Ni som äger Quintrex 390.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som äger Quintrex 390..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ni som äger Quintrex 390..

Hur nöjda är ni?
    Vad tycker ni är dåligt/bra?

Jag e själv sugen på en sådan och kommer troligtvis köpa en när jag sålt min Hr 465.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kompisen har en och efter att ha gjort några smärre praktiska justeringar, t ex en svetsad plåt som platå i fören, så är det en i mitt tycke absolut fantastisk fiskemaskin. En av de mest stabila småbåtar jag satt min fot i trots sin ringa vikt, rejäl, sjövärdig, stora öppna ytor, etc. 3 man kan stå på ena sidan i båten utan minsta obehag; båten rör sig knappt i sidled. För fiske i mindre vattenområden och inomskärs etc är den en våt dröm. Den klarar förflyttningar i mera öppet vatten utan problem men är ju utifrån storlek och motorkapacitet tänkt för mindre miljöer. Dess användningsområde är dock brett och jag skulle inte vara rädd att sitta i den under normala fh på öppet hav. Jag hara bara lovord att säga och ska spara ihop till en egen så fort jag inte längre är student.

Kommentera

Är ju lite färgad i frågan som återförsäljare men kan säga att det var just båtens egenskaper som gjorde att vi började sälja den. Har brukat båten själv under 1,5 säsonger väldigt aktivt.

Beställde min båt med främre och bakre castingdäck, ekolodsdisplayfäste, extra rails, fäste för frontmonterad elmotot, sidomonteringsplåt, batterifäste i för. Har under tiden som ägare kompletterat upp den med stolfäste, snurrbara stolar, bakre batterifäste, sidomonteringsplåt även på höger sida, vattentätt förvaringsfack, länspump med nivåvakt, bakre batterifäste. Omfattande elinstallation med 12v uttag, lanterna, diodbelyst däck, huvudbrytare, betessump, fasta laddare, snabbfäste för elmotorer m.m.

Monterade en Honda BF15 (15hk) motor på båten, från början var detta fullt tillräckligt med fartresurser en bit över 20 knop. Dock har jag efter omfattande eftermontering ökat vikten på båten markant vilket gör att jag borde haft en 20hk snurra på den. Nu gör den 18 knop när jag är själv, 16 knop med 2 man + utrustning men med 3 man blir den långsam... Jag har bytat propeller till en med ett snäpp mindre stigning, detta gjorde den lite rappare samt att den ligger på rätt varvtalsområde i full fart.

Ett tips är att tänka igenom sitt köp noga. De tillbehör man köper med båten är svetsade i båtens konstruktion och mkt bastant byggt. Köpa den utan främre och bakre castingdäck samt ett främre batterifäste bör man ej göra. Viktigt att få fram vikten med framflyttat batteri.

Ju mer jag har viktat min båt ju stabilare och mindre vindkänslig har den blivit. Har idag 1 110ah batteri i fören och ett 80ah i aktern. Detta tillsammans med dubbla elmotorer samt all utrustning har gjort den stabil som ett strykjärn. Även använt båten i lite i skärgården och stabiliteten är otrolig.

Det stora plusset med Quintrex 390 är sammanfattningsvis gången i vattnet. Idag finns många fina båtar på marknaden anpassade för sportfiske, vissa med väldigt bra lösningar.. Planeringen och utrustningsnivån i båtar som Tracker och Starcraft är imponerande och jag tycker det ser mkt fint ut, har ej provat dessa båtar så hur dom beter sig i vattnet är svårt att svara på men lösningarna ser fina ut och jag tycker klart att man skall prova sig fram innan man gör sitt val. Det Quintrexen enligt mig vinner på är som sagt gången i vattnet vilken är unik. Stabiletet och hanterbarheten måste upplevas. Funktion går före skönhet när det gäller Quintrex. Båten har en vädigt egen skrovform vilket avspeglar sig i egenskaperna. Nackdelarna som finns är att om man väljer en helt "naken" båt så är den ganska lätt och även ganska vindkänslig för avdrift. Tipset inför köp är att planera utrustningsnivån noga och skall du vara mer än 2 i båten välj minst 20hk motor.

Lycka till med ditt båtköp och du är välkommen att höra av dig om du några frågor!
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Har kört min 390 i nästan en säsong nu.
        Vertikalfiskade tidigare från en Sahla 465, som till måtten liknar din HR. Det första du kommer att märka är avdriften som Gimmy säger. Jämfört med din tidigare båt kommer Quintrexen att drifta mer och kräver en annan "körplanering" men det vänjer man sig snart vid. Vad du oxå kommer att märka är att Quintrexen låter mer i sjön.
        Du kommer samtidigt att märka hur enkelt allt blir! Landstigning, båtupptagning, manövrering. Quintrexen är rapp i svängarna och vänder på en 5-öring. Det är även en väldigt enkel båt att fiska ifrån med lagom höjd på friborden och gott om avställningsytor för utrustningen.
        Orsaken till mitt Quintrexköp var att vi ofta fiskar i små hemliga vatten utan ordentliga ramper. Ville ha en båt, som till skillnad mot mina tidigare småbåtar, var stabil och trygg. Som erbjöd bra ytor trots liten vikt och storlek.
        Har främre och bakre kastdäck, allt annat står löst för att enkelt kunna tas bort. Ena dagen rampar vi båten fullkittad i en sjö medan vi andra dagen bär i en tom båt i vattnet genom en vassrugge och monterar en 4-hästare efteråt. Just den här valfriheten tycker jag är bra med Quintrexen.
        Att jag sen fick en båt som uppför sig så väl i sjön, som faktiskt ger samma trygghet som betydligt större båtar, var en positiv överraskning. Quintrexen får numer följa med nästan överallt och har ersatt t.o.m. trollingbåten flera gånger.
        Mest störande med båten är kastdäckens luckor. De saknar gångjärn och sitter bara med kardborreband. Ska du ha nåt måste hela luckan lyftas bort. Är det minusgrader kan du glömma det för då har luckan frusit fast i kardborrebandet!
        Om du alltid rampar på skapliga ramper, alltid har all utrustning fastmonterad i båten och om du verkligen vill ha en båt för allround-fiske: Då föreslår jag en 440 istället!
        Då får du de extra ytorna som du kommer att sakna i.o.m att du går ner såpass i båtstorlek.
        Mvh Micke

Kommentera

luckor

Har länge vart inne på Quintrex jag med. Bara pengarna som ska hostas upp

Tre S: skulle det vara lätt att ordna en gångjärnsanordning på luckorna??

Kommentera

Har kört en 440 i två säsonger nu.

Minus:
            Den speciella skrovformen gör den lite stampig i fören i motsjö.

Just bredden gör att elmotorn går rätt tungt i motvind vilket gör att det går åt en del batteri så man får inte snåla med batteri och storlek på elmotorn.

Plus.
            Allt annat.

Mvh Frallan
            http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Är nöjd med min 385:a. Mycket plats trots storleken, stabil att fiska ifrån, dessutom går den lagom fort på 3/4 gas med en 30hk Selva 2t i aktern. Vill också säga att den är bra som den är, man behöver inte nödvändigtvis köpa till eller bygga kastdäck. För oss som fiskar från båten duger tofterna utmärkt till att tex jerka ifrån.

Kommentera

Tack så mycket för alla svar.

Jobbigast är att man blev ännu mera sugen nu..... suck
                Min plan är att köpa en med sidopulpet och 30hk E-tec. ( inga men , jag ska ha styrpulpet )
                Sen så är jag sugen på att inreda den själv efter egen smak.
                I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Krizz: Tror inte det är några större problem att fixa ordentliga luckor.
                  Har bara fiskat med min båt hittills, förutom att montera några spöhållare. Tanken är att fixa till den lite framöver men tiden har inte riktigt funnits.
                  Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
                    Har kört en 440 i två säsonger nu.

Minus:
                    Den speciella skrovformen gör den lite stampig i fören i motsjö.

Just bredden gör att elmotorn går rätt tungt i motvind vilket gör att det går åt en del batteri så man får inte snåla med batteri och storlek på elmotorn.

Plus.
                    Allt annat.

Mvh Frallan
                    Hoppig i motsjö: Ja, det är dom, nekar jag inte till. Skrovformen bidrar till det, dock ligger mkt i viktfördelningen. Jimmy Lindahl kör också 440 Hornet, när vi stoppa i 2st 110ah batteri i fören då han började köra med 24v elmotor blev gången mkt bättre. Båten skär i vattnet helt annorlunda. Ett extra batteri där fram gjorde gigantisk skillnad.

MVH/Gimmy
                    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 802 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka