Gummibåt i småvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåt i småvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gummibåt i småvatten

Godnatt, eller kanske godmorgon, valfritt

Jag har börjat fundera på en liten gummibåt som andrabåt att ha i dom allra minsta pölarna man kan tänka sig.
    Talar alltså om dessa otillgängliga små skogstjärnar och andra vatten där storleken anges per 100m istället för km. Små vatten alltså.
    Jag har en riktig båt också som används i vanliga insjöar så gummibåten kommer inte vara något huvudval.

Läst lite grann om gummibåtar och det folk nämner ofta är att man blir blöt. Blir man det även i en liten skogssjö där vinden aldrig når eller där man som mest puttrar med el-motor?

Fisket som skall bedrivas från denna lilla farkost kommer vara till största del mete efter abborre och gädda. Kan bli lite bonntrolling också men vanligt spinnfiske blir det väldigt lite av.

Båten jag har tittat på är 230 lång och det är vikten jag har haft som viktigaste kravet. Känns väldigt litet men för lite mete kan det kanske funka. Väger då 20kg och mycket mer än det vill jag helst slippa.

Nog om detta, tror jag fått med det viktiga om vad mina tankar är och vad jag har för behov.
    Nu får ni gärna komma med kommentarer ang gummibåtar, kanske egna erfarenheter främst i små vatten men även i större så har jag lite marginal att gå efter.

En liten och lätt gummibåt är nästintill perfekt för fiske i små vatten. De är dock klumpiga att ro, men det är ju inget problem i små vatten. Jag tror heller inte att du kommer att bli blötare än med någon annan båt i samma storleksklass. Däremot om man åker i planfarter på öppnare vatten är det en annan sak, då stänker det in vatten pga de låga friborden och den trubbiga nosen. Välj en så stor båt du orkar bära, det brukar vara trångt ändå i en gummibåt. Om du inte står och fiskar kan en luftdurk duga men bäst är en plyfa- eller aludurk.

Kommentera

Funkar kanon tills du fått första kroken genom pontonen. Räcker med ett plötsligt mothugg som missas, ett plötslig ogenomtänkt kast, de där man gör när man ser följaren, Man tappar balansen, en plötslig rörelse, våg eller dylikt. Det är bara en tidsfråga innan en krok sitter i duken, fram med solution lappar och laga. Det funkar ju en gång eller två eller tre men är jobbigt i längden.

Varför inte en kajak ? är det små vatten så är en sån här kalas.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Bulte Visa inlägg
        Godnatt, eller kanske godmorgon, valfritt

Jag har börjat fundera på en liten gummibåt som andrabåt att ha i dom allra minsta pölarna man kan tänka sig.
        Talar alltså om dessa otillgängliga små skogstjärnar och andra vatten där storleken anges per 100m istället för km. Små vatten alltså.
        Jag har en riktig båt också som används i vanliga insjöar så gummibåten kommer inte vara något huvudval.

Läst lite grann om gummibåtar och det folk nämner ofta är att man blir blöt. Blir man det även i en liten skogssjö där vinden aldrig når eller där man som mest puttrar med el-motor?

Fisket som skall bedrivas från denna lilla farkost kommer vara till största del mete efter abborre och gädda. Kan bli lite bonntrolling också men vanligt spinnfiske blir det väldigt lite av.

Båten jag har tittat på är 230 lång och det är vikten jag har haft som viktigaste kravet. Känns väldigt litet men för lite mete kan det kanske funka. Väger då 20kg och mycket mer än det vill jag helst slippa.

Nog om detta, tror jag fått med det viktiga om vad mina tankar är och vad jag har för behov.
        Nu får ni gärna komma med kommentarer ang gummibåtar, kanske egna erfarenheter främst i små vatten men även i större så har jag lite marginal att gå efter.
        Hej Bulte!!!
        Jag fiskar med en gummibåt de senaste 3 åren jag kan säga i princip att är arbetskrävande som fan men så småningom vänjer, har inget annat alternativ, jag bor i en lägenhet och har ingenstans att ha en båt, goda råd jag skulle ge är att man får en fiskekompis mellan två människor är lättare att montering och demontering båten. Jag skulle rekommendera en båt något större ungefär tre meter och kanske en liten utombordare 2,5 hk är bättre än en elektrisk motor, den utsätts för slitage och bringa batteriet är ofta komplicerat när man har en gummibåt och mängder av saker att du måste kånka from bilen till vattnet.

Kommentera

Axe har tydligen aldrig fiskat eller åkt i en riktig gummibåt av kvalitetsmaterial. Jag garanterar att du inte kommer att sticka igenom krokar o dylikt av misstag. Har själv fiskat från gummibåt, både i insjöar och i havet, inte ens under havsfiske i Norge har det ens varit nära att bli punktering trots krokar och gaffar. Billiga stormarknadsflytetyg är en helt annan sak, de är knappast värda att kallas för leksaker. En kajak är inget alternativ om man ska bära med sig båten till vattnet, dessutom är det svårt att få plats med metutrustningen i den. En liten gummibåt som man orkar bära på ryggen är perfekt till fiske i vatten som ligger utanför vägen. Och när det handlar om små vatten räcker det med åror för att ta sig fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Axe har tydligen aldrig fiskat eller åkt i en riktig gummibåt av kvalitetsmaterial. Jag garanterar att du inte kommer att sticka igenom krokar o dylikt av misstag. Har själv fiskat från gummibåt, både i insjöar och i havet, inte ens under havsfiske i Norge har det ens varit nära att bli punktering trots krokar och gaffar. Billiga stormarknadsflytetyg är en helt annan sak, de är knappast värda att kallas för leksaker. En kajak är inget alternativ om man ska bära med sig båten till vattnet, dessutom är det svårt att få plats med metutrustningen i den. En liten gummibåt som man orkar bära på ryggen är perfekt till fiske i vatten som ligger utanför vägen. Och när det handlar om små vatten räcker det med åror för att ta sig fram.
            Jodå det har jag, Visst är det trevligt fiske men har sina nackdelar, en är att du inte har något mothåll i båten vid bottennapp eller fisk utan åker iväg som ett löv på vattnet. Jag tolkade kanske TS fel när jag fick för mig att det va nått litet enklare han tittat på, typ det du nämner och inte en RIKTIG gummibåt. Tolkade detta utifrån vikten 20 kg. Kvalitetsbåtar vägar ofta uppemot 30 kg redan vid 2-2,5m

Emotions kajaker väger 18, 20 och 24 kg för Mojo:n att jämföra med gummibåtens 20 så varför är inte detta ett alternativ? Tycker i alla fall att det är värt att upplysa TS om att detta alternativ finns och att det inte är så dumt som du tycks tycka.

Svårt att få plats med utrustning ? ? då måste vi prata om betydligt mer än 4-6 spön och några monsterbagar med utr.

Kajak räcker med en halv paddel för att ta sig fram. 5x fortare till en bråkdel av energibehovet.
            Senast ändrad av Exxet; 2012-02-21, 14:22.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är inte alls dumt med kajak, tvärtom, men jag uppfattade att trådskaparen skulle fiska en bit utanför vägen och då tänkte jag att en kajak är besvärligare att bära med sig jämfört med en gummibåt som i princip är som att bära ryggsäck. En kajak är ju suverän om man ska röra sig över stora ytor(små också för den delen).

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Det är inte alls dumt med kajak, tvärtom, men jag uppfattade att trådskaparen skulle fiska en bit utanför vägen och då tänkte jag att en kajak är besvärligare att bära med sig jämfört med en gummibåt som i princip är som att bära ryggsäck. En kajak är ju suverän om man ska röra sig över stora ytor(små också för den delen).
                Helt riktigt, det är inte enkelt att konka på en kajak även om den är lätt. När det gäller gummibåtar har dom en dimension som jag uppskattade och det är att man kan ligga ner å drifta och bedriva ett väldigt avkopplande fiske. I en kajak så är man tyvär aktivt sittande hela tiden.

När det gäller gummibåt har jag inga kunskaper om vilka som är bra eller dåliga, bara erfarenhet att fisket va lite omständigt, både hantering, transport, för att inte tala om lite blåst, hantera fisk och försöka manövrera en båt som flöt runt som en kork. Men mete och uppankring så helt klart gummibåt

Kommentera

Jag får ju börja med att tacka för intresset till min tråd. Drog igång en liten diskussion direkt och det är aldrig fel.
                  Man vill ju få både för och nackdelar.
                  Som sagt så är det mete som är tänkt från denna, tror inte det blir mycket annat faktiskt. Större tiden kommer jag antagligen ligga still och meta.
                  Har kikat en och två gånger på kajak men jag blir inte riktigt övertygad om att det är bästa valet för mitt fiske.
                  Ska ha en hink med betesfisk bland tillbehören och jag vet inte var man placerar en sådan i en kajak.

Ang kvalite så antar jag att den jag ska ha är av bättre kvalite. Kostar mellan 4-5000kr och vann ett test av gummibåtar upp till 5000kr alldeles nyligen.
                  Är uppblåsbar durk. Hur är den när man kliver i? Sjunker durken ner när man ställer sig eller om beteshinken står där?
                  Jag menar att om något tungt ligger i båten så gör detta att durken sjunker och bildar en form av köl underifrån?
                  Eller är dom rätt så styva?

Kan väl tillägga att jag var inne på någon form av jolle också, typ Walker Bay 8. Men det springer lätt iväg i vikt även om 32kg är hyffsat ändå.
                  De flesta vatten ligger rätt så nära vägen men det är ju inte så man kommer intill med trailer eller liknande på något vis.

Svårt val i alla fall. Blir lite jobb med gummibåt men det kanske går lite snabbare med el-pump. Dock får man då pumpa vid bilen och bära den uppumpad till vattnet.
                  Men 20kg är inte mer än ett marinbatteri och det bär man en bit om man vill.

Finns även en så kallad portabel båt man fäller upp så den blir i tre delar och där man sitter i den mittre delen.
                  Lite mindre plats men den bär man på ryggen ihopfälld. http://www.rackelhanen.se/swe/1224.htm
                  Lite alternativ finns det att välja på men det där kan ni så mycket bättre än jag för jag har aldrig fiskat i annat än vanlig medelstor plastbåt.

Kommentera

När det gäller gummibåtar kan jag inte hjälpa dig mer än att det finns olika lösningar som hård durk (men det innebär konka) eller bästa uppblåsbar i typ bikake eller ribb-indelning (blir förvånansvärt bärigt).

Jag spinnfiskade från gummibåt å även om det är ett nice sommarfiske så va det bängligt att hantera när man både skulle manövrera och hantera fisk på spöt, i princip omöjligt. Man for runt som en jolle av minsta grej, räckte med ett kraftigt kast för att båten skulle åka åt andra hållet å snurra runt mm.

Men så som du beskriver tror jag gummibåt blir perfekt, går ju faktiskt att ha med en kompis i den. Och som jag sa ankrar å metar man så blir det MYCKET bekvämare och mera ombonat.

Lyssna på vad Jester Burk sa ! och titta på kvalitetsbåtar så har du ett roligt verktyg lång tid framöver, även användbar för bad och sommarmys med tanten.

Lycka till med valet av objekt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka