Måla båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måla båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Man skall väl egentligen köra marinepoxyspackel...det beror ju på vart man lägger ribban!

Kommentera

Den billigare duger alldeles utmärkt om du i alla fall skall måla på det....härdar fortare och relativt lättslipat...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Så jag kan använda denna produkt, rengöring och lite slipning och sedan bara att dra på med roller och efterdra med pensel?

Och sedan till våren ska ju skrovet få sig en omgång utanpå, lite slipning och sedan denna produkt?

Eller denna?

Det står grundfärg, ska dom sedan målas över med något annat?
        Mycket frågor och jag kan säkert googla fram det mesta men det finns ju så många kunniga här så jag frågar direkt.
        Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

[QUOTE=7Ur5b67r;690356]
          Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
          Varför rekommenderar ni topcoat. Topcoat är för mig en polyesterbaserad eller epoxibaserad massa med färgpigment och inte avsedd att måla stora ytor ? men jag kan ha fel.QUOTE]

Vad jag förstod så skulle han måla båten invändigt
          Då brukar man ha topcoat på rå glasfiber men i detta fall tidigare målad på rå glasfiber
          Båttillverkarna brukar också använda topcoat invändigt .
          Men jag kan ha fel.
          Nejdå du har inte fel och visst är det topcoat från början. alla sätt är bra beroende på vad man prioriterar. Topcoat är lika bra på både obehandlat som tidigare topcoatbehandlade ytor. Tycker själv bara att det blir lite mer jobb med detta, polerar man inte ytan blir den väldigt grov och matt och skit mm fastnar fort. Inte så lätt att hålla ren, men visst blir det bra och ger helt klart en mer orginalkänsla åt båten.

Blanka lacker kan mattas ner och sand blandas i så den inte blir hal. Och så hemskt blanka är dom inte om man pensel eller rollar på färgen och inte polerar. Men helt klart betydligt blankare än en obehandlat topcoat.

Är som sagt ingen expert på detta, så jag är själv lika nyfiken på bästa valet

Jakobj:
          Den sista länken är en klarlack

Nr 2 är en primer under vattenlinjen den del du eventuellt målar botten/giftfärg på.

Första länken är den jag nämnde, dom andra har rätt i att den blir blank, passar dock bra utvändigt över vattenlinjen, om du vill nyttja den på insidan avgör du själv efter det som sagts.

Har du nån båtfirma typ Erlandsson brygga, Watski eller Hjärtmans i närheten, åk dit så har dom prover på hur olika behandlingar blir samt att dom kan vägleda dig i denna djungel av produkter.

Lycka till med jobbet
          Senast ändrad av Exxet; 2012-01-30, 22:54.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack så jättemycket för alla råd!
            Jag har en Watski butik i stan så jag handlar där och får förmodligen mer hjälp an på biltema antar jag.

En fråga till: Jag bygger durk och tofter av formplyfa 12mm. Kommer inte att plasta in det utan precis som originaldurken går den att lyfta ur och luft passerar under durken. Jag har stagat upp med 45x45mm tryckimpregnerat virke vilket jag också använder för att bygga tofterna. Vad jag funderar på är om jag ska måla alltihop för att göra det mer vattentåligt? Alla sågade kanter på plyfan bör väl målas med något antar jag? Eller målar jag hela kosntruktionen helt och hållet?

Jag kommer att klä det mesta med balkongmatta sedan.

Sen ska akterspegeln (som är helt frisk ska tilläggas) höjas.

Kommentera

Börjar låta intressant det här....du har inga bilder ?

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                Börjar låta intressant det här....du har inga bilder ?
                Jag kan väl fota lite ikväll om jag hinner. Har kommit så långt som att durken är färdigbyggd, bakre toft är nästan klar.

Ska bygga främre toft härnäst och höja styrpulpeten. Sen tänkte jag lyfta ur alltihop och täta skruvhål och spackla på vissa ställen innan jag målar båten invändigt. Sen ska gångjärn, matta och andra grejer dit och en eller två stolar monteras.
                + en massa annat småpill som ska ordnas.

Vad jag just nu undrar är om det är klokt att låta plyfa och impregnerat trä vara som det är eller om jag bör plaststryka det? Bygget kommer att vara luftigt och främre delen av durken kommer att öppnas helt när båten står på trailer för att hela tiden ge hyfsad luftgenomströmning.
                Frågade på färgbutiken hemma och dom rekommenderade att penselmåla alla sågade ytor med en utomhuslasyr som jag också köpte. Frågan är om det räcker eller ska det plastas på dom ytorna?

Kommentera

svårt det där, trä suger fukt,även ur luften... men plastar man och missar lite kommer fukten att bli kvar i träet...
                  jag skulle nog köra på lasyren,då har träet i alla fall chans att torka ur lite mellan varven, formplyfa och tryckt virke ruttnar inte i första taget med luft runt sig

Kommentera

svårt det där, trä suger fukt,även ur luften... men plastar man och missar lite kommer fukten att bli kvar i träet...
                    jag skulle nog köra på lasyren,då har träet i alla fall chans att torka ur lite mellan varven, formplyfa och tryckt virke ruttnar inte i första taget med luft runt sig
                    Tack! Det var ungefär min tanke från början också.
                    Då undrar jag om jag fattat detta rätt:

Jag köper denna produkt:http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...yuretan-36536/

2-komponents polyuretan alltså och målar båten invändigt. Den blir ganska blank har jag förstått, men inga målade ytor kommer att vara för att gå på förutom i fören där det redan är halkskyddsmönster i själva ytan. Blir det riktigt glänsande? Jag vill ju inte ha den riktigt superblank utan mer som original.

Kan jag sedan använda samma produkt till utsidan av skrovet?

Båten är bottenmålad och bottenmålningen tänker jag bara bättra på igen med ny bottenfärg.

Kommentera

Bra förslag. Plyfa är ju relativt poröst och suger vatten om inte som en svamp så i alla fall. Nu vet inte jag hur just formplyfa är men den tål nog en del. Antingen ska man täcka behandla den så att det är ordentligt förslutet (glasfiberlager och målning), men eftersom du har impregnerade saker så brukar det inte rekommenderas att man målar eller täcker impregn. första åren.

Så därför kan bra olja, och lasyr vara bra alternativ

Får se Jakobj om jag hinner så kanske jag kan skicka en bild på en båt jag målat med den färgen. lovar inget men om tid finnes så. Japp till utsidan båten är den färgen perfekt blir syggt och kan göras riktigt blank å fin om man önskar.

Men har du hört dig för mer, som dom andra här sa så kanske topcoat är ett bättre val invändigt. Jag tänkte på att slipa å polera för att få den fin vilket är ett negerjobb (förlåt uttrycket) och rekommenderade därför annat. Men om man struntar i detta så kanske den är ett bättre val, är själv frågande och nyfiken.
                      Senast ändrad av Exxet; 2012-01-31, 16:19.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka