Fiskebåt från USA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebåt från USA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har viss erfarenhet av import från staterna. Har bla tagit hem en 21 fots Sea Fox. Min erfarenhet är att det förefaller enkelt och smärtfritt när man gör upp en kalkyl över förfarandet, men att det dyker upp en massa besvärligheter på vägen som kostar både energi och pengar. Så affären blir, med allt inräknat inte fullt så positiv som den verkar från början. Men Du kommer lära Dig en del på vägen och det är ju alltid kul.

Det skall också tilläggas att båten som jag plockade hem funkar hur bra som helst och vi är toknöjda. Den finns på bild i mitt fotoalbum tror jag.

Kör hårt!

Kommentera

Jag har några kompisar som köpt båt från US genom boats.de och det har funkat utmärkt.

Kommentera

Tråden skapade ordentlig diskussion och det var meningen. Tacksam för alla synpunkter. Det lutar åt att det blir en BASS båt.
        Jag fiskar nästan uteslutande i Mälaren samt ibland i Trosa. Är inte ute efter snabb båt utan i första hand säker och funktionell
        båt. Kravet jag har är att motor ska vara 4stroke och båten ca: 17 feet samt 5-7 år gammal. Priset på såna båtar ligger mellan 7000-8000 dollar. Med transport tull o moms borde jag klara mig med 100.000 kronor alt enligt min granne som själv har köpt där.
        Det finns en liten möjlighet att jag drar dit själv med min granne till Florida nu i mars, för det är klart att det är viktigt se och känna på grejerna.
        Tack alla för synpunkter

Kommentera

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
          Tråden skapade ordentlig diskussion och det var meningen. Tacksam för alla synpunkter. Det lutar åt att det blir en BASS båt.
          Jag fiskar nästan uteslutande i Mälaren samt ibland i Trosa. Är inte ute efter snabb båt utan i första hand säker och funktionell
          båt. Kravet jag har är att motor ska vara 4stroke och båten ca: 17 feet samt 5-7 år gammal. Priset på såna båtar ligger mellan 7000-8000 dollar. Med transport tull o moms borde jag klara mig med 100.000 kronor alt enligt min granne som själv har köpt där.
          Det finns en liten möjlighet att jag drar dit själv med min granne till Florida nu i mars, för det är klart att det är viktigt se och känna på grejerna.
          Tack alla för synpunkter
          Hej, jättekul att du funderar på en Bassboat men har några synpunkter, för det första så får du väldigt svårt att hitta en med fyrtaktsmotor, framförallt på en 17 fotare, detta pga att de är för tunga för båttypen med undantag av Yamahas V-Max SHO 200-250 motorer.
          För det andra, om du inte vill ha en snabb båt, endast säker o funktionell så kanske typ en deep-v Tracker är ett bättre val.
          Lycka till!!

Kommentera

Svarar mej själv, naturligtvis kan du ju hänga på en mindre fyrtaktsmotor själv eftersom farten ej var viktig, då får du ner vikten.
            Tipset om en Amerikansk deep-v båt kvarstår dock.
            Återigen, lycka till!!!

Kommentera

Mojoboats plockar ju hem Tracker-båtar... kan inte det vara ett alternativ? Då har du en "leverantör" som står för jobbet och du behöver betala. Visst, det kanske blir lite dyrare men säkerligen smidigare...??

Stratos: En sista off topic-grej gällande att crasha båtar. Jag skulle vilja se någon lyckas flippa över med min Uttern 4500 med en 40hk på röven. Båten väger ganska mycket med "lagom" stor motor. Jag har varit ute och gasat på fullt med den i rejäla vågor utan att ens vara nära. Så om inte båtens konstruktion+motorstorlek har med saken att göra vet jag inte riktigt hur du menar? Som bassboaten i filmen flippar över skulle aldrig kunna ske med min båt... DET var min tanke...

Förlåt, tillbaka till topic...

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
                Tuffa båtar som säkert är supernice att fiska ifrån eller åka snabbt rakt fram. Tar sjö bra? Kolla det här klippet och säg vad ni tycker.
                Inte direkt höga vågor från båten: http://youtube.com/index?desktop_uri...?v=1UEETjztLqI

Mina fem cent...
                Här är en fungerande länk på videon...

We were out filming Greg in his boat when he hit the wave behind the boat at the wrong angle and too fast. Boat speed was around 70 mph. Greg's Life Vest and...

Men vad finns att säga om den? Blåser man på i 70 mph (ungefär 60 knop eller 112 km/h!) som det står i beskrivningen att han gör, får man nog räkna med att sånt kan hända ibland, oavsett vilken båt man kör. Sunt förnuft får väl råda även på vattnet, kan man ju spontant tycka...
                Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Mojoboats plockar ju hem Tracker-båtar... kan inte det vara ett alternativ? Då har du en "leverantör" som står för jobbet och du behöver betala. Visst, det kanske blir lite dyrare men säkerligen smidigare...??

Stratos: En sista off topic-grej gällande att crasha båtar. Jag skulle vilja se någon lyckas flippa över med min Uttern 4500 med en 40hk på röven. Båten väger ganska mycket med "lagom" stor motor. Jag har varit ute och gasat på fullt med den i rejäla vågor utan att ens vara nära. Så om inte båtens konstruktion+motorstorlek har med saken att göra vet jag inte riktigt hur du menar? Som bassboaten i filmen flippar över skulle aldrig kunna ske med min båt... DET var min tanke...

Förlåt, tillbaka till topic...
                  Hej, förstår inte riktigt vad du är ute efter?
                  Du har inte provat en Bassboat, du verkar inte veta mycket om dem, ditt bidrag till tråden är en filmsnutt där en Bassboat kraschar?
                  Jämförelsen med din Uttern haltar rejält, nej du kraschar nog inte med den på exakt det sätt som visas i filmen, är ju lite skillnad på 20-30 knop och 50-80 knop, däremot kan du säkert krascha på andra sätt om ditt omdöme sviker.
                  Är en båt då sämre för att den KAN gå mycket fortare? jag tycker inte det, däremot så ställer det högre krav på omdöme.
                  Kan också garantera dej att 150-300 hk på en Bassboat är lika lagom som 40 hk på din Uttern.
                  Din båt är också väldigt lätt om du jämför med en Bassboat.
                  Hoppas det besvarar dina funderingar, tillbaka till ämnet.

Kommentera

Jag är inte ute efter något speciellt mer än att ge en annan bild av en bassboat.

Mitt bidrag till tråden är väl högst relevant? Köparen vill importera en bassboat från USA och då blir det diskussion om det är ett bra val eller inte. Istället för att bara säga "bassboat är det bästa som finns, köp en!" så lägger jag in en film på en crashande bassboat för att ge köparen lite perspektiv...

Det finns alltid två sidor av samma mynt. Du äger ju tydligen själv en bassboat och självklart vill du då framhäva alla positiva egenskaper och som jag sagt tidigare så verkar båtarna superhärliga att fiska ifrån och går säkerligen jättebra i sjön. Inte i grov sjö då tydligen men det spelade ju ingen roll för köparen.

Jämförelsen med min Uttern är väl också klockren? Eftersom ett argument var "alla båtar går att crasha". Javisst, man kan ju köra båten i full fart rätt in i ett berg men nu var ju fallet en bassboat som slår en frivolt på en 50cm hög våg. SJÄLVKLART kan man undvika en sådan crash med gott omdöme men det var inte heller det jag påpekade. Bara det faktum att det GÅR att slå en frivolt med en båt gör ju att man känner en viss skepsis till båten/motorstorleken...

Förstår du hur jag tänker nu?

Strunt samma, let's agree to disagree...

Kommentera

Jag är inte ute efter något speciellt mer än att ge en annan bild av en bassboat.

Mitt bidrag till tråden är väl högst relevant? Köparen vill importera en bassboat från USA och då blir det diskussion om det är ett bra val eller inte. Istället för att bara säga "bassboat är det bästa som finns, köp en!" så lägger jag in en film på en crashande bassboat för att ge köparen lite perspektiv...

Det finns alltid två sidor av samma mynt. Du äger ju tydligen själv en bassboat och självklart vill du då framhäva alla positiva egenskaper och som jag sagt tidigare så verkar båtarna superhärliga att fiska ifrån och går säkerligen jättebra i sjön. Inte i grov sjö då tydligen men det spelade ju ingen roll för köparen.

Jämförelsen med min Uttern är väl också klockren? Eftersom ett argument var "alla båtar går att crasha". Javisst, man kan ju köra båten i full fart rätt in i ett berg men nu var ju fallet en bassboat som slår en frivolt på en 50cm hög våg. SJÄLVKLART kan man undvika en sådan crash med gott omdöme men det var inte heller det jag påpekade. Bara det faktum att det GÅR att slå en frivolt med en båt gör ju att man känner en viss skepsis till båten/motorstorleken...

Förstår du hur jag tänker nu?

Strunt samma, let's agree to disagree...
                      Man får gärna tycka illa om den båttypen eller ifrågasätta saker men då bör man ju ha något annat än ett youtube klipp att basera sin åsikt på, annars tillför det inte mycket enligt min mening.

Vill man inte förstå så gör man inte det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka