Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
    Jag lyckas få upp en röd rektangel som täcker förbaskad stor yta, Sjön i fråga är finjasjön och din kompilerade karta men rektanglen sträcker sig upp till typ jönköping och över hela danmark. Men ska ladda hem den emulatorn och se hur det går
    Då tror jag nog den fungerera för då hittar den kartan prova å zooma in till typ 100m (kan tyvärr inte vilket zomläge som kartan börjar framträda på) å jämför med eniro att du verkligen är på rätt kordinater.

Klicka inte på exit två gånger för då hamnar skiten i usa igen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
      Jag har zoomat in till rätt plats och dubbelkollat kordinaterna och det vill inte fungera. Har provat med båda lcm formaten till hds5gen1 filerna och de vanliga lowrance filerna. Inställningen har jag valt lowrance som karta. Och Mappen map0 ligger där den ska. Jäkligt skumt. Men man kanske kan ta o byta emulator till en annan modell? Har även provat med att lägga lcm filen utan mapp direkt i installationsmappen för emulatorn.
      Får du testfilene som ligger på samme side som emulatoren til å fungere? Beklager, men jeg har ikke noe godt svar her.

Ja du kan ha flere emulatorer. Jeg hadde en HDS-emulator før, men slettet den pga for mange bugs. Siden den gang har HDS-emulatoren blitt trukket, så nå må man eventuelt sende en Mail til support og spørre pent om man kan få den.
      Team Colibri

Kommentera

• Jag provade att döpa om mappen till maps0 istället för map0 och då jäklar hände det grejor :-) Nu funkar det! Tack för hjälp och tålamod :-)

Kommentera

• He he gött att det fungerade till sist.

mysko tycker jag dock att den skapar rektangeln för det är lowrance geo indelning när den skall bryta det i flera filer. Den borde inte varit där om den inte hittat kartan/filen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
            Kan någon lägga upp ett exempel på en bra loggning? Typ hur nära strandlinjen man måste köra och hur stort mellanrum man kan åka med.

Sen undrar jag också om man måste logga hela sjöarna även fast det bara är typ halva som är intressant för fiske?
            Kartorna jag skapar för projektet har en interpolarisation på 25 å expolarisation på 50, eller tvärt om kommer inte riktigt ihåg men du kör du två parallella spår jämte varandra så får avståndet mellan dom vara max 50 meter för att drdepth skall försöka räkna ut djupet mellan dom. Därför är det bra att logga även ifall området verkar fullt loggat för det kan ju döljas mycket inom dom metrarna.

Tanken med projektet är inte att du skall känna några krav på att åka till ställen du inte vill åka till i sjöarna utan bara starta igång inspelningen när du ändå åker ut å fiskar. Någon annan kanske hoppar på projektet å fiskar i samma sjö fast på andra ställen å på så sätt byggs hela sjön upp. Jag loggar ibland ologgade områden just för utforska sjöarna å se vad som finns, jag tog på så sätt en fin öring på 8.2kg i min hemma sjö så vem vet vad som döljs i de ologgade områdena.

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              Det tycker jag du gör helt rätt i tycker reefmaster verkar väldigt grymt å har rekomenderat det till många. Mycket bra och trevlig support har dom också vilket jag tycker är ett stort pluss. Kommer mycket nytt där snart också så de verkar satsa på applikationen.
              Bra anledningar plus att fortsätta med DrDepth finns ju inte för oss med HDS-lod

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              Det är bara att välja File -> Export -> cvs i DrDepth och peka ut alla drd filer, har du de i samma folder kan du ta all på engång och sedan välja att importera cvs i reefmaster.
              Ja jädrans, tack för den upplysningen! Då slipper man iaf exportera alla enskilda filer Går det sedan att importera strandlinjefilen oxo så slipper man ju det besväret(?)...

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              Nackdelen blir tror jag att du förlorar några decimaler. Har för mig att drdepth exporterar med 6st och importerar du ifrån slg till reefmaster så har jag för mig att det är 13. Tror att man är långt utanför gps:ens noggranhet med 6 decimaler så det räcker säkert.
              Den skillnaden spelar knappast någon som helst roll. Sjön jag härjar runt på har en regleringsamplitud på 1,8 meter med maxdjup på strax över 10 meter. Och sista decimalerna är ju även mindre intressanta än noggrannheten när jag hakar på mitt portabla givarfäste på relingen...

Stort tack för hjälpen och det fina jobb du gör Björn !

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg

Ja jädrans, tack för den upplysningen! Då slipper man iaf exportera alla enskilda filer Går det sedan att importera strandlinjefilen oxo så slipper man ju det besväret(?)...
                Har du kvar kml filer ifrån google earth är det bara att importera rakt av inne i RM.

Har du ritat strandlinjerna inne i DrD, kör du bara med samma export som med djupdatan å sedan inne i RM importerar du på samma sätt också. Fast sedan inne i RM höger klickar du på tracken å väljer add to project -> as border (är det en ö så behöver du sedan sätta det, strandlinjer blir det som standard) å efter det kan du ta bort tracken.

Sitter inte framför datorn så jag vet om det exakt heter så men tillväga gångs sättet är typ så.
                Senast ändrad av berra2323; 2013-10-12, 13:34.

Kommentera

• Nu fungerar min OpenLog tillsammans med Lowrance Mark-4!
                  Efter kontakt med ryssen som la upp en film tidigare i tråden http://www.fiskesnack.com/forum/show...owrance-Elite5 så tipsade han att det ska gå, men det behövs några spänningsstabiliserande kondensatorer för att OpenLog ska kunna drivas direkt av ekolodet.
                  "Kontakten" till ekolodet gjorde av tre kablar med honkontakt, och en rejäl dos smältlim. "Huset" till hela anordningen är från höljet till en reklampenna.

Click image for larger version

Name:	DSC_0482.JPG
Views:	1
Size:	96,2 KB
ID:	1770775

Name:	DSC_0484.JPG
Size:	98,2 KB
ID:	1770776

Name:	openlogconverter.png
Size:	16,1 KB
ID:	1770777

Slutsatsen är att det går att logga djupdata från Mark/Elite 4/5 för ett par hundralappar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av larky Visa inlägg
                    Nu fungerar min OpenLog tillsammans med Lowrance Mark-4!
                    Efter kontakt med ryssen som la upp en film tidigare i tråden http://www.fiskesnack.com/forum/show...owrance-Elite5 så tipsade han att det ska gå, men det behövs några spänningsstabiliserande kondensatorer för att OpenLog ska kunna drivas direkt av ekolodet.
                    "Kontakten" till ekolodet gjorde av tre kablar med honkontakt, och en rejäl dos smältlim. "Huset" till hela anordningen är från höljet till en reklampenna.

[ATTACH=CONFIG]60545[/ATTACH]
                    [ATTACH=CONFIG]60546[/ATTACH]
                    [ATTACH=CONFIG]60547[/ATTACH]

Slutsatsen är att det går att logga djupdata från Mark/Elite 4/5 för ett par hundralappar.
                    Sånt gillar vi. Äkta hemmafix!
                    Skulle dock vara kul att se dig få med det som handbagage på flyget
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

• Jag har fått 3 filer från sjöar på ett minneskort.
                      Funkar på min kompis plotter direkt han stoppar i kortet i maskinen, men händer ingenting på min och jag ser inga kartor.

Några förslag på vad som kan vara fel?

Har provat filerna på 2 olika kort. Dels min navionicskarta där jag haft dom både utanför "kartmappen" men även tillsammans med navionicsfilen. Även testat på ett kort som var tomt förutom de här filerna.
                      www.pikewallis.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri