Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Majava 750 har jag kikat in och den såg robust ut och väldigt fiffig lösning på lyserna. Dock va kölrullarna lite tröga

Kommentera

Här en 100-årig kompromiss på vad som sågs som det bästa i ur sjösäkerhetssynpunkt, för bara segel och än i dag faktiskt. Njut! http://www.youtube.com/watch?v=vA7zZQVPayY Lite ot, visst, självklart. Men det krävs en viss kunskap för att konstruera bra skrov. En annan bra kompromiss var oxå norsk , hardtopsbåten Fjordling, suverän v-botten i hög sjö och via vattentunneln stabil vid stillaliggande..
      Senast ändrad av Hemi; 2011-11-04, 17:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
        Majava 750 har jag kikat in och den såg robust ut och väldigt fiffig lösning på lyserna. Dock va kölrullarna lite tröga
        Kollade också in en sån fast större, den verkade riktigt genomtänkt. Nu hade jag tur och köpte min Bålsta-trailer innan nya belysningsreglerna kom så jag slipper besväret med att krångla med ljusramp, men hade jag haft lös ramp hade jag bytt till en Majava bara för att slippa krånglet med en lysena. Riktigt smart konstruktion!

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
          Har oxå kollat på Majavan och det verkar vara en vettig trailer till ett skapligt pris. Ser väldigt stabil ut.
          Kölrullarna var tröga på den jag tittade på också. Det visade sig att själva hållarna var för trånga för rullarna.
          En liten slipning av kanterna på rullarna fixar nog det. Ett + för att rullarna inte är i gummi.
          Hade även varit intressant att testa en kärra med bladfjädring.
          Mvh Micke

Kommentera

Så..tyvärr har nog Eino rätt..Skitasvår branch gäller att vara jävligt påläst..Billigt aluminium, skickliga svetsare i Polen är bara en liten detalj av det hela...

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Har oxå kollat på Majavan och det verkar vara en vettig trailer till ett skapligt pris. Ser väldigt stabil ut.
              Kölrullarna var tröga på den jag tittade på också. Det visade sig att själva hållarna var för trånga för rullarna.
              En liten slipning av kanterna på rullarna fixar nog det. Ett + för att rullarna inte är i gummi.
              Hade även varit intressant att testa en kärra med bladfjädring.
              Mvh Micke
              En kompis har den och säger den går grymt mjukt. Da_moose här på forumet

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                Kollade också in en sån fast större, den verkade riktigt genomtänkt. Nu hade jag tur och köpte min Bålsta-trailer innan nya belysningsreglerna kom så jag slipper besväret med att krångla med ljusramp, men hade jag haft lös ramp hade jag bytt till en Majava bara för att slippa krånglet med en lysena. Riktigt smart konstruktion!
                Eller så byter man mot dränkbara LED som jag gjort på min trailer och bara backar ner med dom i vattnet. Sen kan man förundras över hur fint dom lyser under vattet.
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Intressant tråd! Roligt när det rörs om lite i grytan på båtmarknaden, jobbar själv på ett företag som importerar båtar. Jag fiskar från en Crestliner 1600 med en Yamaha F80 sedan 2004 som ligger på ett Blåstasläp från samma år(sista året dom gjordes med fast ramp), både båt, motor och trailer har tjänat mig mycket väl. Båten importerades av en privatperson i spekulationssyfte men marknaden va inte fantastisk för renodlade sportfiskebåtar då, så jag kom över den till ett rimligt pris. Båten är inte CE-märkt men det innebär inga problem för mig eftersom jag inte har importerat båten. Importören har ett ansvar även om båten säljs vidare i flera led. Om det mot förmodan skulle hända någonting kopplat till att båten inte är CE-märkt kan mitt försäkringsbolag ställa importören till svars. Att försäkra båten har inte varit några som helst konstigheter. Jag kollade också på att regga den amerikanska släpvagnen båten kom på men tyckte inte det va värt kostnaden och besväret. Man är tvungen att få trailern typgodkänd och det gjorde att det inte va lönsamt om det bara gällde en trailer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Master of Roach Visa inlägg
                    Intressant tråd! Roligt när det rörs om lite i grytan på båtmarknaden, jobbar själv på ett företag som importerar båtar. Jag fiskar från en Crestliner 1600 med en Yamaha F80 sedan 2004 som ligger på ett Blåstasläp från samma år(sista året dom gjordes med fast ramp), både båt, motor och trailer har tjänat mig mycket väl. Båten importerades av en privatperson i spekulationssyfte men marknaden va inte fantastisk för renodlade sportfiskebåtar då, så jag kom över den till ett rimligt pris. Båten är inte CE-märkt men det innebär inga problem för mig eftersom jag inte har importerat båten. Importören har ett ansvar även om båten säljs vidare i flera led. Om det mot förmodan skulle hända någonting kopplat till att båten inte är CE-märkt kan mitt försäkringsbolag ställa importören till svars. Att försäkra båten har inte varit några som helst konstigheter. Jag kollade också på att regga den amerikanska släpvagnen båten kom på men tyckte inte det va värt kostnaden och besväret. Man är tvungen att få trailern typgodkänd och det gjorde att det inte va lönsamt om det bara gällde en trailer.
                    Hej Mr Roach;

När Bobby Hazelius sålde Tracker-båtar här i Sverige frågade jag honom varför han inte satsade på Lund-båtarna http://www.lundboats.com som tillverkade betydligt mera passande båtar för Sverige och svenska sjöar. Bobby svarade att Lund-båtarna hade kanske högre kvalitet på sina båtar men priserna var minst det dubbla som han betalade för storleksmässigt motsvarande Tracker-båtar som han köpte hos Bass Pro Shops. Jag lät mig nöjas med svaret, men har ännu inte släppt tanken på att skaffa mig en egen Lund-båt sedan jag fick tillfälle att åka i några Lund-båtar i Minnesota på 1980-talet.

Idag har Lund en aluminiumbåt som heter 2150 Baron http://www.lundboats.com/boats/2011-...150-baron-boat. Den båten skulle säkerligen passa utmärkt vid fiske i alla större svenska, finska och norska insjöar och även i Östersjön.

Lund Boats har ett dussintal olika kortvideor som visar Lunds sportfiskebåtar och hur de används vid fiske. Det är bara att gå in på sidan och njuta....

Det är inte Guld allt som glimmar!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-11-05, 17:08.

Kommentera

Hej OF

Jag har alltid haft ett gott öga till Lund. Tittade på möjligheterna att importera dom innan Ijsselsport i Nederländerna fick Europa-agenturen. Crestliner och Lund görs vad jag har förstått av samma företag - Genmar. Lund har nitade skrov medan Crestliner har svetsade, personligen gillar jag svetsade skrov. Pratat en del med Luc Coppens som har erfarenhet av Lund, han tyckte Lund är lite tunga för dess storlek och tipsade om att jag skulle importera Crestliner ist - innan han visste att jag har just en Crestliner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 851 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka