Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    "självcentrerande vagga som styr båten rätt varje gång och gör ensamtrailing enkel och smidig"

    Får väl pisk av de som vet bättre nu men.....jag anser att självcentrerade vaggor inte är bra!
    Lite bakgrund till mitt påstående: En kompis vid namn Perra köpte för några år sen en Janmor 530. Hämtade båten med sin lika nya Bålsta-kärra. Spände fast med ett band i fören och ett över aktern på båten. Perra hade tidigare trailat runt med en Ryds 485 BF så han är en van trailare och är även maskinförare i jobbet.
    På vägen hem rörde sig båten lite på trailern, något som ju alla båtar gör i gupp osv. Men här började båten välta på trailern!
    Janmorens köl är ganska smal medan kärrans kölrullar är breda. Detta gav båten ett utrymme att röra sig på i sidled.
    Sidorullarna som ju är justerande gav inte något stöd utan båten började lägga sig åt ena sidan.
    Nu gick allt bra ändå och allt löstes med att ha ett spännband på varje sida i aktern. Men vad skulle hända om ett av banden gick av?
    Farsan trailade båtar i ett turistprojekt här hemma i några år. Trailern är en CO 3500 med Bålstas vagga på.
    Perfekt med självjusterande eftersom det hela tiden rörde sig om olika båtar med olika skrovformer.
    Men vi hade problem flera gånger med båtar som ville lägga sig på sidan.
    Nej, jag anser att har du en egen trailer till din egna båt är det mycket bättre med fasta sidostöd.
    Två långt bak i aktern och två längre fram om båten överstiger 4,5 meter.
    Om rampen är dålig, lågt vattenstånd osv som ställer till det så att trailern inte står helt rakt, då får man problem med de självjusterande vaggorna.
    Sidostöden viker bara undan på den sidan båtan blir tyngst på medan stöden på andra sidan kommer uppåt och skjuver på ytterligare. Konstruktionen är ju sån....och detta medför ibland problem.
    Då är det betydligt bättre med fasta sidohjul som ger det stöd de är avsedda för och som "tvingar" rätt båten.
    Om båten går upp snett på trailern är hjulen feljusterade.
    Även om trailern lutar ska båten gå upp rakt, då har du lyckats med justeringen.
    Mvh Micke

    Kommentera


    • #72
      Fast riktigt så funkar väl inte självjusteringen? På den Bålstatrailer jag har så rör sig inte sidorna oberoende av varandra, vänster och höger sida rör sig lika mycket åt varsitt håll. Det innebär att båten inte kan tippa över hur som helst, det måste vara tryck på bägge hjulen för att de skall kunna flyttas i sidled. Aningen krångligt att förklara i text, men som jag ser kan inte båten tippa över åt nåt håll pga självjusteringen. Och det är just när trailern står lite snett som det är bra med självjusterande vagga.

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        "självcentrerande vagga som styr båten rätt varje gång och gör ensamtrailing enkel och smidig"

        Får väl pisk av de som vet bättre nu men.....jag anser att självcentrerade vaggor inte är bra!
        Lite bakgrund till mitt påstående: En kompis vid namn Perra köpte för några år sen en Janmor 530. Hämtade båten med sin lika nya Bålsta-kärra. Spände fast med ett band i fören och ett över aktern på båten. Perra hade tidigare trailat runt med en Ryds 485 BF så han är en van trailare och är även maskinförare i jobbet.
        På vägen hem rörde sig båten lite på trailern, något som ju alla båtar gör i gupp osv. Men här började båten välta på trailern!
        Janmorens köl är ganska smal medan kärrans kölrullar är breda. Detta gav båten ett utrymme att röra sig på i sidled. Sidorullarna som ju är justerande gav inte något stöd utan båten började lägga sig åt ena sidan.
        Nu gick allt bra ändå och allt löstes med att ha ett spännband på varje sida i aktern. Men vad skulle hända om ett av banden gick av?
        Farsan trailade båtar i ett turistprojekt här hemma i några år. Trailern är en CO 3500 med Bålstas vagga på.
        Perfekt med självjusterande eftersom det hela tiden rörde sig om olika båtar med olika skrovformer.
        Men vi hade problem flera gånger med båtar som ville lägga sig på sidan.
        Nej, jag anser att har du en egen trailer till din egna båt är det mycket bättre med fasta sidostöd.
        Två långt bak i aktern och två längre fram om båten överstiger 4,5 meter.
        Om rampen är dålig, lågt vattenstånd osv som ställer till det så att trailern inte står helt rakt, då får man problem med de självjusterande vaggorna.
        Sidostöden viker bara undan på den sidan båtan blir tyngst på medan stöden på andra sidan kommer uppåt och skjuver på ytterligare. Konstruktionen är ju sån....och detta medför ibland problem.
        Då är det betydligt bättre med fasta sidohjul som ger det stöd de är avsedda för och som "tvingar" rätt båten.
        Om båten går upp snett på trailern är hjulen feljusterade.
        Även om trailern lutar ska båten gå upp rakt, då har du lyckats med justeringen.
        Mvh Micke
        Hej Mikael Svensson;

        Jag hade motsvarande problem med en långkölad Askeladden (se bild av den invändigt här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm) där kölen gjorde att båten vandrade i sidled på trailerns breda kölrullar. Efter några minuters samtal med Tord Hedberg på Bålstasläpet tillverkade Tord Hedberg vertikala, galvaniserade rör med utvändiga glidrör av polyeten som höll båten sidledes på plats när den vevades upp på trailern och under transport. Det här fungerade perfekt under massor av år här i Sverige och även under årliga trailertransporter upp till Saltströmmen, Alta eller Kvalöya i Norge. Tord Hedberg hos Bålstasläpet är rätt man att lösa dina trailerproblem.

        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2011-11-04, 16:46.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
          Vad stor du är Pasi !

          Läs igen så kanske du förstår, Sa att jag menade väl i mina frågeställningar, Då jag har vissa kunskaper i ämnet och trådskaparens utlägg lät lite svävande så ville jag göra honom uppmärksam och kanske fundera en sväng till på det han hade i blicken och därmed få lite mer kött på benen

          Men jag låter gärna bli. Då varken han eller du har något intresse i det
          Du förstog nog inte mig heller. Menade inget illa. Undrade bara att du inte lärt dig att sluta strida på forumet med de som aldrig ger sig jag menade inget illa heller, eller du får gärna skriva vad det va som var illa menat då du kallar mig för stor ?

          Kommentera


          • #75
            Du har rätt KG. De rör sig inte oberoende av varandra och jag uttryckte mig klumpigt.
            Gör ett nytt försök: Om trailern lutar kommer inte båten rakt upp på kölrullarna utan mer på sidostöden åt ena hållet. Dessa stöd trycks då ner, kölrullarna åker upp och knuffar båten än mer åt sidan. Blir det inte tryck på kölrullarna håller heller inte sidostöden emot.
            Detta råkade vi ut för några gånger, speciellt om det var höga, breda båtar. Lösningen blev längre, förstärkta "armar" till stöden som är justerbara i längd.
            En kompis lånade trailern till sin Sea Pro 23 fotare. Men även han fick problem med att båten började luta på kärran vid transport. Meningen var att han skulle köpa den men avstod.
            Däremot plockade vi upp min lilla Jofa 485:a på den stora trailern i höstas och det gick som en dans. Nu funkade justeringen kanon och båten hamnade klockrent på kärran. (Båten står kvar än, det ser lite komiskt ut).
            Of: Vi hade oxå problem med kölade båtar. Var det även så att de smalnade av mot aktern var det helt kört. Då hände följande när båten skulle i vattnet igen: Eftersom den långa kölen hela tiden tryckte på rullarna släppte inte sidostöden utan nöp fast aktern. Men det löste vi genom att backa ut långt i vattnet så båten fick lite flytkraft.
            Bålsta är säkert bra kärror. Men jag tycker det är bättre med fasta och rätt injusterade sidostöd. Självjusterande vaggor är både invecklade, tunga och dyra. Lägger man då till att funktionen ibland inte är 100% anser jag att en vanlig kärra är bättre.
            Däremot har Bålsta en väldigt bra kvalitet på sina rullar och hjul.
            Mvh Micke

            Kommentera


            • #76


              Min engelska trailer. Jag uttryckte mig kanske fel? Båten är självjusterande kommer alltid helt rätt och centrerat på trailern. Trailern är justerad efter en specifik båt. Modellen saknar helt kölrullar akterut. Har istället två styck vaggor med 24st rullar som vikten fördelas på. Jag har trailat med de flesta typer och modeller och tycker den här är outstanding..
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                Den bromsade kan nog bli besvärlig med tanke på att det är hydrualbromsar på trailern. Bromskonstruktion verkade betydligt bättre än den dragstångsvariant som används här så skulle det funka så vore det bra. Men amerikanska trailer kräver bra ramper, man måste ner långt i vattnet eftersom de saknar rullar och vettig vinch.
                Finns "Bunk" med flera små rullar på, enkelt att skifta. En Winch kostar några hundra och sitter med 4st bultar, inget övermäktigt hinder heller. Bromsarna är lite värre, men det är ingen rymdfärja. Går att byta ut bromssystemet om man vill.
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                  http://www.indespension.co.uk/b2c/ap...ID=1090&slnk=1

                  Min engelska trailer. Jag uttryckte mig kanske fel? Båten är självjusterande kommer alltid helt rätt och centrerat på trailern. Trailern är justerad efter en specifik båt. Modellen saknar helt kölrullar akterut. Har istället två styck vaggor med 24st rullar som vikten fördelas på. Jag har trailat med de flesta typer och modeller och tycker den här är outstanding..
                  Såg fin ut David. Rejält med rullar är bra.
                  Missförstod vad du menade med "självjusterande" och tog för givet att du menade Bålstas variant.
                  Ber om ursäkt för det.
                  Just det där med att hjulen lutar är bra. Kommer båten upp snett "svarvar" hjulen ner den till mitten.
                  Dubbla sidobalkar gör otroligt mycket för stabiliteten. Däremot är jag gammaldags och vill gärna ha en centerbalk med justerbara kölrullar på. Tycker heller inte om att dragstången är så lång utan förstärkningar. Vill att kärran ska se ut som ett V ovanifrån så långt fram mot draget som möjligt. Detta gäller ju iofs mest kärror till tyngre båtar.
                  Optimalt vore även om bakändan såg lite annorlunda ut. Trailar jag ensam, det blåser och båten vrider sig hela tiden vill jag inte att fören ska kunna komma mellan ramben och vagga. Den ska inte komma emot metall överhuvudtaget.
                  Om man har sidostödshjul väldigt långt bak och en vagga som inte sticker ut alltför mycket lägger sig båten mot sidostödet. Då är den inne i "fållan" oavsett vinden och kan enkelt vevas upp. Är hjulen rätt justerade hamnar båten rakt.
                  Har en äldre Fogelsta trailer till ena båten där bakersta balken inte är rak utan hela bakändan är formad som ett V. Den här kärran är väldigt bra när det blåser.
                  Intressant lösning med winchen. Hur funkar vaggan där?
                  Mvh Micke

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                    Du har rätt KG. De rör sig inte oberoende av varandra och jag uttryckte mig klumpigt.
                    Gör ett nytt försök: Om trailern lutar kommer inte båten rakt upp på kölrullarna utan mer på sidostöden åt ena hållet. Dessa stöd trycks då ner, kölrullarna åker upp och knuffar båten än mer åt sidan. Blir det inte tryck på kölrullarna håller heller inte sidostöden emot.
                    Detta råkade vi ut för några gånger, speciellt om det var höga, breda båtar. Lösningen blev längre, förstärkta "armar" till stöden som är justerbara i längd.
                    En kompis lånade trailern till sin Sea Pro 23 fotare. Men även han fick problem med att båten började luta på kärran vid transport. Meningen var att han skulle köpa den men avstod.
                    Däremot plockade vi upp min lilla Jofa 485:a på den stora trailern i höstas och det gick som en dans. Nu funkade justeringen kanon och båten hamnade klockrent på kärran. (Båten står kvar än, det ser lite komiskt ut).
                    Of: Vi hade oxå problem med kölade båtar. Var det även så att de smalnade av mot aktern var det helt kört. Då hände följande när båten skulle i vattnet igen: Eftersom den långa kölen hela tiden tryckte på rullarna släppte inte sidostöden utan nöp fast aktern. Men det löste vi genom att backa ut långt i vattnet så båten fick lite flytkraft.
                    Bålsta är säkert bra kärror. Men jag tycker det är bättre med fasta och rätt injusterade sidostöd. Självjusterande vaggor är både invecklade, tunga och dyra. Lägger man då till att funktionen ibland inte är 100% anser jag att en vanlig kärra är bättre.
                    Däremot har Bålsta en väldigt bra kvalitet på sina rullar och hjul.
                    Mvh Micke
                    Hej Mikael Svensson;

                    Bålstasläpet med Tord och sonen Niklas Hedberg i styrelsen tillverkar båttrailer i världsklass! Den Bålstatrailer jag har sedan 1998 under min specialbyggda Buster Magnum med "side-by-side" -monteradeYamaha utombordsmotorer har många kölrullar, självjusterande vaggor, tipp, gångplan i durkplåtsaluminium och dubbla trailervinschar varav en kraftig vinsch för uppvevning av båten på trailern och en mindre vinsch för nervevning av båten i vattnet vid svagt sluttande sjösättningsramper.

                    Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-11-04, 20:14.

                    Kommentera


                    • #80
                      Intressant tråd. Givetvis är det säkrare att satsa på en etablerad tillverkare typ tracker...men å andra sidan är det roligare med uppstickare. Allmänt: All kunskap om båtar är redan känd, "bara" att satsa på det som funkar..Har själv jobbat på varv (100-140 båtar varje år) kört alla båttyper, läst allt om båtkonstruktioner i decennier. Allt är kompromisser, olika skrov har olika egenskaper..Den optimala båten funkande i alla lägen finns inte..men kunskapen om de olika konstruktionernas egenskaper finns sedan gammalt...men svårt utan erfarenhet..

                      Gäller att hitta "brytlinjerna" när allt sammanfaller.. en gammal regel :"En vacker båt är en bra båt"

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 802 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 949 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 175 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 721 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X