg jeg fikk fra en amerikaner, han holdt over 50 knop.....

Hvis du selv har problemer med å se hva som er bunnen, og hva som er støy, kjører du i hvertfall for fort.
          Team Colibri

Kommentera

• Det är helt rätt fråga kan man ju alltid göra!

Hela tanken med projektet är att man skall vara med och bygga djupkartor utan att det på verkar ditt fiske eller dina upplevelser på sjön. Så vill du nita gas i botten för att snabbt komma ut till dina ställen som du tror på gasa på bara. Tanken eller visionen är att om man då är flera i sjön som fiskar på olika sätt så kanske kartan tillslut blir komplett. Någon kanske inte har lika bråttom, brukar fiska sig mellan platser eller inte har en stark motor m.m. Ser man luckor i kartan mellan platser som man besöker så kan man ju svänga för bi dessa platser när man ändå är ute å vem vet kanske där under döljer sig ett grund med ett nytt hotspot ställe.

Vill man köra av ett hotspott ställe för att det skall bli en bra karta så skall man köra långsamt och allra helst i ett rut mönster med så täta avstånd som möjligt mellan. Dock så brukar hotspot ställen bli väl besökta ändå med tiden så de tenderar att bli väl loggade ändå så det känns onödigt. När jag är nyfiken på ett område så brukar jag ligga i tio knop å köra paralella spår på 50 meter sedan när jag byggt kartan brukar jag leta efter intresanta variationer som jag sedan besöker.

Blir det inte knas med kartorna om jag säger att du kan brassa på i full fart. Jo det blir det men jag bygger egna filtrerings applikationer som rensar bort fel loggar och prioriterar bort logg punkter som är skapade i en hög hastighet om det finns andra i området som är mer exakta. Det syns tydligt på resultatet för kartan dras isär om man håller en förhög hastighet. Dock så vill jag inte rensa bort dessa helt innan det finns annan data då jag tycker att det är bättre med en lite fel logg punkt än ingen alls.

Blev ett långt svar å är riktat till både dig å alla de som följer tråden å skapade det fler ? så är det bara att ösa på med fler frågor Bowen eller någon annan.

Mvh
            Björn Kallin

Kommentera

• Ok, grymt. Jag kommer nog logga för loggandets skull i början verkar lite kul. Så då får fisket läggas åt sidan, för som sagt, det nappar inte i östra
              &

-Okänd

Kommentera

• He he så illa är det väll inte men det är nog inte dumt heller å åka runt å lära sig sjön på allvar både botten strukturer å betesstimmen.

Kommentera

• Jag köpte ett Navionicskort i går till min Elit7a för västkusten, hur blir det om man vill använda Navionicskortet över Mjörn och ändå logga? Kortet jag köpte är på 2 Gb.

Kommentera

• Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                    Jag köpte ett Navionicskort i går till min Elit7a för västkusten, hur blir det om man vill använda Navionicskortet över Mjörn och ändå logga? Kortet jag köpte är på 2 Gb.

Då kan du ju bara logga lite grann i taget på internminnet, du kan ju då och då sätta in ett minneskort och föra över filen och sen fortsätta.
                    Om det inte är två kort platser dvs. men det antar jag att det inte är på det lodet?
                    &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                      Jag köpte ett Navionicskort i går till min Elit7a för västkusten, hur blir det om man vill använda Navionicskortet över Mjörn och ändå logga? Kortet jag köpte är på 2 Gb.
                      Kolla kartan över Mjörn den är ganska väl logga nu så jag tror du kan klara dig bra utan Navionics kortet över Mjörn. Det har kommit till ett par nya medlemar som fiskar i Mjörn nu i vår så det kommer förmodligen hända mycket i sjön i år dessutom.

Vill du annars logga med Navionics kortet i så rekomenderar jag som de flesta köra i Vättern och Vänern just nu att man vid varje fiske tillfälle startar en ny track (Brukar jag ändå gör för att få olika färger på spåret) så kan du sedan när du fiskat färdigt byta ut navionics kortet mot ett vanligt kort och exportera ut tracken som också innehåller djup och kordinater. Men sätt då loggnings intervallet till att vara 1 gång per sekund annars blir det för få logg punkter. Tracken har också en begränsning på antal logg punkter per track/spår på vad jag kommer ihåg 20000 punkter så är du ute en heldag så kan man behöva starta igång en ny track.

Skickar med en lite guide för spår loggning men den är skriven för HDS men borde vara hyffsat lika:

INSTÄLLNINGAR FÖR SPÅR (Behöver bara göras en gång eller vid reset av ekolodet):
                      1. Tryck pages knappen
                      2. Välj ”Waypoint, Routes and Trails”
                      3. Navigera till Trails
                      4. Klicka meny knappen och välj settings
                      5. Ändra hur ofta den skall spara tror det är Auto som standard å skall vara varje sekund

NYTT SPÅR:
                      1. Tryck pages knappen
                      2. Välj ”Waypoint, Routes and Trails”
                      3. Klicka meny knappen och välj New Trail
                      4. Ange namn och Record

FÖR ATT EXPORTERA UT SPÅR:
                      1. Tryck pages knappen
                      2. Navigera till sidan Utilities
                      3. Välj Files
                      4. Navigera till ”Waypoint,Routes and Trails” och klicka på meny knappen
                      5. Välj Export och fil format User Data ver 3
                      6. Ange vart på SD kortet och filnamn.
                      7. Klart

/Kallin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar