Ni som äger Quintrex 390.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som äger Quintrex 390..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
    Så här ser trailern ut som jag har:
    [ATTACH=CONFIG]40221[/ATTACH]
    Tyvärr tycker jag att du har valt helt fel trailer till båten. Quintrex kräver "raka" sidostabiliserings hjul för att det ska gå smidigt samt att den ska ligga bra, vinklade hjul på vagga som du har på den kilar i skrovet när du ska traila upp för att den nästan obefintliga kölen inte når kölrullarna.

    Quintrex ligger absolut bäst på TK Trailer BT600/650/750 men har även hört att Majava ska funka bra men saknar erfarenhet av den.

    Easyline, Fogelsta, Tiki, Respo funkar efter test väldigt dåligt till en Quintrex speciella skrovform och saknar inställningsmöjligheterna som krävs och dom snedställda sidohjulen gör på sikt skador och bulor i skrovet.

    MVH/Gimmy
    Senast ändrad av Gimmy; 2012-04-16, 20:12.
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

    Kommentera


    • #72
      Innan jag jagar på Gimmy om priser på en 390

      Vilka är självklara tillbehör som man "måste" ha? Jag har varit väldigt insnöad på styrpropet, men frågan är om det är värt att lägga pengarna på? Jag tycker 390C från mässan förra året ser riktigt fin ut.

      Tacksam för kommentarer. Det är svårt att veta vad man "Måste" ha när man står med en enkel plastbåt

      Kommentera


      • #73
        Det enda som är "måste" är en tillräckligt stor motor, resten är inte så viktigt. Du kan ju förståss välja styrpulpet om du tycker att du inte kan vara utan den, men då förlorar man de fina öppna ytorna som gör det enkelt och säkert att röra sig ombord. Själv har jag en basmodell utan krusiduller och med rorkultsstyrning som passar perfekt till mitt fiske. Kastdäck etc kan vara bekvämt men jag tycker att de inte motiverar kostnaden.

        Kommentera


        • #74
          Jag har rorkult på min och skulle absolut inte vilja ha styrpulpet. Försvinner alldeles för mycket yta tycker jag, dock kan det kanske vara gött om man kör mycket riktigt långa sträckor.

          Jag skulle inte vilja vara utan mina kastdäck samt stol. Hade dock såhär i efterhand kunnat nöja mig med enbart stolspositionen för körning. Har inte använt mina två upphöjda positioner särskilt mycket, kan dock bli ändring på det om jag tar tag i vertikal-fisket. Batteriboxen känns också viktig, batteriet står väldigt bra där och det är nog inte fel med lite viktfördelning fram.

          Jag resonerade som så att det är bättre att ha saker på båten som jag inte använder så ofta än att sakna något. Sidomonteringsplåt och extra rails är gött att ha och de kostade inte så mycket extra. Beror ju även på vad man är ute efter, skall man bara ha en billig alu-båt så är ju 390 en kanonbåt i basutförande. Jag ville dock ha en fiskemaskin och därför valde jag som jag gjorde.

          Ang. trailer så ligger 390:an även kalas på Tk-BT500.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

          Kommentera


          • #75
            själv skulle jag utan tvekan förorda en bromsad trailer....visst lite att sköta om, men den dag kulhandsken inte låser fast,på grund av slarv eller annat, och trailern lossnar från bilen efter några hundra meter så förstår ni vad jag menar...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #76
              Håller med att en bromsad trailer är bättre, men inte så mycket bättre att det motiverar merkostnaden om man har en 390:a. Det går ju att säkra kulkopplingen, själv har jag ett lås som hindrar kopplingen från att lossna. Men det är ju inte fel med en bromsad trailer om man vill ha en. Har för övrigt aldrig hört från någon jag känner som skulle ha tappat släpet pga en kulkoppling som har gått upp, och ändå har vi kört obromsat sedan Hedenhös här i Finland. Måste erjkänna att jag faktiskt har råkat ut för något liknande när jag låg i lumpen. Vi skulle köra en 75mm:s kanon till förbandets järnvägsstation( i brist på bättre ord) då vi efter att ha kommit fram märkte att pjäsen var borta! Den hade trillat av ungefär halvvägs och låg snyggt vid vägkanten utan skador som tur var.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                Tyvärr tycker jag att du har valt helt fel trailer till båten. Quintrex kräver "raka" sidostabiliserings hjul för att det ska gå smidigt samt att den ska ligga bra, vinklade hjul på vagga som du har på den kilar i skrovet när du ska traila upp för att den nästan obefintliga kölen inte når kölrullarna.

                Quintrex ligger absolut bäst på TK Trailer BT600/650/750 men har även hört att Majava ska funka bra men saknar erfarenhet av den.

                Easyline, Fogelsta, Tiki, Respo funkar efter test väldigt dåligt till en Quintrex speciella skrovform och saknar inställningsmöjligheterna som krävs och dom snedställda sidohjulen gör på sikt skador och bulor i skrovet.

                MVH/Gimmy
                Låter logiskt att de sneda hjulen bromsar upp när båten trailas, får kolla om det finns något tillbehör så man kan vinkla upp hjulen eller om andra justeringar kan underlätta trailandet. Att skrovet skulle få bulor/skador pga detta låter lite mindre sannolikt, men vad vet jag, kvalitén på båtens aluminium kanske inte är bättre

                Vad gäller bromsad eller obromsad trailer inte har jag ännu inte märkt några behov av detta på denna lilla båt, tycker transporterna går oväntat lätt och smidigt för bilen faktiskt.
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                Kommentera


                • #78
                  Så här ser min trailer ut med fasta plastskenor som sidostöd: https://www.yamaha-center.fi/Turku/T.../Muuli-V600PS/
                  Funkar kanon, stöder båten över en större yta än en sidorulle.

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Håller med att en bromsad trailer är bättre, men inte så mycket bättre att det motiverar merkostnaden om man har en 390:a. Det går ju att säkra kulkopplingen, själv har jag ett lås som hindrar kopplingen från att lossna. Men det är ju inte fel med en bromsad trailer om man vill ha en. Har för övrigt aldrig hört från någon jag känner som skulle ha tappat släpet pga en kulkoppling som har gått upp, och ändå har vi kört obromsat sedan Hedenhös här i Finland. Måste erjkänna att jag faktiskt har råkat ut för något liknande när jag låg i lumpen. Vi skulle köra en 75mm:s kanon till förbandets järnvägsstation( i brist på bättre ord) då vi efter att ha kommit fram märkte att pjäsen var borta! Den hade trillat av ungefär halvvägs och låg snyggt vid vägkanten utan skador som tur var.
                    Åjo nog tappas det en trailer eller annat släp då och då,vet två båttrailers som släppte förrra året,en av dom märkte det inte förrän efter 6-7 mil så de fick kontakta polisen som hittade ekipaget i Örebro,ägarna fanns då i Västerås...
                    f.ö så fick kompisen bara för några dagar sedan ett mms med en bild på en trailer i ett dike,vid förfrågan vad som hänt berättade vederbörande att efter en lång uppförsbacke fanns ett litet gupp och i guppet lossnade trailern...
                    ett hundratal meter nedför backen i full trafik stannade till slut trailern i diket...båten...den låg ytterligare 30-40 meter in i skogen, bägge spännbanden och bandet på winchen hade smällt av som sytrådar när den gick i diket...
                    Till saken hör att trailern var låst till kulan med ett godkänt stöldlås, AL-Ko,just ett sådant som låser även handtaget...men spärren som håller i under kulan gick av i guppet,ändå var handsken inte mer än nåt år gammal.
                    Hade det funnits broms på den trailern hade trailer med båt stått kvar på vägen tio meter bakom bilen....där
                    har ni fördelen med en bromsad trailer och även en bra motivation till att ta merkostnaden för en broms...
                    Jag sätter inga pengar på att den som ägde denna trailer nästa gång har en med broms....det är helt enkelt för dåliga odds på det...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      Åjo nog tappas det en trailer eller annat släp då och då,vet två båttrailers som släppte förrra året,en av dom märkte det inte förrän efter 6-7 mil så de fick kontakta polisen som hittade ekipaget i Örebro,ägarna fanns då i Västerås...
                      f.ö så fick kompisen bara för några dagar sedan ett mms med en bild på en trailer i ett dike,vid förfrågan vad som hänt berättade vederbörande att efter en lång uppförsbacke fanns ett litet gupp och i guppet lossnade trailern...
                      ett hundratal meter nedför backen i full trafik stannade till slut trailern i diket...båten...den låg ytterligare 30-40 meter in i skogen, bägge spännbanden och bandet på winchen hade smällt av som sytrådar när den gick i diket...
                      Till saken hör att trailern var låst till kulan med ett godkänt stöldlås, AL-Ko,just ett sådant som låser även handtaget...men spärren som håller i under kulan gick av i guppet,ändå var handsken inte mer än nåt år gammal.
                      Hade det funnits broms på den trailern hade trailer med båt stått kvar på vägen tio meter bakom bilen....där
                      har ni fördelen med en bromsad trailer och även en bra motivation till att ta merkostnaden för en broms...
                      Jag sätter inga pengar på att den som ägde denna trailer nästa gång har en med broms....det är helt enkelt för dåliga odds på det...
                      Visst händer det att kulkopplingar släpper, är kanske bara en tillfällighet att det inte har hänt mig eller någon som jag känner. Jag har inte AL-KO lås på min trailer(kanske borde ha det på barskåpet?)utan ett som heter Tylock som man låser med hänglås bakom handtaget.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 950 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 177 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 722 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X