Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej.

Tack för svar.

Jag tycker nog att skärmen på elite 4 HDI är för liten annars hade det varit ett prisvärt alternativ.
    Hur vet man att det går att lagra data för djupkartor i Garmin Echomap 50S? Vad kallas det i specifikationen?
    Som jag har förstått så skall Lowrance vara bättre på Ekolodsdelan än Garmin, är det så stor skillnad så att det är värt en extra tusenlapp? Elite 5 HDI hittar jag för 5000:- och Echomap 50S 4000:- bägge kompletta med givare.

Tacksam för svar...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Vikkan Visa inlägg
      Hej.

Tack för svar.

Jag tycker nog att skärmen på elite 4 HDI är för liten annars hade det varit ett prisvärt alternativ.
      Hur vet man att det går att lagra data för djupkartor i Garmin Echomap 50S? Vad kallas det i specifikationen?
      Som jag har förstått så skall Lowrance vara bättre på Ekolodsdelan än Garmin, är det så stor skillnad så att det är värt en extra tusenlapp? Elite 5 HDI hittar jag för 5000:- och Echomap 50S 4000:- bägge kompletta med givare.

Tacksam för svar...
      Garmins spec og info:
      https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/mari...rod119856.html skrell litt ned til "ta opp ekkoloddregistrering".

Elite HDI er et godt ekkolodd med ok kartplotter, Echomap 50s er en god kartplotter med ok ekkolodd. Hva legger du vekt på?

Jeg har ikke testet Echomap 50s i praksis, kun med demoprogram på messer, så jeg kan ikke uttale meg om den spesielt. Men som du sier har tradisjonelt ekkoloddet i Elite HDI (som igjen er det samme som i HDS-serien) vært hakket bedre enn Garmin sine alternativer. Hold også et lite øyen med konevinkelen på giveren til Garmin, fisker du primært grunnere enn 20-30 meter bør du ha en vid kone.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2014-02-25, 14:12.
      Team Colibri

Kommentera

• Ja, detta var inte alls lätt...

Går det att lägga in djupdata i Elite serien(inte HDI) även om man inte kan plocka ut data för att göra egna djupkartor. Man skall ju kunna lägga in sjökort, men det finns väl inte till en så liten sjö. Vad kan man lägga in? Sjökanter, Öar?

Om inte det inte går att lägga in något annat än de stora "riktiga" sjökorten, vad skall jag då ha plottern till som jag inte kan göra med min enkla handhållna garminGPS (spår och waypoints) Då vore det väl bättre att skaffa ett vettigt ekolod och fortsätta använda den handhållna GPSen för att logga punkter och spår

Förslag på detta i så fall... Upp till ca 3000:- för ett rent lod. Lever dock i förhoppning att jag skall hitta ett kombilod som kan lägga in data för mindre än 5000:-

Åter tacksam för svar

Kommentera

• Ja, du kan bruke dybdekart fra djupkarta.se og Navionics i gamle Elite, men som du sier kan du ikke logge sonardata. Det går faktisk ann å logge med gamle Elite 5 dersom man bygger seg et lagringsmedium som kan bruke NMEA0183. Det finnes flere eksempler på det her på forumet. Men noe spesielt enkelt og smidig er det kanskje ikke. Dessuten er det stor forskjell på ekkoloddet i ny og gammel Elite, i den nye er det det samme ekkoloddet som i mine egne HDS og det er veldig bra.

Jeg har akkurat bestilt med et Elite 4 HDI selv, siden jeg er nysgjerrig på det og vil teste det skikkelig mot mine egne HDS. Teknikken er den samme uansett Elite 4/5/7 HDI, men som du sier skjermstørrelse = penger....

Jeg selv hadde aldri kjøpt en enhet i dag uten kartplotter, men skjønner at ikke alle prioriterer slik jeg gjør. En måte å holde budsjettet lavt på, hvis du feks vil ha Elite 5 HDI, er å bruke den vanlige 83/200-giveren i steden for 83/200/455/800-varianten som gir Downscan.

Min klare anbefaling er at du finner en butikk med enhetene du er interessert i utstilt, og så leker du litt med de. Prøv å regulere følsomhet på ekkoloddet, justere støyfilteret og zoome inn og ut på kartet. Velg den DU liker best, det spiller ingen rolle om du har verdens beste ekkolodd hvis du synes interfacen er så tungvint at du aldri får justert det skikkelig inn.
          Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Vikkan Visa inlägg
            Hej.

Tack för svar.

Tacksam för svar...
            Hej, köpte Echomap 70s i juli 2013, med tanke att logga ekolodsdata. Det gick utmärkt, men det stora problemet var att man inte kunde använda filerna till något. Dubbelkollade med Garmin och de kunde bara konstatera att så var fallet. Hur det är idag vet jag inte, för jag bytte kombienheten mot en Lowrance hds 7 gen 2, och det ångrar jag inte.

Däremot kan jag säga att Echomappen i sig, verkar vara en bra produkt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av manged_71 Visa inlägg
              Hej, köpte Echomap 70s i juli 2013, med tanke att logga ekolodsdata. Det gick utmärkt, men det stora problemet var att man inte kunde använda filerna till något.
              Filene må konverteres til GPX eller CSV for å brukes.
              Team Colibri

Kommentera

• Det var en ny medlem idagarna som gick med som har ett Lowrance 5 HDI och det var inga som helst problem med det lodet med mjukvara 2.0.4.0.7.

Kommentera

• Alle Elite HDI kombienheter kan brukes til å logge data med. Noen av de har en bug som snur opp ned på lat og long i posisjonen, men i Reefmaster er det enkelt å korrigere dette.

Forresten har Lowrance kommet med en enda rimeligere modell som også kan brukes; Mark 4 HDI. Dette er omtrent det samme ekkoloddet som Elite 4 HDI, men med gråskala i steden for fargeskjerm. Man kan med andre ord være med på djupkarta.se og dybdekart.no med elektronikk til under 3.000 nå. Verden går fremover.
                  Team Colibri

Kommentera

• Hej!
                    Tänkte börja fixa med djupkartor för vanderydsvattnet...
                    Eller finns det redan?
                    Mvh Robert Davidsson

Kommentera

• Kul att du är sugen på att vara med och du är varmt välkommen!

Jupp har för mig att det vattnet är med, om inte så skapar vi bara upp det i projektet.
                      Skicka ett mail till djupkarta@eject.se så skall jag skapa upp konton och dyligt till dig.

Mvh
                      Björn Kallin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar
                      0 gillar