Ni som äger Quintrex 390.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som äger Quintrex 390..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena Gimmy,

Jodå jag har också en 24 volt i fronten med dubbla batterier längst fram under motorn och det gör stor skillnad men det slår rätt hårt ändå i större vågor men det är ju inga problem att ligga 20-25 knop i halvmeters vågor men det slår rätt rejält om man sitter fram då.
    Dock så upplever jag inte det som något stort problem utan den stabiliten som båten har väger upp det alla dagar i veckan.
    Men ska jag hitta något minus om båten så är det just detta.

Mvh Frallan
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

En båt på 440 kommer slå alla dar i veckan om det går stora vågor, inget konstigt med det.

MEN, känns det som man har kontroll med Hornet 440 eller för all del Quintrex 390 ?

Jag har haft flera båtar i 410-470-klassen och vissa har kunnat dra iväg okontrollerat åt
      något håll om man t.ex. hamnar snett på en våg eller missat bara lite i viktfördelningen.
      Min nuvarande båt (Silver Fox 470) är inte direkt behaglig att åka stora vågor med,
      särskillt för den som sitter fram, men man har hela tiden kontroll och båten gör som
      man vill och förväntar sig i alla lägen så man kan ändå dra på utan att vara rädd.
      Det är något jag absolut inte vill byta bort men kan vara svårt att utvärdera vid en kort testkörning !
      Om jag kommer till skott på en Quintrex (eller motsv.)
      så ska jag nog be att få ta den en tur i 10m/s över Björkfjärden eller Värtan först

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
        En båt på 440 kommer slå alla dar i veckan om det går stora vågor, inget konstigt med det.

MEN, känns det som man har kontroll med Hornet 440 eller för all del Quintrex 390 ?

Jag har haft flera båtar i 410-470-klassen och vissa har kunnat dra iväg okontrollerat åt
        något håll om man t.ex. hamnar snett på en våg eller missat bara lite i viktfördelningen.
        Min nuvarande båt (Silver Fox 470) är inte direkt behaglig att åka stora vågor med,
        särskillt för den som sitter fram, men man har hela tiden kontroll och båten gör som
        man vill och förväntar sig i alla lägen så man kan ändå dra på utan att vara rädd.
        Det är något jag absolut inte vill byta bort men kan vara svårt att utvärdera vid en kort testkörning !
        Om jag kommer till skott på en Quintrex (eller motsv.)
        så ska jag nog be att få ta den en tur i 10m/s över Björkfjärden eller Värtan först

Att alla båtar i 440 klassen slår håller jag med om utan det handlar om mer eller mindre.
        Det blir rätt kraftiga stötar med en quintrex men därimot så har du full kontroll på den och den går inte i sidled så den känns väldigt trygg och stabil.

Innan hade jag en hr 465a som gick väldigt mjukt för sin storlek i rak motsjö men om du körde lite i sidled så kunde kast i sidled uppstå rätt lätt så quintrexen känns faktiskt mycket säkrare.

Mvh Frallan
        http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Även 390:n känns trygg i lite sjö, även om man inte ska ut i halvstorm med den.
          Håller med Frallan, man har mycket mer behov av en stabil båt än en racerbåt.
          Däremot rider min 390 ganska högt på vågorna. Båten är inte extra nedviktad och jag har bara en 15-hästars tvåtaktare på den. Båten ligger väldigt högt i sjön i marschfart och följer därför vågorna rätt rejält så man får vara lite koncentrerad.
          Hade jag haft en tyngre motor hade jag även kunnat vikta ner fören mer och på så sätt fått en trevligare och ännu stabilare båt.
          Mvh Micke

Kommentera

Gimmy:
            Det kommer inte tas hem nåt mellanting mellan 390 och 440?? skiljer ju avsevärt i storlek och inte minst i pris.

Har nämligen för mig att jag såg en 430 i sommras, såg ut att ha ett par år på nacken och var betydligt mindre i proportionerna än 440n. Vill minas att det va akterplacerad mitpulpet på båten.

Har jag drömt eller finns det en sån fast dom inte tas hem till sverige?

/// Mikko

Kommentera

Jag har en Quintrex 420 Dory wide body med en 25 hk rorkult som privatimporterades från Australien 2001. Bra allroundstorlek med mycket plats och kan sjösättas på risiga naturramper. En basic båt som säkert skulle kunna bli en storsäljare här. Tror den är Quintrex mest sålda båt i Australien fortfarande.
              Efter drygt tio år så har jag bytt durk en gång för några år sedan. Plywooden med mattan var rutten på sina ställen och sprack. Båten är också hård mot kölrullarna på trailern men har man bara de rätta rullarna så håller de många säsonger. Snurrstolarna har också klarat sig fint. Den har till 95 % använts till insjöfiske men har också varit ute på Fladen några vindstilla sommarmorgnar och en och annan tur på Öresund. Om jag byter motor (den är godkänd för 40 hk) så skulle jag sätta på en 30 hk, är man tre vuxna män i båten på närmare 300 pannor och mycket utrustning så får den kämpa en del för att plana.

Kommentera

Du har möjligen ingen bild att lägga up??
                Storleken låter ju helt perfekt.

///Mikko
                Ursprungligen postat av DOTAP Visa inlägg
                Jag har en Quintrex 420 Dory wide body med en 25 hk rorkult som privatimporterades från Australien 2001. Bra allroundstorlek med mycket plats och kan sjösättas på risiga naturramper. En basic båt som säkert skulle kunna bli en storsäljare här. Tror den är Quintrex mest sålda båt i Australien fortfarande.
                Efter drygt tio år så har jag bytt durk en gång för några år sedan. Plywooden med mattan var rutten på sina ställen och sprack. Båten är också hård mot kölrullarna på trailern men har man bara de rätta rullarna så håller de många säsonger. Snurrstolarna har också klarat sig fint. Den har till 95 % använts till insjöfiske men har också varit ute på Fladen några vindstilla sommarmorgnar och en och annan tur på Öresund. Om jag byter motor (den är godkänd för 40 hk) så skulle jag sätta på en 30 hk, är man tre vuxna män i båten på närmare 300 pannor och mycket utrustning så får den kämpa en del för att plana.

Kommentera

Från 390 till 440 till 420.... hmm
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
                    Du har möjligen ingen bild att lägga up??
                    Storleken låter ju helt perfekt.

///Mikko
                    Mikko, kolla http://quintrex.se. Där finns bilder på en 420 "Top Ender".
                    Fler bilder finns på http://www.skvalp.se klicka på kategorin båtar och skrolla ner.
                    Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                      Från 390 till 440 till 420.... hmm
                      Det är för att du ska få mesta och bästa informationen....

420 Dory är byggd och ser ut som de andra mindre Quintrexbåtarna, finns bra info på deras .au hemsida. Click image for larger version

Name:	April2009 061.jpg
Views:	1
Size:	498,7 KB
ID:	1761763. Det är bara storleken som är lite mitt emellan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 824 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka