Jag har förståt att man inte ska ha ekolodet och elmotorn på samma batteri. Men hur är det om jag skulle ha ekolodet på mitt 70ah batteri som jag även har utombordaren(elstart) och länspumpen kopplat till? Blir det några problem? Skulle vara sjukt smidigt då utombordarens aggregat hela tiden laddar batteriet så skulle jag slippa tänka på att ladda det + att min andra batteriplats skulle kunna användas till elmotorn och jag slipper ha ett tredje löst batteri för ekolodet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod, utombordare och länspump på samma batteri?
Collapse
X
-
Ekolod, utombordare och länspump på samma batteri?
Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).Taggar: Ingen
-
Funkar fint att köra lodet på samma batteri som motor och annan utrustning. Endast elmotor med "maximizer" funktion som du måste separera till annat batteri.
MVH/Gimmy
-
Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inläggJag har förståt att man inte ska ha ekolodet och elmotorn på samma batteri. Men hur är det om jag skulle ha ekolodet på mitt 70ah batteri som jag även har utombordaren(elstart) och länspumpen kopplat till? Blir det några problem? Skulle vara sjukt smidigt då utombordarens aggregat hela tiden laddar batteriet så skulle jag slippa tänka på att ladda det + att min andra batteriplats skulle kunna användas till elmotorn och jag slipper ha ett tredje löst batteri för ekolodet.
Det är inga problem att köra ekolod och elmotor på samma batteri under förutsättning att din vanliga utombordsmotor har inbyggd spänningsregulator eller separat spänningsstabilisator. Saknar motorn spänningregulator och laddar batteriet till fulladdning "läcker" den höga laddningsspänningen över till ekolod och annan spänningskänslig marinelektronik ombord. Följden blir att ekolodets slutsteg bränns med onödigt höga reparationskostnader som följd. Kontrollera därför att din utombordare har inbyggd spänningsregulator innan du kopplar ekolod och annan dyrbar elektronik till utombordarens startbatteri.
Länspumpen brukar störa både kommunikationsradio och ekolod när den är igång.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-28, 11:04.
Kommentera
-
Tackar! Ska kolla detta, men är en ny Mercury F20 ELH som kommer om en månad så jag förutsätter den borde ha det, men ska dubbelkolla så jag inte åker på några obehagliga överraskningar! Läänspumpen stänger jag bara av vid fiske då.Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inläggTackar! Ska kolla detta, men är en ny Mercury F20 ELH som kommer om en månad så jag förutsätter den borde ha det, men ska dubbelkolla så jag inte åker på några obehagliga överraskningar! Läänspumpen stänger jag bara av vid fiske då.
Jag anar att många mindre utombordsmotorer saknar både likriktare och inbyggd spänningsregulator. På 1980-talet vet jag att exempelvis Yamaha 2-takts utombordare på 70 hkr och mindre saknade spänningsregulator. Endast Gud vet hur många ekolod som brändes när de kopplades till samma batteri som gamla 2-taktare.
Vilka motorer och motorstorlekar som har inbyggd spänningsregulator idag vet tillverkare och de återförsäljare som säljer dem....
Länspumpen styrs antingen av automatisk nivåvakt eller manuellt. I det senare fallet slår du på länspumpen när så behövs.
Bättre för din och min del är att vara efterkloka i förväg!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-28, 11:44.
Kommentera
-
1980 var ett tag sedan.... Kör som sagt lod, GPS, plotter, diodbelysning, sump, länspump, lanterna, 12-v uttag, stereo på samma 80ah batteri. Har aldrig haft itu ett lod, dock ska man vara noga med att säkra av allt, har en stor säkringsbox där varje pryl är uppmärkt och säkrad försig. Moderna motorer idag har laddningsregulator/likrikare av bättre snitt än vad som fanns 1980.... Kört så i 2 år å det funkar.
Anledningen till att man ej kan köra "Maximizer" elmotorer exempelvis Minn-Kota Traxxis och Motorguide Varimax är att dom stör ut ekolodet. Brus uppstår på skärmen som ändrar sig med gaspådraget med elmotorn. Finns störningsfilter men jag tyckte ända mig se flimmer när jag ratta på elmotorn så därför är det bättre att separera till 2 olika strömsystem.
Om länspumpen stör vet jag ej, inte så ofta den går men om man skulle få en vattenfylld båt tror jag man har värre problem än störningar på ekolodsskärmen.....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg1980 var ett tag sedan.... Kör som sagt lod, GPS, plotter, diodbelysning, sump, länspump, lanterna, 12-v uttag, stereo på samma 80ah batteri. Har aldrig haft itu ett lod, dock ska man vara noga med att säkra av allt, har en stor säkringsbox där varje pryl är uppmärkt och säkrad försig. Moderna motorer idag har laddningsregulator/likrikare av bättre snitt än vad som fanns 1980.... Kört så i 2 år å det funkar.
Anledningen till att man ej kan köra "Maximizer" elmotorer exempelvis Minn-Kota Traxxis och Motorguide Varimax är att dom stör ut ekolodet. Brus uppstår på skärmen som ändrar sig med gaspådraget med elmotorn. Finns störningsfilter men jag tyckte ända mig se flimmer när jag ratta på elmotorn så därför är det bättre att separera till 2 olika strömsystem.
Om länspumpen stör vet jag ej, inte så ofta den går men om man skulle få en vattenfylld båt tror jag man har värre problem än störningar på ekolodsskärmen.....
Det var enbart i preventivt syfte jag berättade för Mattias Svensson att många mindre utombordsmotorer saknar både likriktare och spänningsstabilisator eller inbyggd spänningsregulator. Så var fallet förr och så är det än idag hos många äldre utombordsmotorer, motorer som årligen fortfarande används i våra 96.000 svenska insjöar och kustvatten.
Du skriver: "Dock ska man vara noga med att säkra av allt, har en stor säkringsbox där varje pryl är uppmärkt och säkrad försig." I ditt exempel skyddas elektroniken mot kortslutning och för hög strömstyrka, men inte mot för hög spänning....
Under de sex åren 1970-1975, dvs innan jag via LEF Sport & Marinprodukter AB introducerade Lowrance ekolod och var agent för dem här i Sverige åren 1975 - 1993, köpte jag mil.specade komponenter från USA och tillverkade egna ekolod som LEF sålde till sportfiskebutiker och marinhandlare i både Sverige, Norge och Finland. Service och reparationer skötte min svåger Nikolai Hammari på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm och jag själv. De vanligaste ekolodshaverierna förr berodde på att båtägaren körde elektroniken direkt från "strömuttaget" på utombordaren eller på båtbatteriet som i sin tur var kopplat till en utombordare som saknade spänningsregulator. När batteriet var fulladdat via motorn "läckte" den för höga spänningen direkt in på marinelektroniken. Vilka fabrikat av utombordsmotorer idag som har inbyggd spänningsregulator som standard och vid vilken motorstyrka detta börjar vet jag inte. Innan jag kopplar ekolodet till batteriet eller via säkringspanel bör jag givetvis förvissa mig om att utombordaren har spänningsregulator eller yttre spänningsstabilisator.
Jag ser att du köper Minn Kota elektriska fiskemotorer och Humminbird ekolod från Jan Comstedt AB i Göteborg. Just Jan Comstedt var en av LEF-produkters största återförsäljare av Lowrance ekolod under flera år på 1970-talet, men Jan Comstedt köpte inga Minn Kota fiskemotorer av LEF på den tiden.
Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2012-02-29, 18:23.
Kommentera
-
Får man inte reda på om motorn har laddningsregulator som OF talar om så kan man ju kolla själv genom att mäta upp motorns laddström med en voltmeter, laddströmmen bör hålla sig runt 14,4 V då kan man vara hyfsat säker på att motorn har den regulator som behövs annars skenar laddströmmen upp högre och då mår inte lodet/plottern bra.
Vad säger Du om mitt resonemang Leif?!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggFår man inte reda på om motorn har laddningsregulator som OF talar om så kan man ju kolla själv genom att mäta upp motorns laddström med en voltmeter, laddströmmen bör hålla sig runt 14,4 V då kan man vara hyfsat säker på att motorn har den regulator som behövs annars skenar laddströmmen upp högre och då mår inte lodet/plottern bra.
Vad säger Du om mitt resonemang Leif?!
Bättre än så kan man inte förklara det jag vill ha sagt. Du är alltid värd mina applåder!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
Kanal: Elektronik
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
Kanal: Elektronik
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 789 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Team Colibri
2024-07-10, 07:28
|
||
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
|
10 svar
2 895 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av byggarn
2024-01-26, 07:31
|
||
Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
|
32 svar
3 412 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Amiala
2024-08-19, 18:33
|
||
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
|
63 svar
4 763 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av uffe62
2024-06-02, 12:35
|
||
Startad av brollann, 2024-02-13, 16:40
|
3 svar
331 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-14, 20:50
|
Kommentera