Måla båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måla båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måla båt?

Jag håller på att bygga om båten. Det är en öppen styrpulpet från 80-talet som förmodligen aldrig fått någon särskild vård. Jag ska till att börja med spackla igen ett antal skruvhål och måla den invändigt.

Jag har kollat igenom forumet och googlat runt och det verkar (nästan) undantagslöst vara så att man rekommenderas att slipa före målning. Men på den här båten blir det svårt. Dels så är stora ytor invändigt inte "jämna" utan liksom vävskrovliga, det kommer bli omöjligt att slipa ner allting, själva väven också så att det blir jämnt. Om jag bara slipar ytan kommer ju ändå minst 50% av ytan (som ligger lägre än "bucklorna") att vara oslipad.
    Sen är det stora ytor som är halkskyddade, ett skrovligt mönster som jag inte heller kan slipa ner.

Vad jag funderar på är om det kan räcka med att tvätta båten invändigt mycket noggrannt med aceton eller liknande och sedan måla direkt?

Skrovet väntar jag med till våren så det går att göra slipningen utomhus.
    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Hejsan Jakobj !

Tror inte du ska behöva slipa med tanke på hur ytan är, blir som du säger meningslöst eller enormt slipande. Tvätta den noga invändigt med skurborste och målartvätt / fasadtvätt eller vad det heter och skölj ordentligt med vatten. Sen om du känner för det kan du ju ta en fuktig trasa med aceton eller annat lösningsmedel för att rengöra det sista.

Vad är det för färg du ska ha ? 2-komponents typ polyuretanfärg blir jäkligt tålig och blank, nackdelen är priset och att den är rinnig när du lackar. Men biltemas variant är prisvärd. Tar du den färgen så finns speciell lösningsmedel för den som du kan stryka av ytan med en sista gång innan målning.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-01-30, 16:19.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kolla Hjertmans.se.Dom har färdig topcoat i olika kulörer.

Kommentera

Varför rekommenderar ni topcoat. Topcoat är för mig en polyesterbaserad eller epoxibaserad massa med färgpigment och inte avsedd att måla stora ytor ? men jag kan ha fel.

Det går att penselmåla härdlack typ polyuretan men det är något lättare att få kanonresultat med t ex Toplac eller liknande. Det handlar om en magisk kombination av att flyta lätt men inte rinna. Den stora poängen med lackfärg är att den torkar/härdar till högglans - det gör inte topcoat - den blir matt.

Om man skall göra en delreparation kan man lägga på topcoat och sedan arbeta upp finish. Att göra det på hela båten är för masochister för det är så tungslipat. Men rent tekniskt - på en slipad yta (för fästet) kan man rolla på topcoat och sedan behandla den. Då lägger man ett tunt lager topcoat på det nyslipade med en roller, och slätar med dyna. Därefter slipar man med 280, 400 800 och 1200 - de två sista vått och för hand. (Det fins ett kit som heter Abralon eller något sådant som ger samma yta, men det kräver lika mycket jobb, det också). Sedan är det "bara" att polera upp högglans.

Det finns ingenting som hindrar att man polerar upp en målad yta på samma sätt om man vill ha mästarfinish eller får en snöplig gardin mitt i fribordet. Det kan man göra enklare, för färg är inte lika hård. Det går (men är jobbigt) att få bättre yta än sprutlackering på det sättet.

Argumentet för en topcoatbehandling är att man får exakt rätt nyans, så man inte fär problem med flammighet men detta är ju enbart önskvärt vid en delbehandlig som ska matchas mot gammal gelcoat.

Men som sagt, va ett tag sen jag höll på med plastbåtar och allt därtill, kan ha fel i allt.

Detta kopierade jag från plast&glasfiberprodukter:
        A. Gelcoatskador
        • Avgränsa ytan som ska repareras med exempelvis maskeringstejp. Tag bort löst sittande bitar och slipa noga med slippapper. Tvätta ytan absolut ren med aceton.
        • Är skadan djup så spackla först med lite polyesterspackel (blandas enkelt av BHPpolyester och BHP-microballonger).
        • Slipa när det har härdat. Därefter lägger du på BHP-gelcoatspackel eller BHP-gelcoat/topcoat. När du använder gelcoat/topcoat bör du måla två gånger, först en gång med gelcoat, sedan en gång med topcoat, som ger en torr och sidenmatt yta. Topcoat får du genom att blanda ca 5 % BHP-paraffinlösning i gelcoat.
        • Vattenslipa, rubba och polera ytan. Grovlek på slippapper 400-800-1200 kornstorlek.
        Senast ändrad av Exxet; 2012-01-30, 17:48.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

får en känsla av att det är toplacker ni menar med era svar eller typ denna:

Topcoat är något helt annat nämligen men jag blir nyfiken på vad det är ni menar?

Kommentera

När jag målade min Uttern invändigt grundade jag först min reparation med ett lager gelcoat och därefter körde jag två lager topcoat (gelcoat med vaxlösning)... jag körde 2-komponentsprylar från Erlandssons brygga. Blev finfint det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
              När jag målade min Uttern invändigt grundade jag först min reparation med ett lager gelcoat och därefter körde jag två lager topcoat (gelcoat med vaxlösning)... jag körde 2-komponentsprylar från Erlandssons brygga. Blev finfint det!
              Låter jobbigt, varför välja en topcoat framför en toplack eller härdlack ? är nyfiken
              behöll du den matt då på insidan ?

Kommentera

Nackdelen med med en högblank härdlack är att den lätt blir alldeles fruktansvärd hal...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Nackdelen med med en högblank härdlack är att den lätt blir alldeles fruktansvärd hal...

Exakt..sen tycker jag personligen att det är kul när resultatet blir hyfsat likt originalet,problemet kommer när man skall få till "stänken"... :-)
                  Senast ändrad av ElCamino; 2012-01-30, 20:00.

Kommentera

Tack så mycket för alla tips! Det lyser kanske igenom att jag är lite lat och gärna vill slippa en massa slipning och det verkar jag ju kunna göra som tur är.
                    Jag kommer måla båten i ungefär samma nyans som innan, vit alltså. Jag undviker gärna högglans ska tilläggas, hur gör jag bäst?
                    Sen är det en massa skruvhål och sånt som ska tätas, är det plastic padding som gäller?
                    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka