när jag tänker värstingfiskebåt så tänker jag rangerboats och halva priset på en billig sådan är väl runt 200 000kr???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inläggnär jag tänker värstingfiskebåt så tänker jag rangerboats och halva priset på en billig sådan är väl runt 200 000kr???
Tracker har det mesta dom båtarna har, men till halva priset.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Verkar vara ett kul projekt du har på gång! Men läderstolar om ens stolar behövs över huvudtaget? Du/ni kommer inte tillverka mera vanliga billigare båtar? Typ en aluminiumbåt som är kanske 450cm säger vi och runt 2meter bred. Fast mera som en stor roddbåt? Lycka till med projektet! / Dennis
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mrvanilla Visa inläggJag ska ha med en del av frågorna du ställer här till polen resan, Rospigg, låter inte dumt med lite färdig el när man tänker till, det är ingen stor kostnad tror jag ordna det där, blir mkt dyrare i sverige, nog bäst fixa det klart där , och att det sitter seriöst och är marintåligt och extra uttag mm klart i båten direkt, det blir flesta glada för bara antar jag , det är ju så lätt dra allt under byggetsgång med extra isoleringar mm så det är tryggt och sitter snyggt .
Imorrn blir det ringa sjöfartsverket mm
Om några veckor har jag svar på alla dina frågor Rospigg
ps: vad vill ni ha mer för material på stolar? nån form av vatten avisande special tyg?
En lösning jag skulle kika på som option är också en sådan ståsittsoffa som Rocad, Silver mfl har det är otroligt komfotabelt, har det i min Rival (nuvarande Rocad) och det är klart skonsammare för ryggen vid körning i lite vågor än att sitta i en odämpad stol, har mångårig erfarenhet av vad stolar gör med ryggen ;-(
Kika även på om Du kan ha ett option på gasdämpat underede till stolarna, kostar extra men lär bli uppskattat av de som vill ha stol och sitter mycket då det skonar ryggen.
För en fiskeinriktad båt ser jag ett spolpumpsystem som en klar fördel, blir klart billigare att bygga in det från start än att montera efteråt och är så hinla praktiskt, däremot fisksump med cirkulationspump kan vara extra men spolpumpen borde vara standard det skulle ge båten mervärde bland fiskare.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggVerkar vara ett kul projekt du har på gång! Men läderstolar om ens stolar behövs över huvudtaget? Du/ni kommer inte tillverka mera vanliga billigare båtar? Typ en aluminiumbåt som är kanske 450cm säger vi och runt 2meter bred. Fast mera som en stor roddbåt? Lycka till med projektet! / Dennis
Den här kommer bli en ekonomiracer ihop med 20hk fyrtakt. Växel i gasvredet till pelagiskt prickskytte. 4,3ca, 200kg ligger stadigt. Inte för höga fribord som fångar vinden för bra båtkontroll när man skall hålla sig över ekot. Finns stolar till. Och förberedd med motorfäste för frontmonterad.
Man skall ha det bra när man fiskar, inte trötta ut sig då fiskar man bra. Skall man sitta och stirra på ett ekolod i timmar och vara uppmärksam på skuggekon, vara vaken och alert är det så mycket lättare utan träsmak i arslet.. Samma som med ett skönt spö, då blir fisket en upplevelse även när det inte hugger. Med en anpassad båt fiskar man bättre, och upplevelsen blir större!Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggTracker har det mesta dom båtarna har, men till halva priset.
Anledningen till att jag är informerad om TRACKER BOATS här i Sverige hänger samman med att Bobby Hazelius ville att jag skulle gå in som 50 %-delägare och ha hand om inköpen.
Med facit i handen var det inte fel att tacka nej, speciellt när problemen med de importerade båttrailerna dök upp. Vad jag förstod av det Bobby berättade för mig importerades Tracker-båtarna med trailer...och dessa båttrailer var inte besiktade och typgodkända här i Sverige.
För att få utförlig information om vad som hände och innan ni köper några båttrailer från USA bör du och Robert Bertrandt i preventivt syfte försöka få tag på Tord Hedberg hos Bålstasläpet och fråga honom till råds.
Det är inte Guld allt som glimmar!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2011-11-01, 12:14.
Kommentera
-
Hej OFUrsprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej David Lundqvist;
Anledningen till att jag är informerad om TRACKER BOATS här i Sverige hänger samman med att Bobby Hazelius ville att jag skulle gå in som 50 %-delägare och ha hand om inköpen.
Med facit i handen var det inte fel att tacka nej, speciellt när problemen med de importerade båttrailerna dök upp. Vad jag förstod av det Bobby berättade för mig importerades Tracker-båtarna med trailer...och dessa båttrailer var inte besiktade och typgodkända här i Sverige.
För att få utförlig information om vad som hände och innan ni köper några båttrailer från USA bör du och Robert Bertrandt i preventivt syfte försöka få tag på Tord Hedberg hos Bålstasläpet och fråga honom till råds.
Det är inte Guld allt som glimmar!
Old Firehand
www.trumman.comJag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Old Firehand, tackar för info!
I samband med att jag importerade en Warrior 165 med trailer från england för några år sedan så läste jag på och satte mig lite in i vad som gäller.
I princip så består en trailer av flera olika färdiga CE klassade komponenter som tillverkaren köper in och monterar ihop på sin egen ram. Kulhandske, hjulaxel, ljus etc.
Vi kommer köpa båtarna utan trailer från USA. Jag har varit i kontakt med några olika trailertillverkare i sverige för att få fram en trailer som är bra och användarvänlig att sälja i paket ihop med båtarna. Delad ljusramp med dränkbara LED, så slipper man montera av ljusrampen varje gång man skall traila, man slipper problemet med glödtrådar som skakar sönder, problem med oxiderande kontakter.. Gångbrygga, stadig konstruktion som ligger stabilt bå vägen utan att vobbla, självcentrerande vagga som styr båten rätt varje gång och gör ensamtrailing enkel och smidig.. Ihop med fast monterade snabbspännband så trailar man i på mindre än en minut. Kommer vi fram till det slutresultatet vi vill så kommer prislappen på trailern förvissa bli någon tusenlapp dyrare, men fantastiskt mycket bättre an det mesta som finns på marknaden dag! Är det någon som är i branchen och vill göra business? Får ni mkt gärna ta kontakt!
Skall ringa Tord som förövrigt redan gör bland dom finaste båttrailerna i sverige och prata lite med honom.
Dock så är kraven på obromsat max 750 inte jättehårda. En bekant har bytt kulhandske på sin USA importerade, CE märk köpt på biltema. Bytt belysning mot "E" märkt. (Komplett belysningsatts också biltema). Stansat in serienummret i ramen. Grejjor för totalt 1500kr. Vikbar axel till kulhandsken är inget problem under 750kg. Nu har han svenska skyltar på sin trackertrailer. Det går att registrera bromsade också, men då är det fler detaljer som måste bytas mot motsvarande med CE certifikats nummer. Är lite inne på att ta hem en och göra det bara för att se vad som krävs för att få igenom den? En båttrailer är ingen komplicerad konstruktion, och snyggt med en lackad trailer med lättmetallsfäljar som matchar båten.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggJag har fiskat ihop med Luc Coppens från hans Lund under 5m med rorkults 50hk Honda, prislapp på över 300 000.. En Värsting Lund, eller Ranger kostar 400-600 000 i USA. Tull och moms på det så är det drygt 100 till. Ingen särskillt stor marknad för den typen av båtar, med den prislappen i sverige tror jag.
Tracker har det mesta dom båtarna har, men till halva priset.
Jag vill iallafall inte fiska från en 7m båt, 4,5-5mm räcker ju gott och väl för två pers
Jag tycker Tracker båtarna ser sjukt bra ut, hoppas det går bra för er med försäljningen så kanske jag köper en i framtiden
Kommentera
-
Den bromsade kan nog bli besvärlig med tanke på att det är hydrualbromsar på trailern. Bromskonstruktion verkade betydligt bättre än den dragstångsvariant som används här så skulle det funka så vore det bra. Men amerikanska trailer kräver bra ramper, man måste ner långt i vattnet eftersom de saknar rullar och vettig vinch.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 802 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka