Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Även om jag inte är övertygad om detta projekt förrän jag ser det så är jag ändå positiv till friska tag i båtvärlden så den som lever får se.

Nja visst kan ingenjörer beräkna många saker men inte fullt ut, det finns en anledning till att man krocktestar bilar trots att ingenjörer har räknat fram att de ska hålla så måste man kolla för ibland så räknas det lite fel bland ingenjörskåren.
    Så nog behövs praktiska test som komplement även om dessa låter lite väl spektakulära men man kan ju passa på att leka av sig lite också när man ändå håller på.

Tror faktiskt att just avsaknaden av praktiska test inom båtindustrin är en orsak till att så många ogenomtänkta och undermåliga båtar kommer ut på marknaden, en seriös testkörning av en prototyp hade sagt att det inte skulle funka.

Visst jag vet att jag trampar på många ömma tår nu men alla får vi ha vår åsikt om saker!
    Jodå jag håller med dig Rospigg. allt nytänkande är bra, så visst hållar jag med dig om det.

Men hans beskrivning av testet+annat innehåller mycket tveksamheter. Är han lyhörd så har jag och många andra goda råd att ge honom men just nu tror jag något annat. Har som sagt jobbat med båtbyggeri i Alu under många år så jag vet vad det handlar om.

Jag ska inte gå i strid med dig men krocktest av bil handlar inte om hållfasthet i första hand utan om påverkan på personen i bilen. Sen vet alla som har tävlingsåkt båt att man inte har säkerhetsbälte i en båt, vad gör han om båten slår runt i vattnet ? jo drunknar. Inga tävlingsbåtar har bälte av den anledningen, förutom några få typer, överbyggda men dom har då också krav på andningsutrustning. Tror han skulle få svårt att försäkra ett sådant test, vilket hans ingenjörer borde känna till.
    Senast ändrad av Exxet; 2011-11-12, 16:08.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Jodå jag håller med dig Rospigg. allt nytänkande är bra, så visst hållar jag med dig om det.

Men hans beskrivning av testet+annat innehåller mycket tveksamheter. Är han lyhörd så har jag och många andra goda råd att ge honom men just nu tror jag något annat. Har som sagt jobbat med båtbyggeri i Alu under många år så jag vet vad det handlar om.

Jag ska inte gå i strid med dig men krocktest av bil handlar inte om hållfasthet i första hand utan om påverkan på personen i bilen. Sen vet alla som har tävlingsåkt båt att man inte har säkerhetsbälte i en båt, vad gör han om båten slår runt i vattnet ? jo drunknar. Inga tävlingsbåtar har bälte av den anledningen, förutom några få typer, överbyggda men dom har då också krav på andningsutrustning. Tror han skulle få svårt att försäkra ett sådant test, vilket hans ingenjörer borde känna till.
      ingenjörens kanske missade den delen av sin 4 åriga skola på låtsaslinjen i fantasilandet...

Kommentera

• 4.5mm luftgevärkulor , kalashnikov replika leksaker.

Men till krocktestet, ska man köra båten på land eller ska man gå bärsarkargång med en slägga? hur ska man testa vad båten tål? galna sköna ider nån ?

Kommentera

Jo lite väl vilda testmetoder och jodå jag vet hur det går för fastspända i en kantrad båt, så håller med Dig hursom ska det bli kul att se om detta projekt blir verklighet eller inte, för många av de lågprisbåtar i plast som kommit från Polen under åren har ju varit bedrövliga vad gäller kvalitet men billiga har de varit iaf, men man hoppas ju iaf då det vore kul om det kom in en ny aktör som kunde röra om lite i grytan bland alubåtar.

Klart det har med personpåverkan att göra, men också för att se att det beräknade resultatet och påverkan på bilen stämmer i en verklig krock, även små felberäkningar får ibland förödande följder och dessa avslöjas utan pardon i ett krocktest eller kör test.
          Tror knappast Mercedes ingenjörer hade räknat ut på förhand att deras A klass skulle välta i så låga farter som den gjorde vid test, så ibland blir det som sagt fel, men inte ska vi bli osams om detta vore ju dumt.

Trevli helg på Dig

Kommentera

• Släpa den efter bilen några mil, utan kärra...

Kommentera

• Ursprungligen postat av mrvanilla Visa inlägg
              4.5mm luftgevärkulor , kalashnikov replika leksaker.

Men till krocktestet, ska man köra båten på land eller ska man gå bärsarkargång med en slägga? hur ska man testa vad båten tål? galna sköna ider nån ?
              Och där försvann sista gnuttan tvivel kring trollmisstankarna för mig..
              Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

• Ursprungligen postat av mrvanilla Visa inlägg
                4.5mm luftgevärkulor , kalashnikov replika leksaker.

Jag tror ingen på forumet tror att du är trovärdig, så sluta och larva dig.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

• Tror knappast Mercedes ingenjörer hade räknat ut på förhand att deras A klass skulle välta i så låga farter som den gjorde vid test, så ibland blir det som sagt fel, men inte ska vi bli osams om detta vore ju dumt.

Trevli helg på Dig
                  OK you win i'm wrong, eller så hade dom räknat fel dom stackarna. Du har flera poänger rospigg, vill inte vara för negativ och visst är projektet bara att önska lycka till. Men lite mer sans och verklighet i utsagorna vore ju inte fel.

Önskar dig också fortsatt trevlig helg förstås
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

OK you win i'm wrong, eller så hade dom räknat fel dom stackarna. Du har flera poänger rospigg, vill inte vara för negativ och visst är projektet bara att önska lycka till. Men lite mer sans och verklighet i utsagorna vore ju inte fel.

Önskar dig också fortsatt trevlig helg förstås
                    Jepp trovärdigheten i ett projekt sjunker i samma takt som snacket går över styr som i detta fall, så helt med Dig om att TS borde ta ner det hela på mera jordnära nivå för att återvinna lite av den förlorade trovärdigheten, och såklart leverera det han lovar ananrs lär han bli årtiondets största garv i båtsammanhang.

PS En nära släktning till mig som är just ingenjör har mer än lovligt svårt att erkänna de gånger han gör bort sig i sina uträkningar och jag med mina "handson tester" får rätt så jag vet hur den yrkeskåren tänker, därav mina misstankar, men ingen människa är ofelbar och därför behövs kontrollerna DS

Kommentera

• Tror TS nu är mer eller mindre tvingad att tillverka i ett annat land än Polen. För vem vid sina sinnens fulla bruk vågar köpa en ny båt från ett okänt märke som tillverkar sina båtar i Polen när man misstänker att ett stort troll kan vara involverat?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 802 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka