Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vikt är bra när man väl sjösatt, lugnare och mjukare i sjön. Kursstabilt och sidostabilt.
    Flygplan är nitade och håller bra, men luft är mjukt i förhållande till vatten. Planande båtar i motsjö innebär en stöt i sekunden, alla nitade läcker om inte förr så senare..
    Tracker är robotsvetsade för högsta kvalite, och snyggast finish..

Niklas på Söders sportfiske fick sin Pro guide V16 sc häromdagen och är löjligt nöjd. Snacka med honom om ni har vägarna förbi..
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
      Vikt är bra när man väl sjösatt, lugnare och mjukare i sjön. Kursstabilt och sidostabilt.
      Flygplan är nitade och håller bra, men luft är mjukt i förhållande till vatten. Planande båtar i motsjö innebär en stöt i sekunden, alla nitade läcker om inte förr så senare..

Niklas på Söders sportfiske fick sin Pro guide V16 sc häromdagen och är löjligt nöjd. Snacka med honom om ni har vägarna förbi..
      Måste bara få säga emot Dig ang det Du påstår om att ALLA nitade alubåtar läcker förr eller senare, jag har sedan 1983 haft 4 Bustrar, 3 med nitat skrov en med svetsat ingen av de nitade har läckt och de är ännu i drift även om 2 av dem är sålda men jag känner ägarna och vet att de ännnu är täta, så Du och många andra som rackar ner på nitat bör tagga ner lite!!

Min nuvarande Sun Buster R från -86 som för bättre prestanda är riggad med en 40 hk Mercury (rek max 30hk) och körs både mycket, ofta från April till September minst 1 körning varje dag ofta flera, ofta hårt och i princip alla sorters väder, och den är snustorr inuti annat än när det regnar men det är ju en annan femma.

Samtiliga mina Bustrar har varit övermotoriserade och körts långt mycket hårdare än vad som är normalt eller förväntat då jag bor på en ö och alla transporter görs med båten också allt fiskande allt från gäddspinn i innervikarna till havsöring i ytterskärgården ofta börjar säsongen när isen ännu ligger bitvis så isbrytning är normalt under våren iaf för mig och jo jag vet att det sliter på båten men det tål dem!

Visst svetsat kanske ser snyggare ut men funktionsmässigt funkar nitat lika bra bara det är riktigt gjort och Buster vet hur man gör så ingen ska vara orolig för att köpa äldre nitade alu båtar specielt inte Buster.
      Samma gäller för kvalitetesbåtar som Lund och andra saknar betydelse att de är nitade istället för svetsade.

Kommentera

Visst David! För och nackdelar med det mesta inom båtar och få rätt och fel som sagt. Min känsla är att bränsleförbrukningen är mer beroende av vikten på båten än t.ex motorstyrka. Ibland kan man t.o.m få bättre bränsleekonomi av att gå upp i motorstorlek plus att motorn inte slits på samma sätt. Någon med liknande erfarenhet?

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
          Flygplan är nitade och håller bra, men luft är mjukt i förhållande till vatten. Planande båtar i motsjö innebär en stöt i sekunden, alla nitade läcker om inte förr så senare..Tracker är robotsvetsade för högsta kvalite, och snyggast finish..

Hej David Lundqvist;

Jag har många fiskekompisar och andra vänner som har nitade Buster-båtar sedan cirka 30 år tillbaka. Dessa båtar har varit med och flugit på och genom vågorna i krabb sjö under tusentals fiskedagar utan att läcka det allra minsta.

Jag har också sett flera Tracker-båtar som läcker både här och där redan första säsongen. Eftersom jag själv är både VVS- och Maskiningenjör har jag tillräcklig teoretisk utbildning för att med borrmaskin, nitar och popnittång kunna byta ut både en och två nitar som läcker i en gammal aluminiumbåt.

Det är inte Guld allt som glimmar!

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Master of Roach Visa inlägg
            Hej OF

Jag har alltid haft ett gott öga till Lund. Tittade på möjligheterna att importera dom innan Ijsselsport i Nederländerna fick Europa-agenturen. Crestliner och Lund görs vad jag har förstått av samma företag - Genmar. Lund har nitade skrov medan Crestliner har svetsade, personligen gillar jag svetsade skrov. Pratat en del med Luc Coppens som har erfarenhet av Lund, han tyckte Lund är lite tunga för dess storlek och tipsade om att jag skulle importera Crestliner ist - innan han visste att jag har just en Crestliner
            Hej Mr Roach;

De snygga Crestliner-båtarna www.crestliner.com har jag också sett på bild, men ännu inte haft glädjen att vara med eller fiska från någon...kanske något för mig att önska till 80-årsdagen?

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2011-11-06, 12:28.

Kommentera

[QUOTE=DavidL;670022]Vikt är bra när man väl sjösatt, lugnare och mjukare i sjön. Kursstabilt och sidostabilt.

Niklas på Söders sportfiske fick sin Pro guide V16 sc häromdagen och är löjligt nöjd. Snacka med honom om ni har vägarna förbi..[/QUOTE]

Hej David Lundqvist;

Det ska bli intressant att läsa om Niklas Jonsson hos f.d. Berras Sportfiske på Söder blir lika löjligt nöjd med sin Tracker-båt när han haft den i sjön några gånger....

Det är inte Guld allt som glimmar!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                Bustern har ju inte speciellt många nitar
                till skillnad mot äldre helnitade Tracker & likn som har hur många nit som helst
                och de har även tunnare plåt än Bustern så där är risken rätt stor för läckage
                Helt rätt Eino men märk väl att jag pratade om kvalitetsbåtar!!
                Gamla lövtunna nitade Tracker båtar kan inte på något vis kallas för kvalitetsbåtar, det var massproducerat skräp!!
                Det var en av sakerna jag klagade på till salig Bobby när jag testade den och påtalade att det skulle bli massa problem med det lövtunna materialet och dåligt utförda nitningen då jag jämförde med min dåvarande Buster RS.

En anna nackdel med det tunna materialet var när man vid fiske drev emot en sten i någon grund vik då blev det direkt en bula i plåten, det blir det inte på en riktig alu båt den tål såna småsmällar utan att skadas och det är en av orsakerna att välja alu före plast,samma om man vill göra strandhugg så är det bara att dra upp båten på stranden oavsett om den är täckt av mjukt gräs eller grus och sten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Helt rätt Eino men märk väl att jag pratade om kvalitetsbåtar!!
                  Gamla lövtunna nitade Tracker båtar kan inte på något vis kallas för kvalitetsbåtar, det var massproducerat skräp!!
                  Det var en av sakerna jag klagade på till salig Bobby när jag testade den och påtalade att det skulle bli massa problem med det lövtunna materialet och dåligt utförda nitningen då jag jämförde med min dåvarande Buster RS.

En anna nackdel med det tunna materialet var när man vid fiske drev emot en sten i någon grund vik då blev det direkt en bula i plåten, det blir det inte på en riktig alu båt den tål såna småsmällar utan att skadas och det är en av orsakerna att välja alu före plast,samma om man vill göra strandhugg så är det bara att dra upp båten på stranden oavsett om den är täckt av mjukt gräs eller grus och sten.
                  Massproducerat skräp är väl att ta i. Det är bra många av de Trackerbåtar som Bobby importerade för över 20 år sen som fortfarande syns på fiskevattnen, med tanke på vad man gav för båtarna så blev man absolut inte lurad. Visst, vissa saker var inte i toppkvalitet, men fortfarande gjorde de som köpte trackerbåtar en bra affär. Kommer ihåg gnället om heltäckningsmattorna som fortfarande är fina i många båtar, efter 20 år eller mer!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Massproducerat skräp är väl att ta i. Det är bra många av de Trackerbåtar som Bobby importerade för över 20 år sen som fortfarande syns på fiskevattnen, med tanke på vad man gav för båtarna så blev man absolut inte lurad. Visst, vissa saker var inte i toppkvalitet, men fortfarande gjorde de som köpte trackerbåtar en bra affär. Kommer ihåg gnället om heltäckningsmattorna som fortfarande är fina i många båtar, efter 20 år eller mer!
                    Nej inte direkt lurad men det är som vanligt man får vad man betalar för, men visst det beeror på hur man använder grejorna och underhåller dem, då kan de säkert hänga med ett bra tag.

Dock är jag säker på att en sådan Tracker som använts på samma sätt som jag använt mina Bustrar hade varit slut för länge sedan då den typen av båt inte är gjord för materialtransporter modell byggmaterial, virke, tegelsten, cementblandare och annat, samt isbrytning och många strandsättningar för lastning och lossning av gods men som renodlad fiske/badbåt så håller den säkert många år men det är i mina ögon inte att hårdköra båten.

Får erkänna att jag var en av dem som inte gillade och gnällde på mattan men får också erkänna att jag hade fel om den. Halkskyddet den ger är grymt och ljuddämpningen är bra men jag kan bara inte komma till rätta med tanken på mattor i båtar annat än inomhus i stora hyttbåtar då men det är ju en annan sak, men det är min personliga åsikt men funktionen är bra bra iaf även om det inte passar alla.
                    Senast ändrad av Rospigg; 2011-11-06, 16:26.

Kommentera

• Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg

Aluminium båtar körs i mycket lägre fart i förhållande till flygplan.
                      Har du bevis att alla nitade båtar läcker om inte förr så senare..?
                      Du kanske kan presentera det till oss?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka