Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baudrate är en definition och kvarleva från stenåldern. Jag tror snarare att pingfrekvensen påverkar hur mycket data som sparas. Högst ger nog mycket större filer än lägst pingfrekvens. Högst mäter djupet oftare eftersom fler signaler skickas. (men jag kan ha fel eftersom jag kommer från datavärlden och inte ekolodexpert). Jag inbillar mig att varje ping lagras i filen. Och högre pingfrekvens genererar större filer. (kan ha väldigt fel).

Kommentera

• Låter ju sannorlikt å bauderaten står för kvaliten på inspelning. Får spana in hur dina loggar ser ut i kart programmet.

Kommentera

• Størrelsen på filene fra Lowrance og Simrad påvirkes av flere ting:
        - tid
        - pingspeed
        - baud
        - antall kanaler

Tiden sier seg selv, desto lengre du holder på desto mer data og større fil.
        Pingspeeden utgjør ca 30% etter min egen erfaring mellom midt på skalaen og helt topp.
        Baudrate har jeg ikke lekt med, men har blitt fortalt at den høyeste kontra laveste settingen utgjør 40%.
        Antall kanaler har enorm betydning. En kanal er en frekvens, for eksempel 83 kHz. Har man en HDS mes Structurescan og velger "logg alle kanaler" tar HDSen opp 83 OG 200 kHz, samt både Downscan og SideScan i 455 og 800 kHz. Sammenliknet med når jeg kjører CHIRP og ikke huker av for alle kanaler hvor jeg da tar opp bare en kanal blir det 6 kanaler og derfor 6 ganger mer data. Med Elite HDI blir det tilsvarende fire kanaler. (83,200 og downscan i 455 og 800).

For min del er ikke filstørrelsen noe problem i seg selv, men jeg ser an hvor jeg logger. Er det mye spennende bunnstructur logger jeg også med structurescan, er det "kjedelig" bunn gjør jeg det ikke. Er det veldig myk bunn (løs silt) logger jeg også med SS (downscan) fordi 2D har en tendens til å måle feil dybde og jeg bruker sonarloggens sjermbilde av downscan til å justere for dette.

Med HDS kan man logge som GPX-fil, dvs en enklere fil en sonarloggen. Det gir mye mindre filer siden selve ekkoloddbildet ikke er med i filen, men også mindre informasjon. Siden selve kartteknologien beveger seg fort om dagen, vil jeg anbefale å logge snarloggen (da heter filene .sl2 eller .slg) siden den inneholder informasjon om mye mer enn GPX. Den informasjonen kan være gull verdt om et år eller tre, og da er det kjedelig å måtte logge alt på nytt. Det er ett spørsmål om tid før kartene blir interaktive og dermed kan brukes på en helt annen måte enn i dag.

Et eksempel er at sonarloggen inneholder alle returekkoene du ser på skjermen. Tenk deg at du har et kart hvor det finnes data for et helt kalenderår, og så forteller du kartplotteren at du skal ut og fiske på en bestemt dato med en bestemt vanntemperatur. Kartet "svarer" ved å vise deg hvor i sjøen det har vært flest returekko under liknende forhold. Teknologien finnes allerede, og vil dukke opp i båtene våre etterhvert. Det skjer neppe i morgen, men hvem vet ha som dukker opp til neste sesong?
        Senast ändrad av Team Colibri; 2014-08-10, 23:28.
        Team Colibri

Kommentera

• Baudrate går bara ställa på AIS funktionen för matcha anslutna AID enheter på Elite ekoloden. Jag kan inte se någon anledning varför man skulle ställa hastigheten på överföringen till minneskortet eftersom det är integrerat.

Sen tror jag elite klarar av att hantera ekolodets båda frekvenser, medan downscan kan bara köras på en frekvens åt gången. Så totalt tre samtidiga frekvenser. Jag har kollat på datan i mina filer i Lowrance Sonar Log Viewer och jag tror frekvensen och pingfrekvensen är den största boven till stora filer. Jag har kört med 83 och 455 och pingfrekvens låg eller lägst. Skulle man köra 83/200 samtidigt och 800 downscan, samt pingfrekvens hög eller högst, tror jag man får större filer. Rent logiskt bör högre ekolod frekvenser (som ger mer detaljer) samt fler ping generera mer data. Har man chirp teknik som sveper över större frekvensband lär filen bli ännu större.

Kommentera

• Det kan stemme Ulf, mine forsøk har vært med HDS.

Men CHIRP filen blir mindre enn en fil med både 83 og 200. Årsaken ligger nok i at hver enkelt frekvens i CHIRP ikke er skilt ut, men vises i loggen i ett. Mer info enn feks 200 kHz, men mindre lagringsplass enn logger med flere frekvenser/ kanaler hver for seg.

Jeg ser i Insight Genesis at CHIRP-filene mine vises som 200 kHz-filer.
            Senast ändrad av Team Colibri; 2014-08-11, 13:25.
            Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Det kan stemme Ulf, mine forsøk har vært med HDS.

Men CHIRP filen blir mindre enn en fil med både 83 og 200. Årsaken ligger nok i at hver enkelt frekvens i CHIRP ikke er skilt ut, men vises i loggen i ett. Mer info enn feks 200 kHz, men mindre lagringsplass enn logger med flere frekvenser/ kanaler hver for seg.

Jeg ser i Insight Genesis at CHIRP-filene mine vises som 200 kHz-filer.
              Låter också logiskt. En samlad bild av alla frekvenser leverar ju allt man kan och vill se. Finns ingen anledning att spara det separerat.

Kommentera

• Nya sjöar i projektet:
                -Mäen
                -Möckeln
                -Grycken
                -Bysjön, Lången
                -Ryssbysjön, Stensjön
                -Nästasjön
                -Mullsjön
                -Mållången
                -Nömmen
                -Majsjön
                -Tydingen
                -Yasjön
                -Bergviken
                -Norrmogen
                -Långsvan
                -Knon
                -Torvsjön
                -Jogen
                -Oppmannasjön
                -Storasjön
                -Juttern
                -Östra Ingsjön
                -Ottnaren
                -Kösen
                -Färnebofjärden
                -Hinsen

Sugen på att vara med så skicka ett mail till djupkarta@eject.se!

Kostar inget och kräver inga kunskaper bara att starta igång inspelning av data när man ändå är ute å fiskar å sedan skicka upp dom till projektet för att sedan kunna ladda ner en uppdaterad karta.

Kommentera

• Kollade i manualen å det står ju bytes per sounding å inte baudrate som jag skrivit. Har för mig att jag skrev av det ifrån ekolodets menyer för många år sedan å att det stod just baudrate men det gör det inte i manualerna om den nu inte är en svensk översättning i menyerna.

Jag kollade dina loggar Silverfisk å det var inga problem med tätheten på loggarna så det är bara att köra på.

Kommentera

• Hur var det nu det var sagt ang att hitta på lowrancefiler till Humminbird?

Har vi någon bra redigerare som kan konvertera XML/AT5 till typ GPX på egen hand så man slipper bråka om man ska göra humminkompatibelt?
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                      Hur var det nu det var sagt ang att hitta på lowrancefiler till Humminbird?

Har vi någon bra redigerare som kan konvertera XML/AT5 till typ GPX på egen hand så man slipper bråka om man ska göra humminkompatibelt?
                      Läste nånstans att det inte finns sådan konverter från AT5 till andras format. Däremot kan man tex i Reefmaster exportera spåren till CSV, GPX, Hummingbirds, LCM, AT5, Google earth och shapefile. Ganska många format.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17