Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För att slippa harva igång datorn och ha möjlighet att skapa wpt på plats så har jag börjat gotta in mig i Android/Java träsket lite grann. Tänkte skapa början på projektets Android applikation nu med funktion för waypoints som en början.

Någon som har tid över och vill vara med å beta testa så skicka ett mail till mig.

Kommentera

• www.dybdekart.no

Kul nu har den Norska motsvarigheten till www.djupkarta.se startat igång www.dybdekart.no så är ni i Norgre och fiskar så spela in loggar å bli medlem även där.

Mvh
      Björn Kallin

Kommentera

• Se djupkartan på datorn?
        En tanke som slog mig var ifall det finns något program som gör att jag kan se resultatet av djupkartorna som finns på den här sidan i in dator?
        Det skulle ju kunna underlätta en planering inför en fisketur på ett nytt vatten.

Kommentera

• Det går men är lite tjorvigt, man får ladda hem en ekolods simulator och lägga in kartan i den, kolla här och några posts framåt.

Kommentera

• Tanken är att jag kommer att bygga in så att man kan se kartorna i projektets applikation också.

Kommentera

• Du kan se kartene med noen programmer, men de koster penger. Emulatorene som Erik nevner er gratis, og fungerer egentlig like bra.

Et annet alternativ vil være om Björn & Co kan kjøre ut kartene i KMZ også, da kan de vises i Google Earth på det meste av skjermer. (PC/ Mac/ nettbrett/ smarttelefon). Vi har til hensikt å gjøre dette på dybdekart.no, men det er selvfølgelig litt ekstra jobb å legge ut et ekstra filsett for hvert vann. Vi har derfor ikke gjort det for alle enda.

Hvis Björn får fikset "inhouse" visning, så hadde det vært veldig kult. Du får gi oss et hint hvis du får det til så vi kan kopiere oppsettet ditt.
              Senast ändrad av Team Colibri; 2014-02-18, 09:57.
              Team Colibri

Kommentera

• Jag har inte velat skapa kml filer i projektet för jag är lite rädd att kartorna sprids utanför projektet då flera både i och utanför projektet har frågat om de får kartor till sina egna applikationer å sälja på app butikerna.

Titt verktyget för projektet är just nu fortfarande DrDepth mvp tyvärr då det försvann ifrån app butikerna vid uppköpet. Men skall integrera det i projektets egna applikationer. När väl det är migrerat över till Reefmaster så är förhoppningen att jag skall utgå ifrån en exporterad shapefil eller kml fil och integrera in det i projektets applikationer. Man kan använda Navicos Insight planner för att titta på projektets kartor men kostar dock 180kr å finns att köpa och ladda ner i navicos butik. Jag har bara testat att titta på kartor med den applikationen men tror att man även kan skapa rutter å wpt för att planera sitt fiske med den.

Jag har nu äntligen börjat med migreringen till Reefmaster och jäklar vad schysst det är med färgkartor. Grym skillnad och skall bli en spännande säsong 2014 i projeketet och hoppas även med detta att problemen med lowrance gen 2 är ett minne blott.

Sugen på att vara med så skicka ett mail till djupkarta@eject.se!
                Senast ändrad av berra2323; 2014-02-24, 11:59.

Kommentera

• Hej

Vore intressant att kunna dela kartor...
                  Är i slagläge på att skaffa ett kombilod men undrar vilka som fungerar för att man enkelt skall kunna lämna/lägga in data.
                  Budgeten är 5000 sek, finns det något lod som klarar det priset, hade ju tänkt ett i klass med Lowrance Elite 5 eller Garmin Echomap 50 S. Dessa skall ju ej fungera som jag har förstått det?

Tacksma för snabb respons då jag tänkt lösa det denna vecka...

Kommentera

• Hej!

Svarade på ditt mail precis också. Jag läste i reefmaster tråden (har för mig att det var den) här på fs om att Elite 5 hdi funger kanske med den senaste programvaran. Annars så en elite 7:a ifrån usa/europa har jag hört går att få loss billigt.

/Kallin

Kommentera

• Billigste modell som kan brukes er Lowrance Elite 4 HDI, veil pris i Norge er 3.500 med giver. Alle Elite HDI (4/5/7) kan brukes, så lenge de er kombienheter. (Kartplotter og ekkolodd i en enhet.) GAMLE Elite, kan ikke brukes, men finnes fortsatt på markedet, det MÅ være Elite HDI. Alle Lowrance HDS kan brukes, så lenge de er kombienheter, det kan alle Simrad NSS også. (Men HDS og NSS er utenfor budsjettet ditt.)

Noen Eagle modeller kan brukes, men der har jeg ikke oversikt. De er bygget på gammel Lowrance-teknologi, så er det en kombienhet er du sannsynligvis på riktig spor.

Billigste Raymarine er Dragonfly, veil pris ca 5.000. Jeg har ikke testet denne selv, men speccen tilsier at den kan brukes etter siste softwareoppdatering.

Garmins billigste er så vidt jeg kan se EchoMAP 50s, i hvertfall i følge speccen til Garmin. Veil pris rundt 5.000 UTEN giver.

Humminbird har jeg ikke oversikt over, men vet at flere i 500-serien kan brukes.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri