Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
    Ser ju schysst ut i hb loden också Martin. Hur gör du med djup angivelserna?
    Drdepth spottar ut två filer har jag för mig en med spår kartan å en wpt fil med djupangivelser.

Skall försöka ta ett par screens shoots om jag kommer ut något på mjörn ons/tor i veckan.
    Djupsiffrorna har jag ingen koll på tyvärr. När man exporterar kartan i rm så kan man exportera så strandlinjen kommer i en fil och resten i en eller tre stycken. I själva enheten kan man färgsätta djupkurvorna, tex tre färger eller ha dem i nyans efter djupet.

Till Googleformat är det ett alternativ där man bara kryssar i om djupdata ska med i filen eller inte.

Låter mer lockande med autochart i vinter till Humminbird. Den ska ju vara som lakemaster att man kan lägga rutter efter varje djupkurva. Jag är nog övertygad om att autochart kommer ersätta rm då det är humminbirds egna med rätta funktioner och ingen års eller månadkostnad...
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Har precis börjat delta i projektet och kommer att spela in data vid alla fisketurer framöver.

Måste ge en stor eloge till Björn för detta projekt! Funkar så fantastiskt bra, lätt och smidigt att komma igång med de bra guiderna som Björn fixat. Även grymt hur snabbt det gick från att jag laddat upp första loggen tills den var inkluderad i kartan och gick att ladda ner. Två tummar upp till Björn!
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Tackar å bockar, kul att höra att någon är nöjd!

Har varit en hög uppslutning i år och hänt väldigt mycket och väldigt snabbt så det inte alltid det gått så snabbt. Till vinter så skall jag strukturera om en heldel så att det skall gå ännu smidigare. Håller på att jobba på en uppladdnings klient också nu som snart skall beta testas så att man slipper tanka upp å ner stora filer.

Mvh
        Björn Kallin

Kommentera

Ja snart bör väl mitt lod komma tillbaka från reperation i holland så jag också kan vara med. Varit utan lod hela sommaren.
          Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
          http://www.ichtys.se

Kommentera

Äntligen kom jag till skott !!!
            TACK Björn för support och jobbet du lägger ner !
            // Nesse

Kommentera

Fant tre skjermbilder til, også fra Lowrance HDS Gen 2, kartet er laget med Reefmaster.

Zoomet langt inn:
              Click image for larger version

Name:	shot 003.png
Views:	1
Size:	57,0 KB
ID:	1770080

Zommet mer ut:

Name:	shot 002.png
Size:	167,9 KB
ID:	1770079

Område mellom noen øyer, zommet langt ut.

Name:	shot 001.png
Size:	118,3 KB
ID:	1770081
              Det er en bug i hvordan HDS leser LCM-filer, som gjør at ikke øyene blir fylt med gul/grønn farge slik land rundt innsjøen blir.
              Team Colibri

Kommentera

Kan någon lägga upp ett exempel på en bra loggning? Typ hur nära strandlinjen man måste köra och hur stort mellanrum man kan åka med.

Sen undrar jag också om man måste logga hela sjöarna även fast det bara är typ halva som är intressant för fiske?

Kommentera

Som i Reefmaster kan man välja fritt upp till max 100meter. Längre bort än så mellan referenspunkterna genererar inget sjökort. När jag loggade hela sjön här hemma så åkte jag efter stranden så nära man vågar med marginal, då jag känner sjön hyffsat så blev det mellan 1 och 2 meter djupt eller Max 30 meter ut. Är det långgrunt och 2 meter djupt vid 30m ut så läggs 1meterskurvan mitt mellan uppritade strandlinjen och 2meters.

Fört körde jag ca 80 meter ifrån mitt egna spår på sjön och körde 100meter i Reefmaster för att snabbt bygga en bra överblick. Filtrerar nu på 50 meter och fick snabbt luckor i kartan som måste kompletteras.
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Som Martin sa, opp mot 100 meters avstand mellom sporene der det ikke nødvendigvis er så spennende for å få oversikt, og så kortere avstand på spesielle steder. Over enkelte grunner og skjær som jeg er veldig interessert i, har jeg bare 1-2 meters avstand mellom sporene, OG krysser over. Dvs at ett sett med spor går sør-nord, og så ett sett med spor øst-vest i tillegg. Men så grundig kartlegging tar mye tid, så det er ikke noe man gjør for hele sjøen.

Dessuten tar man opp sonarlogg også på vanlige fisketurer, som gjør at kvaliteten på dybdekartet blir stadig bedre. Man må bare passe på å justere for eventuelle endringer i vannstand i innsjøen.

Partier som jeg anser som uinteressant (I Tyrifjorden hvor jeg fisker endel er det store områder der det er 150-300 meter dypt), bryr jeg meg ikke om å kjøre for å kartlegge, de områdene får bare være blanke på kartet. På sikt blir de uansett dekket opp siden jeg alltid tar opp, og krysser over disse områdene med ujevne mellomrom.
                    Team Colibri

Kommentera

Någon mer än jag som har stora problem med att starta lowrance lod med en av dessa kartor? Använder ett HDS 5.
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri