Renovering/ombyggnad av cresent 430 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering/ombyggnad av cresent 430

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Renovering/ombyggnad av cresent 430

Hej på er alla,fick inspiration här i från forumet när man ser vad man kan göra med en båt.Båten är en Cresent 430 som jag slipade och målade/gelcotade om för ca 10 år sedan hade några fina fiske sommrar i den ända till någon stal båtmotorn (suzuki 30hk 4t) då tappade jag motivationen och ekonomin har inte varit i läge för att köpa ny motor.men som sagt så nu ska den i sjön igen med lite ombyggnad,har tänkt att korta av den U formade "soffan" fram och ev korta av bakre toften för att skapa plats för en mitt pulpet men det beror lite på om man kan få loss inner skrovet utan allt för mycket problem,annars får det vänta tills nästa vinter och även då försöka göra en skälv läns. ska även försöka få den lite kurs stadigare med att bulta på en 2tumx3tum balk på lägsta delen av den nu obefintliga kölen.ska även montera ett fäste för trolling mast i fören och göra en "lucka" i "soffan" så man kan ha batteriet till el motorn fram,och fäste för el motor,och någon typ av spöhållare för trollingspön,bak så ska det göras någon form av förhöjningar för 2 djupriggar,och så ska det i 2 båt stolar en höjd justerbar fram och en vanlig bak, nu väntar jag bara på att det ska komma någon dag med +grader så jag kan börja med att tvätta utomhus.

Här är några bilder på hur den ser ut nu.
    Click image for larger version

Name:	100_0230.jpg
Views:	1
Size:	989,4 KB
ID:	1809023Click image for larger version

Name:	100_0231.jpg
Size:	880,1 KB
ID:	1809024Click image for larger version

Name:	100_0232.jpg
Size:	922,4 KB
ID:	1809025Click image for larger version

Name:	100_0233.jpg
Size:	727,2 KB
ID:	1809026Click image for larger version

Name:	100_0234.jpg
Size:	884,6 KB
ID:	1809027

Det jag köpt till båten är

Watersnake 54 swrt el motor
    Snabb fäste till el motor
    Lowrance elite 5 dsi
    trolling mast med snabbfäste och 2 grizzly pulkor
    2 st Cannon djupriggar
    2st Jula båtstolar
    Ultra fin Fx trimfenor
    Lexan plast till ruta
    Solcell för laddning av batterier

+diverse botten färg,rostfri skruv,polyester,rostfria rör, mm

kvar att köpa är motor med reglage och en trailer,vill ha en 30-40 hk 2t men det visar sig vad det blir,båten planade med 15hk 4t förut när man var skälv med tjejen men det gick segt,och med 30hk 4t så var motorn så tung att man höll på att slå runt innan den lade sig i plan för det var ingen el tilt på den och så låg aktern djupt hela tiden.

Så är det någon som har några bra förslag så är det bara att skriva.
    Senast ändrad av Infaustus; 2012-03-04, 20:12.

Vilken mäktig båt! En sån vill jag ha. Lycka till!
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Ha! tänk att det fanns två nästan lika såna båtar.... vet att du hittat min tråd så kolla där kanske du får nån ide...
      40 hk tror jag blir för mycket,båten är ju trots allt maxad för 25 med pulpet...
      tänk på flytkraften...plocka inte bort all frigolit i tofterna....eller....rättning, ta bort all frigolit och ersätt med ny,den är troligen våt...

Kul egentligen, jag hade samma funderingar som du om att bygga på kölen lite,är dock rädd att den blir FÖR kursstabil och ställer till det i högre farter så båten kommer att kännas "instabil"....bara en känsla jag har....å andra sidan är det ju bara att
      ta bort den igen om det inte funkar som tänkt...
      Lycka till nu...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har faktiskt en exakt likadan i drift. Min har en Johnson 35hk 2t-98. Funkar kalasbra. Men det är tur det finns eltilt annars blir det lite raketvarning Skall montera en nyinköpt Minn Kota Terrova 55 ipilot framåt våren. Hade oxå tänkt bygga upp däcket i fören och ev få till ngn snurrstol. Det skall bli mycket intressant att följa din renovering. Grattis och lycka till!

Kommentera

Hej på er alla,Idag var det varmt och fint så jag hann tvätta och ta bort lite gammal halvfuktig formplyfa, den har suttit i båten ca 10 år men var bara mjuk där gelcoaten släppt och runt vissa skruvar,tror jag permanent ska ta bort "lådan" bak där jag haft start batteri och bränsle tank så att det blir mera utrymme att komma åt djupriggar,provade även lite placeringar på stolar och elmotor och att mitt hemmabyggda fäste till masten passade
          Click image for larger version

Name:	100_0242.jpg
Size:	768,4 KB
ID:	1761995Click image for larger version

Name:	100_0243.jpg
Size:	839,8 KB
ID:	1761996Click image for larger version

Name:	100_0244.jpg
Size:	788,0 KB
ID:	1761997Click image for larger version

Name:	100_0245.jpg
Size:	860,7 KB
ID:	1761998Click image for larger version

Name:	100_0246.jpg
Size:	873,5 KB
ID:	1761999Click image for larger version

Name:	100_0247.jpg
Size:	1 007,7 KB
ID:	1762000Click image for larger version

Name:	100_0248.jpg
Size:	689,9 KB
ID:	1762001Click image for larger version

Name:	100_0249.jpg
Size:	684,5 KB
ID:	1762002
          ,så nu är den redo att sätta sågen i och skapa mera utrymmen för draglådor,batterier och bränsle tank,om jag inte svetsar en sådan i rostfritt "stående" längst bak. Om någon vet hur "balans punkten" ska ligga i en båt så skulle det vara bra så jag vet var jag ska placera batterier och tank på bästa sätt,menar att jag läste någon stans att det inte får bli för mycket fram i båten men det måste väl bero på hur mycket vikt man har bak ochså? och som det ser ut nu så blir det en ny 30hk direktinsprutad 2t på avbetalning med el tilt så man slipper se himmel som första 50 metrarna när man ger gas

Kommentera

Det verkar vara många som skall bygga om sina crescent 4,30 för tillfället. Har själv en 4,30 som skall få sig en omgång nu i vår.

Kommentera

Ursprungligen postat av kingfisher Visa inlägg
              Det verkar vara många som skall bygga om sina crescent 4,30 för tillfället. Har själv en 4,30 som skall få sig en omgång nu i vår.
              Verkar smitta....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Infaustus: Var hittade du stolarna?? Jula eller?

Kommentera

Jag har fått fram att straxt akter om mittpunkten är bästa stället. Jag har fått det berättat här på FS men även surfat runt och fått samma info.
                  Länk till min projektsida.

//C
                  http://sportfisher.se

Kommentera

Eino,Ja Svenska Crecent ombyggar klubben livstids medlemskap om man har byggt om/moddat en Crecent

hoppas det blir bra väder på söndag så man kan såga lite,morgon dagen är det ismete som gäller

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka