Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
    Nu är dom uppdaterade så de är bara att hämta ner, nu med strandlinjer å öar över sjöarna också.

Det kom in några till i helgen så jag listar dom med engång här:
    - Bodaträsket
    - Pickelsjön
    - Oresjön
    - Skärsjön
    Det är ny data på väg upp nu, hela pickelsjön är täckt och stort sett hela mellansjön samt oresjön är nu loggade. Har lite finlir i de allra stenigaste partierna kvar. Men har väl en timme kvar på uppladdningen nu.

Kommentera

Jag väntade in uppladdningen å byggde om sjön. Så kart filerna över den sjön är inkl det du laddade upp igår kväll.

Kommentera

Fick du mitt sista mail med filen Björn? Ja vill vara med

Kommentera

Click image for larger version

Name:	ubrygga.jpg
Views:	1
Size:	161,6 KB
ID:	1770040

Dagens hemmaloggning...

Laddar både upp till Kallin och trixar lite själv via Reefmaster.

Måste se upp med fel-loggningar. Givaren tappade signalen idag vid transportsträcka och fick gå in och justera 5 dippar själv efteråt. Var över 15kn som den tappade, loggade nästan hela sjön i 15 knop då jag känner till sjön bra.
          Strandnära var såklart i anpassad hastighet.

Under ett par sekunder visades djup på 30-60m och 150 meter en gång (!!!) och ojusterat kan man ju gissa hur kartan blir...

Hur blir detta om man bara lägger upp loggar rakt av som sedan går till djupkarta?
          Ser man på min karta så skulle ett par punkter kunna stämma visuellt medan 150m-hålet knappast skulle lura någon.

Även om man nöter väldigt på samma ställe så bidrar någon sekunds fellogg med konsekvenser.

Misstänker att det finns en del felloggningar som ligger med i hela databasen?
          Jag förhandsgranskar och justerar mina fel innan jag lägger upp i fortsättningen.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Ser ju riktigt schysst ut i reefmaster!

Skall över till det till vinter tänkte jag men kommer ta sin stund på de nästan 70 sjöar å ca 750gb komprimerad data som är med i projeket just nu. Rensa loggar brukar jag gör så fort dom kommer in men ligger efter en del. Det strömmade in väldigt mycket data i sommras å hann inte med riktigt. Håller på med en uppladdnings klient nu också som skall underlätta uppladdning av data så att man slipper sitta å ladda upp flera gb varje gång.

Många som kör drdepth, reefmaster eller genisis för egen del men delar till djupkarta.se ändå å det tycker jag är grymt bra då det gynnar flera å kul att kunna ha en bra djupkarta när man besöker nya sjöar där man aldrig varit innan.

Har du fått in allt i reefmaster nu?
            Testat någon karta på ditt humminbird lod ännu? Du får gärna göra en screenshot ifrån lodet på hur det ser ut på hb.

/Kallin

Kommentera

Känns väldigt ovant med allt och håller på testat mig fram och provar lite.

Har valt att dela upp loggfilerna med max en halvtimme vid snabbare loggning och 1-2 timmar vid trollingloggning för att lättare förhandsgranska och redigera rådata.

Lika bra att strukturera från början och katalogisera allt i datorn med orörd sonarlogg, bearbetad mm så man har full koll på allt material hela vägen. Sen datummärka all utgående material. Kan ju tänka mig att du har det hundra gånger värre

Jag gjorde felet att lägga in din hwr-fil med alla waypoints vilket lortade ner min display ordentligt HT-filerna är det enda som behövs i enheten.

Här är en första test i humminbirden:

Name:	humminbird.jpg
Size:	107,9 KB
ID:	1770041

Där är den skalad på varje meter i färg enligt djup. Tyvärr råkade jag lägga strandlinjen som samma färg.

Name:	lodet.jpg
Size:	323,6 KB
ID:	1770042

Lite komplettering av ovanstående...

Har ingen bild på sista upplagan i enheten men kör strandlinjen i rött och resten i färgskala. Fortfarande på varje meter men kommer nog skala ner till 2 meters intervall för att hålla lite rent på displayen

Vet inte om jag gör rätt men jag ritar manuellt in strandlinjen i Google Earth och spar som en kmz-fil och sen lägger den som en egen shoreline i Reefmaster som den ritar upp djupen mot.

Idag körde jag strandloggningen så nära jag vågade utan att överdriva. Försökte hålla 2-meterskurvan eller max 25 meter från strandlinjen och sedan runt 50-80 meter mellan varven för att snabbt bygga upp baskarta.

Ska lägga in lite stenar manuellt i kartan som inte finns med idag.

Name:	karta2323.jpg
Size:	105,2 KB
ID:	1770043

Exempel i Google Earth som man kan ha i mobilen/surfplattan tex vid vinterfisket..

Återkommer med mer screens senare.

Har någon en bild på hur det ser ut i en Lowrance?
              Senast ändrad av Tybling; 2013-09-21, 19:31.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Name:	image.jpg
Size:	56,5 KB
ID:	1770061

Reefmasterkart i Lowrance HDS Gen 2. Dette bildet er fra før siste runde med datalogging, derfor ikke så mye konturer.
                Team Colibri

Kommentera

Hur många spår har ni som mest matat in i ett reefmaster projekt någon gång?

Jag har börjat med ett första försök nu började med sjöarna västra och östra ringsjön i skåne som inte är så stor men tyckte att efter bara 20 spår så började det bli ganska segt. Grymt mycket enklare att justera felloggar i det i alla fall.

Erik hur var det hade du någon erfarenhet av drdepth eller något annan kartprogram än rm? Hade varit kul å veta i så fall hur en jämförelse mellan kartorna blir.

/Kallin

Kommentera

Ser ju schysst ut i hb loden också Martin. Hur gör du med djup angivelserna?
                    Drdepth spottar ut två filer har jag för mig en med spår kartan å en wpt fil med djupangivelser.

Skall försöka ta ett par screens shoots om jag kommer ut något på mjörn ons/tor i veckan.

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                      Hur många spår har ni som mest matat in i ett reefmaster projekt någon gång?

Jag har börjat med ett första försök nu började med sjöarna västra och östra ringsjön i skåne som inte är så stor men tyckte att efter bara 20 spår så började det bli ganska segt. Grymt mycket enklare att justera felloggar i det i alla fall.

Erik hur var det hade du någon erfarenhet av drdepth eller något annan kartprogram än rm? Hade varit kul å veta i så fall hur en jämförelse mellan kartorna blir.

/Kallin
                      I følge Reefmaster er det et program beregnet på områder opp til ca 10 kvadratkilometer, men det er ikke sperret for større områder. Mengden data har stor betydning, men hvor mye programmet må beregne betyr også endel, det er disse logaritmene som skaper problemer i større sjøer. Jeg vet at det jobbes med en versjon som er raskere/ tar større områder, den enkleste måten er å endre på hvor tett den beregner konturer. (0,25 m i dag) Hvis man øker til konturer for hver 2. meter, blir det myyye mindre "jobb". Jeg håper å få en betaversjon for dette etterhvert.

For tiden mapper jeg Steinsfjorden og Tyrifjorden. Tyrifjorden er ca 20 kvadratkilometer og Tyrifjorden er enormt stor. Jeg har ca 100 timer med sonarlogger for disse, og det takler ikke Reefmaster. Det virker som programmet får problemer rundt 25-30 timer. Dette er ikke et stort problem dog, for man kan lage flere kart over en innsjø, og slå disse sammen i en kartfil. Da blir det også enklere å jobbe med dataene, og kvalitetskontrollere.

Jeg har endel erfaring med Dr Depth, og såvidt prøvd Insight Genesis. IG er utelukket for min del av flere årsaker, Dr Depth er like bra som RM.
                      Senast ändrad av Team Colibri; 2013-09-22, 19:00.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri