Tryckt virke i Aluminiumbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tryckt virke i Aluminiumbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
    Dagens tryck innehåller den koppar ?
    Tror att Älmsta alu-båtar har tryckt som orginal
    Jo det innehåller kopparsulfat som tydligen kan ge reaktioner på aluminium. Pratade med Linder som menar att det finns en "teoretisk" möjlighet till att det tar skada och rekomenderar därför inte att man använder tryckt virke.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
      Jo det innehåller kopparsulfat som tydligen kan ge reaktioner på aluminium. Pratade med Linder som menar att det finns en "teoretisk" möjlighet till att det tar skada och rekomenderar därför inte att man använder tryckt virke.
      Dagens CCA virke klass AB är kopparimpregnerat.

Koppar är VÄLDIGT skadligt för all aluminium, där stoppar inte alu-ts naturliga oxidskikt. Men huruvida kopparsulfaten i impregnetar virke kan skada aluminium vågar jag inte uttala mig om. Personligen skulle jag inte chansa. Byta några brädor är enklare än att byta bottenplåt i båten.

Totte har helt rätt. Furuvirke stoppar i många herrans år om det får ligga luftigt. har hövagn som står ute året runt med trädäck som legat i över 20 år. Oljar man så håller det som sagt länge.

Sen har vi en ännu viktigare aspekt, de gifter som trät ät impregnerat med tror inte jag är fast inneslutna i virket utan lakar ur med tiden av allt vatten det sköljs med och hamnar då direkt i våra vatten och ger skador på fisken.

Kopparsulfat kanske vi kan leta fram någon rapport hur det påverkar vattenlevande organismer och fiskar

Sen finns det andra impregeringsmedel som Kreosot, Arsenik, Bor mm. Klass A för marint bruk är Koppar, Krom och Arsenik-impregnerat . . . låter inget kul att laka ut i fiskens vatten eller hur ?
      Senast ändrad av Exxet; 2012-01-02, 17:59.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

R50/53 - Mycket giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.

12.1. Toxicitet: Kopparsulfat är mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer. Ett surt pH gynnar lösligheten av kopparföreningar. Koppar(II)sulfat pentahydrat, 7758-99-8 LC50 Fisk 96h: 1,10 mg/l Art: Lepomis macrochirus EC50 Daphnia 48h: 0,18 mg/l Art: D. magna

12.2. Persistens och nedbrytbarhet: Oorganiska metallföreningar eller metalljoner bionedbryts inte i miljön, men kan med tiden omvandlas abiotiskt till andra föreningar eller tillstånd. Omvandlingens omfattning beror av t ex partikelstorlek, syretillgång, pH, sammansättning av organiska och oorganiska material i mark, vatten och sediment. Kopparjoner är mycket giftiga för vattenlevande organismer och kan inte bionedbrytas.

Dessa rader fann jag här:

Några rader hittade i en rapport: Kopparföreningar är enligt Kemikalieinspektionen (2000) miljöfarliga. De är giftiga både för vattenorganismer och varmblodiga djur samt bioackumuleras i växtplankton. Höga kopparhalter i vatten kan leda till beteenderubbnigar och störd fortplantning hos fiskar.

Hmm det är inte lätt att vara fisk, blir man inte bonkad av en galning så blir man förgiftad av kemikalier.

Nu har ni något att dänga i skallen på dom med tryck-trall i båten
        Senast ändrad av Exxet; 2012-01-02, 18:28.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Spill och kasserat virke som är tryckimpat klassas egentligen som farligt avfall just för urlakningen...

Kanske onödigt att tillägga att det heller inte får eldas upp...
          Senast ändrad av byggarn; 2012-01-02, 19:33.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Spill och kasserat virke som är tryckimpat klassas egentligen som farligt avfall just för urlakningen...

Kanske onödigt att tillägga att det heller inte får eldas upp...
            Låter ju inte så bra mtp alla bryggor som tillverkas av tryckt virke
            Sen kan man ju fråga sig hur nyttigt det är med dagens träoljor, förnissa och andra färger/lacker heller för den delen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
              Låter ju inte så bra mtp alla bryggor som tillverkas av tryckt virke
              Sen kan man ju fråga sig hur nyttigt det är med dagens träoljor, förnissa och andra färger/lacker heller för den delen?
              Nej visst är det så.

Men även om mitt beslut är litet eller nästintill betydelselöst i det stora hela så blir ju inget bättre av att låta bli att göra rätt bara för att industrin, jordbruket, yrkesfisket och alla andra gör fel. Att välja tryckt i båten bara för att alla bryggor finns så är vi ju fast i detta naturvidriga beteende. Ren Furu håller nästan lika länge, nackdelen är bara att det blir grått (och fult tycker vissa).

Har man gjort ett val med ett bättre alternativ så kan man ju ha lite renare samvete. Många bäckar små blir till slut en å.

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                Nej visst är det så.

Men även om mitt beslut är litet eller nästintill betydelselöst i det stora hela så blir ju inget bättre av att låta bli att göra rätt bara för att industrin, jordbruket, yrkesfisket och alla andra gör fel. Att välja tryckt i båten bara för att alla bryggor finns så är vi ju fast i detta naturvidriga beteende. Ren Furu håller nästan lika länge, nackdelen är bara att det blir grått (och fult tycker vissa).

Har man gjort ett val med ett bättre alternativ så kan man ju ha lite renare samvete. Många bäckar små blir till slut en å.
                Så sant, var med och gjorde en sak som fick mitt miljösamvete att må lite bättre förra vintern, och det är en långsiktig åtgärd så extra bra.

Hjälpte en polare att byta ut hans gamla stenkistor som var byggda av järnvägssliper och telestolpar som ju alla vet är impregnerade med kreosot som är förbjudet sedan länge men finns i massor i just bryggkonstruktioner då det håller hur länge som helst i vatten men är fruktansvärt gifitgt och skadar vattenlevande djur.

Dessa hade stått i sjön i 50 år och var nästan opåverkade de var alltså gamla säkert 30 år redan när de ställdes i sjön, lite utskadade men friska i kärnan och hade hållit i minst 30 år till.
                Men för att få bort giftet så byttes de mot nya stenskistor som visserligen är impregnerade men med idag godkända medel för användning i vatten, och hela trädäcket är gjort av vanligt furu som oljats med vattenbaserad godkänd träolja, det känns bra tt sitta på den bryggan och veta att allt det giftet är borta, så man hoppas fler skulle göra lika för det skulle göra gott för våra kustvatten.

Varje liten sak som vi gör har betydelse och alal kan dra sitt strå till miljöförbättringsstacken, anant jag gjort är att inte ha målat med giftfärg på båtbotten sedan -83 enbart bottentvättar samtliga båtar, har kört på Alkylatbensin och bioolja sedan det kom ut på sjömackarna mm..

Så visst kan var och en av oss bidra!!
                Senast ändrad av Rospigg; 2012-01-02, 23:14.

Kommentera

Bra jobbat Rospigg, och som du säger det viktiga är att man själv känner en behaglig tillfredsställelse efter en bra miljöåtg. oavsett hur liten den är.

Nu skulle ju inte jag klandra någon som har tryckvirke i båten, och hur stor eller liten denna påverkan än är så finns det ett val. Och det är upp till var och en att göra det valet.

Ang bottenfärg så har jag också slutat sen tre år tillbaka. Även om min båt ligger i över året så tar jag upp och tvättar skrubbar ett par gånger under året. Först kändes det lite som båtförstörelse att se hur ful botten blev på en spritt ny 200 000:- båt. Men efter varje tvätt (visserligen krävs medel) typ avfettning och den blir som ny.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
                    Har nyligen köpt mig en Linder 400 Sportsman. Har läst på ett antal ställen att man inte ska lägga tryckt virke då detta innehåller koppar( ? ) som skadar båten. Problemet är att jag inte hittar ett vettigt alternativ samt att jag tycker att man ser denna trall i nästan varje båt jag sett. Hur skadligt är det för båten?
                    pappa å jag hade en linder 400 för 15 år sen . Vi hade tryckt virke i å båten den såg förjävlig ut efter bara nån vecka. Vi bytte till vanligt obehandlat virke.

Kommentera

Sibirisk lärk är nu inhandlat. Bannar mig själv för att jag inte tänkte på miljöaspekten. Fy skäms!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka