Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Dette kan gjøres i både Google Earth og i Reefmaster. Man kan importere det skannede kartet, legge det over bakgeunnskartet og tilpasse det slik at man får et tilnærmet perfekt overlegg.

Men å ta det fra RM og over til en GPS har jeg ikke prøvd. (GE kan ikke generere fil til noen GPS jeg kjenner til.)
    Click image for larger version

Name:	varpenkontur.jpg
Views:	1
Size:	93,9 KB
ID:	1770125

Detta är taget från min Humminbird och är på en sjö där jag inte har loggningar. Dvs bara från papperskarta via image overlay i Google Earth och in i Reefmaster och ut till .HT-format.

Valde att lägga varje del för sig så man kan ändra färg i Humminbirden på de olika delarna.

Fungerade riktigt smidigt och snabbt att göra ett fullgott sjökort för att undvika grund när man trollar. Sjön är lite lömsk om man är ovan då det är stora områden där det blir 1-2 meter mitt i sjön.

Ritade upp strandlinjen och 4-meterskurvan och allt under 4 meter är suddat.

Nu när jag loggat en gång så är det bara att behålla strandlinjen och låta Reefmaster rita som vanligt...
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Jeg har tidligere lagt ut et dybdekart fra Steinsfjorden i Norge på bloggen min. Har du testet HB-filene jeg har lagt ut der?
      Som lovet, her kommer filer av dybdekartet for Steinsfjorden for bruk i kartplottere fra Garmin og Humminbird. Garmin https://docs.google...

Vær obs på at HB er litt "sær" når det gjelder konturkart/ dybdekart.
      http://reefmaster.com.au/reference/t...h-topic300.htm
      Ska testa detta.. Tack så länge..
      TeamInsjöhaj
      En Bitande Hobby Man Nappar På!

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
        Erik! Tack!
        Björn! Tack!
        Bare hyggelig.
        Team Colibri

Kommentera

Nu är projektet utökat med sjöarna:
          -Sävsjön
          -Storasjön
          -Sävsjön
          -Bodarpa Sjön
          -Helgasjön
          -Varpen
          -Torringen
          -Hornsjön

Sugen på att vara med så skicka ett mail till djupkarta@eject.se!

Kommentera

Kan vara så att min fråga redan besvarats i sådana fall ber jag om ursäkt, men finns det något program som gör att man kan titta på djupkartorna utan att dra fram bilbatteriet och sparka igång ekolodet? Jag hittar inget med en "snabb" googling i alla fall.

Skulle vara väldigt smidigt att kunna titta på kartorna direkt i datorn, försöka klura ut någon ny het plats, eller bekanta sig med någon av sjöarna. Från Reefmaster kan man ju köra ut .lmz som fungerar i google earth, men den möjligheten kanske inte finns i DrDepth.

Kommentera

Tanken var att drdepth mvp skulle varit projektets titt verktyg men det drogs ju tillbaka.

Så just nu håller jag på att konvertera hela projektet till reefmaster då de kommer att komma med bland annat ett titt verktyg men det kommer att ta sin tid.

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
                Kan vara så att min fråga redan besvarats i sådana fall ber jag om ursäkt, men finns det något program som gör att man kan titta på djupkartorna utan att dra fram bilbatteriet och sparka igång ekolodet? Jag hittar inget med en "snabb" googling i alla fall.

Skulle vara väldigt smidigt att kunna titta på kartorna direkt i datorn, försöka klura ut någon ny het plats, eller bekanta sig med någon av sjöarna. Från Reefmaster kan man ju köra ut .lmz som fungerar i google earth, men den möjligheten kanske inte finns i DrDepth.
                Fra Reefmaster kan du også ta ut et bilde, så du kan se kartet på en PC eller "smartdings" både med og uten posisjonsdata så du kan bruke det som overlegg i GE.

Flere produsenter av kartplottere har emulatorer tilgjengelig som du kan laste ned. Feks finner du Lowrance sine her:
                Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.

Du laster ned en passende emulator til din PC, og så kan du laste kartfilene opp i emulatoren og se de på din PC. (Vær obs på at emulatorer for HDS ikke er offentlig tilgjengelig, men du kan feks bruke Elite 5 i steden.)

Som Bjørn sier, jobber Reefmaster med en app for smartdingser, det siste jeg hørte var at forventet release er høst/ vinter 2013.

Bjørn: Hvis du ikke har gjort det enda, kan det være en ide å melde seg som betatester av RM. Bortsett fra at det gir tilgang til den lukkede delen av forumet til RM (som inneholder noen VELDIG flinke personer), gjør det at du får tilgang til oppdateringer før alle andre. Feks er det en sonarwiever i betaversjonen som er genial for å korrigere spor/ dybde, og en mulighet for å ta ut filer i format som igjen gjør at du kan bruke Insight Map Creator for å lage kart led AT5-filer. AT5 gir muligheter for å lage kart med layoutkvalitet lik kjøpekartene til Navionics, Garmin, C-map etc.
                Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-08, 20:50.
                Team Colibri

Kommentera

Flere produsenter av kartplottere har emulatorer tilgjengelig som du kan laste ned. Feks finner du Lowrance sine her:
                  Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.

Du laster ned en passende emulator til din PC, og så kan du laste kartfilene opp i emulatoren og se de på din PC. (Vær obs på at emulatorer for HDS ikke er offentlig tilgjengelig, men du kan feks bruke Elite 5 i steden.)

.
                  Jag har ju hds 5 gen 2 så jag laddade ner elite 5 emulatorn men jag lyckas inte komma på hur jag ska lägga in kartfilen i emulatorn för att se kartfilen. Har du möjlighet att förklara hur jag ska gå tillväga?

Kommentera

Sjekk på C: for å finne riktig mappe, omtrent noe slikt:
                    C:\Program Files (x86)\Navico\Elite-5
                    Opprett en ny mappe der du kaller Map0 og lagre kartfilen der. Da bør du finne den i menyen inne i emulatoren under kartvalgene der.
                    Team Colibri

Kommentera

• För att vara riktigt besvärlig så hittar jag inte kartväljaren, Har gjort en mapp map0 och lagt in lcm filen där.
                      Jag hittar nåt under inställningar>plotter>kortområde men där finns bara lowrance och Navionics som val, eller är jag helt ute och cyklar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17