Ni som äger Quintrex 390.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som äger Quintrex 390..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
    En båt på 440 kommer slå alla dar i veckan om det går stora vågor, inget konstigt med det.

MEN, känns det som man har kontroll med Hornet 440 eller för all del Quintrex 390 ?

Jag har haft flera båtar i 410-470-klassen och vissa har kunnat dra iväg okontrollerat åt
    något håll om man t.ex. hamnar snett på en våg eller missat bara lite i viktfördelningen.
    Min nuvarande båt (Silver Fox 470) är inte direkt behaglig att åka stora vågor med,
    särskillt för den som sitter fram, men man har hela tiden kontroll och båten gör som
    man vill och förväntar sig i alla lägen så man kan ändå dra på utan att vara rädd.
    Det är något jag absolut inte vill byta bort men kan vara svårt att utvärdera vid en kort testkörning !
    Om jag kommer till skott på en Quintrex (eller motsv.)
    så ska jag nog be att få ta den en tur i 10m/s över Björkfjärden eller Värtan först
    Om du undrar över sjödugligheten hos en 420 top ender kan du kolla på dessa ryssar som testar båten grundligt i mellan 9-14m/s

Kolla vid 0:54 http://www.youtube.com/watch?v=yJKNn6Uvrms
    Och här: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=YlNd8Jhxc9Y

Sen kan du kolla på svenska segelsällskapet som ville en sjösäker domarbåt under deras tävlingar, här en liten sväng i 12m/s på vättern, dom fick låna en 390! http://www.youtube.com/watch?v=V365RM-kgbI

Kommentera

tjena köpte en quintrex 390 explorer pro med pulpet å en jäkla massa tillbehör den som fiske&outdoor hade på mässan i våras.är sjukt nöjd får upp den ensam i 30knop.å med två man å fullutrustning 28knop.å med tre man å fullpackning 25knop.jag har även prövat den i 13sekundmeters vind i skärgården å kan säga att jag fortfarande kände mig säker.mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke8003 Visa inlägg
        tjena köpte en quintrex 390 explorer pro med pulpet å en jäkla massa tillbehör den som fiske&outdoor hade på mässan i våras.är sjukt nöjd får upp den ensam i 30knop.å med två man å fullutrustning 28knop.å med tre man å fullpackning 25knop.jag har även prövat den i 13sekundmeters vind i skärgården å kan säga att jag fortfarande kände mig säker.mvh
        Vad har du för motor?

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke8003 Visa inlägg
          Så höga hastigheter får inte jag upp min i, delge gärna motor och propp osv..
          Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

30hk mariner årsmodell 2002 2-takt propp vet jag inte men jävlar den går bra de kan nog både alex isik å viktor här på forumet intyga :-)

Kommentera

Jag lånar tråden lite.

Jag skulle vilja ha batteriet i fören, vilken tjocklek på batterikabel ska jag ha? Blir väl ca 3 meter till motorn.
              Danielsson L5w 6nine
              Danielsson 2W
              VC Pike ABU UT
              Shimano Rarenium c14

Kommentera

Det finns ju formler för att beräkna kabeltjocklek. Googla lite så hittar du det nog. Räknade själv på det för några år sedan, men det slutade med att jag köpte de tjockaste kablarna de hade på biltema. De är tjocka som grillkorvar men då har man marginalerna på sin sida i alla fall.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Det här är vad jag skulle använda, svetskabel: http://www.klingstrand.se/shop/32578...0-Radaflex.pdf Svetskabeln är flexibel och tålig mot slitage. Jag tror att 25- eller 35mm² räcker mer än väl. Flyttade nyligen batteriet till skuffen på min hobbybil, och då dög 4m 35mm² kabel alldeles utmärkt.
                  Senast ändrad av Jester Burk II; 2015-05-16, 09:50.

Kommentera

24volt.eu har väldigt bra kalkylator på kabelarea

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
                      Det finns ju formler för att beräkna kabeltjocklek. Googla lite så hittar du det nog. Räknade själv på det för några år sedan, men det slutade med att jag köpte de tjockaste kablarna de hade på biltema. De är tjocka som grillkorvar men då har man marginalerna på sin sida i alla fall.

Beställ katalogen eller ladda ner som pdf. Marina Läroverket använder den för undervisning.

Det som inte står där är nästan i inte värt att veta.
                      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 805 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka