Har nyligen köpt mig en Linder 400 Sportsman. Har läst på ett antal ställen att man inte ska lägga tryckt virke då detta innehåller koppar( ? ) som skadar båten. Problemet är att jag inte hittar ett vettigt alternativ samt att jag tycker att man ser denna trall i nästan varje båt jag sett. Hur skadligt är det för båten?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tryckt virke i Aluminiumbåt?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Pikehunter79 Visa inläggJa det står i instruktions boken att det är så. Jag har impat virke i botten på min båt som trall haft det i snart 3 år inte ett märke. Än men jag kan ju inte säga att det inte kan hända....
Kommentera
-
-
Köpte en org trall i obehandlat furu till min Linder 355 och drog på vanlig träolja för altaner och bryggor, första gången lade jag på flera lager till virket inte sög åt sig mera sedan dess har jag målat med samma typ av träolja ungefär vartanant år och trallen har hängt med sedan -97 och är i prima skick.
Detta trots att trallen ligger i båten som saknar skydd från väder och vatten från April till Oktober, visst när den står på trailer så är dyvikan ur så det står inte vatten i båten men blöt blir trallen vid varje regnskur, men håller gör den och lär även hålla bra många år framöver, så tryckvirke är överkurs för den användningen med tanke på att det finns en risk om än liten men ändå och inga garantier kommer att gälla om man kört med tryckvirke!!
Kommentera
-
I allmänhet så håller helt obehandlat virke mycket längre än vad folk tror. Jag gjorde en sågbock (för uppkapning av ved) i obehandlad furu för några år sedan. Den står på en berghäll och blir såklart genomblöt när det regnar, men den kan också torka ur lätt. Vist har den blivit grå i färgen, men täljer jag bort en bit så ser virket helt friskt ut ca 1 mm in i virket.
Ruttet trä finner man oftast inbyggda i konstruktioner eller i kontakt med fuktbevarande material (som tex en lövhög eller isolering) och där insekter angripit virket som iof ofta är i mycket fuktiga miljöer.
När man däremot bygger en altan så vill man att denna skall hålla längre än 15 år. Då blir kraven på att virket skall motstå beväxtning ännu högre.
Ett annat alternativ är väl att grunda virket i epoxy Den här borde väl funka!?
Då blir träet helt tätt och kommer inte suga något vatten. Se bara till att virket är ordentligt torrt. Torka det gärna inomhus i några veckor och späd ut epoxin med t.ex t-röd så drar det in lite längre.Senast ändrad av Totte; 2012-01-02, 16:04.
Kommentera
-
tror inte det är någon fara. alu är väldigt korrosionsbeständigt pga sitt skyddande oxidskikt som byggs upp väldigt fort så länge det har kontakt med syre. Endast om du lyckas repa plåten och virket är i kontakt med skadan och det är vatten mellan ytorna så börjar det hända nånting. Men det lär aldrig hända att det är blött och i kontakt någon längre tid när det ligger öppet i en båt, det torkar fort upp.
Sen tror jag också att det funkar finfint med obehandlat virke som andra säger.Kika på min blogg, enjoy!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Totte Visa inläggI allmänhet så håller helt obehandlat virke mycket längre än vad folk tror. Jag gjorde en sågbock (för uppkapning av ved) i obehandlad furu för några år sedan. Den står på en berghäll och blir såklart genomblöt när det regnar, men den kan också torka ur lätt. Vist har den blivit grå i färgen, men täljer jag bort en bit så ser virket helt friskt ut ca 1 mm in i virket.
Ruttet trä finner man oftast inbyggda i konstruktioner eller i kontakt med fuktbevarande material (som tex en lövhög eller isolering) och där insekter angripit virket som iof ofta är i mycket fuktiga miljöer.
När man däremot bygger en altan så vill man att denna skall hålla längre än 15 år. Då blir kraven på att virket skall motstå beväxtning ännu högre.
Ett annat alternativ är väl att grunda virket i epoxy Den här borde väl funka!?
Då blir träet helt tätt och kommer inte suga något vatten. Se bara till att virket är ordentligt torrt. Torka det gärna inomhus i några veckor och späd ut epoxin med t.ex t-röd så drar det in lite längre.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka