Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kommer du köra något i Autochart Björn?

Har man Humminbird är det ju kanon att kunna ändra färger på valfria djup och lägga autopiloten efter specifika djupkurvor.

Mitt exemplar ligger på posten så det ska bli kul att jämföra med reefmaster.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

• Ah så det har äntligen släppts!

Jo tanken är nog det i framtiden i alla fall om den nu är praktiskt möjligt med korten å så men vad jag förstod på comstet så skulle det nog inte vara några problem.

Men jag behöver komma över denna jobbiga migrering till rm först i alla fall. Går igenom varje sjö ifrån början å rensar data ifrån felloggar i min egna databas så nästa migrering kommer att gå undan.

Skicka gärna upp en bild sedan när du kommit igång är nyfiken på att hur kartorna ser ut på lodet.

Kommentera

• Jag testade att lägga dom i mappar men det gillade inte min 5:a, gick in i filhanteraren och där syns inte ens filerna då jag gör så.
        Känns lite bökigt att behöva ta bort och lägga till at5 filerna ifrån kortet om man "bara" kan ha ett i taget, men blir ekolodet segt så är det väl inte så mycket att bråka om antar jag.
        Tänkte att man bara kunde byta namn på .at5 men sen finns det ju en .xml fil med, skall den vara med för att det skall fungera som det skall, eller kan man strunta i att ta ner den på kortet?
        Senast ändrad av NiklasF; 2014-04-15, 21:31.

Kommentera

• Du må ha med .xml, og det er den som skaper problemer hvis du skal ha flere kart på ett kort. Det ideelle hvis man skal ha flere vann på et kort, er å lage et kart med alle sjøene på, så det bare blir en xml. Men det kan bli i overkant mye jobb å "custombygge" kart til hver enkelt bruker på den måten for Björn. Han har hakket flere brukere enn dybdekart.no.
          Team Colibri

Kommentera

• Ok då får jag skaffa ett minneskort till och märka upp dom vilka sjöar det gäller då, du lägger ner ett otroligt jobb på detta Björn!!
            TUMMEN UPP!

Kommentera

• @100m ( någon konstig vit kant här, men det spelar mindre roll då jag inte använder den zoomen ändå )

@50m

@20m

Kommentera

• Ja hade det varit dom färgerna på skärmen när jag byggt kartan så att t.o.m jag som är färgblind ryst. Får nog testa en annan hade tänkt när jag migrerat alla skicka ut förfrågan men detta såg ju inge vidare ut. Undra om det är bara på eliten det ser ut så.

Kommentera

• Testat första gångem med nya färgkartan i AT5 djupkarta.se och tyckte det såg trevligt ut! men jag undrar om du har minskat ner på extrapolering mellan spåren - hade mycket mera vita fläckar i RM version jämfört med den gamla .lcm kartan?
                  /MVH Olof

Kommentera

• Jeg snakket litt med RM i dag, og de sa at det beste alternativet for å ha flere kart i at5-format på et minnekort for Lowrance HDS, er å lage en mappe per sjø på minnekortet og legge de respektive filene i riktig mappe. Jeg har ikke testet det selv, men Matt hos RM pleier å ha rett.
                    Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
                      Testat första gångem med nya färgkartan i AT5 djupkarta.se och tyckte det såg trevligt ut! men jag undrar om du har minskat ner på extrapolering mellan spåren - hade mycket mera vita fläckar i RM version jämfört med den gamla .lcm kartan?
                      /MVH Olof
                      Tja!

RM å DrD jobbar lite olika med int-pol å ex-pol. I DrD så kunde du styra båda värdena å där använde jag int-pol 25 å ex-pol 50. I rm finns bara ex-pol (kommer inte håg vilket som är vilket men det kvittar) å där har jag nu satt 100m vilket jag egentligen tycker är förhögt redan då väldigt mycket kan gömmas i sjön mellan dessa metrar så jag tror att det största skillnaden du egentligen ser är i ytterkanterna eller ytan mellan spår större än 100m är mindre för int-pol värdet som inte går att ändra i RM är lägre än det jag använde i DrD. Framför allt syns detta runt strandlinjer och öar där man inte loggat som nu nästan inte visar någon beräknas yta alls eller vid ett spår så blir inte spåret lika brett längre men fylls ut om man kör ett parallellt spår 100m där ifrån.

Har snackat med RM om detta för jag skulle helst vilja kunna styra båda värdena men just nu så prioriterar dom inte detta. Erik får gärna tjöta på dom också om han vill.

Så just nu vill jag inte öka till högre värde utan egentligen minska för det blir nu svårt att se vart det inte är loggat å en beräknad yta på 100m kan ju rymma många bra fiske ställen eller farliga grund.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17