"självcentrerande vagga som styr båten rätt varje gång och gör ensamtrailing enkel och smidig"
Får väl pisk av de som vet bättre nu men.....jag anser att självcentrerade vaggor inte är bra!
Lite bakgrund till mitt påstående: En kompis vid namn Perra köpte för några år sen en Janmor 530. Hämtade båten med sin lika nya Bålsta-kärra. Spände fast med ett band i fören och ett över aktern på båten. Perra hade tidigare trailat runt med en Ryds 485 BF så han är en van trailare och är även maskinförare i jobbet.
På vägen hem rörde sig båten lite på trailern, något som ju alla båtar gör i gupp osv. Men här började båten välta på trailern!
Janmorens köl är ganska smal medan kärrans kölrullar är breda. Detta gav båten ett utrymme att röra sig på i sidled.
Sidorullarna som ju är justerande gav inte något stöd utan båten började lägga sig åt ena sidan.
Nu gick allt bra ändå och allt löstes med att ha ett spännband på varje sida i aktern. Men vad skulle hända om ett av banden gick av?
Farsan trailade båtar i ett turistprojekt här hemma i några år. Trailern är en CO 3500 med Bålstas vagga på.
Perfekt med självjusterande eftersom det hela tiden rörde sig om olika båtar med olika skrovformer.
Men vi hade problem flera gånger med båtar som ville lägga sig på sidan.
Nej, jag anser att har du en egen trailer till din egna båt är det mycket bättre med fasta sidostöd.
Två långt bak i aktern och två längre fram om båten överstiger 4,5 meter.
Om rampen är dålig, lågt vattenstånd osv som ställer till det så att trailern inte står helt rakt, då får man problem med de självjusterande vaggorna.
Sidostöden viker bara undan på den sidan båtan blir tyngst på medan stöden på andra sidan kommer uppåt och skjuver på ytterligare. Konstruktionen är ju sån....och detta medför ibland problem.
Då är det betydligt bättre med fasta sidohjul som ger det stöd de är avsedda för och som "tvingar" rätt båten.
Om båten går upp snett på trailern är hjulen feljusterade.
Även om trailern lutar ska båten gå upp rakt, då har du lyckats med justeringen.
Mvh Micke
Får väl pisk av de som vet bättre nu men.....jag anser att självcentrerade vaggor inte är bra!
Lite bakgrund till mitt påstående: En kompis vid namn Perra köpte för några år sen en Janmor 530. Hämtade båten med sin lika nya Bålsta-kärra. Spände fast med ett band i fören och ett över aktern på båten. Perra hade tidigare trailat runt med en Ryds 485 BF så han är en van trailare och är även maskinförare i jobbet.
På vägen hem rörde sig båten lite på trailern, något som ju alla båtar gör i gupp osv. Men här började båten välta på trailern!
Janmorens köl är ganska smal medan kärrans kölrullar är breda. Detta gav båten ett utrymme att röra sig på i sidled.
Sidorullarna som ju är justerande gav inte något stöd utan båten började lägga sig åt ena sidan.
Nu gick allt bra ändå och allt löstes med att ha ett spännband på varje sida i aktern. Men vad skulle hända om ett av banden gick av?
Farsan trailade båtar i ett turistprojekt här hemma i några år. Trailern är en CO 3500 med Bålstas vagga på.
Perfekt med självjusterande eftersom det hela tiden rörde sig om olika båtar med olika skrovformer.
Men vi hade problem flera gånger med båtar som ville lägga sig på sidan.
Nej, jag anser att har du en egen trailer till din egna båt är det mycket bättre med fasta sidostöd.
Två långt bak i aktern och två längre fram om båten överstiger 4,5 meter.
Om rampen är dålig, lågt vattenstånd osv som ställer till det så att trailern inte står helt rakt, då får man problem med de självjusterande vaggorna.
Sidostöden viker bara undan på den sidan båtan blir tyngst på medan stöden på andra sidan kommer uppåt och skjuver på ytterligare. Konstruktionen är ju sån....och detta medför ibland problem.
Då är det betydligt bättre med fasta sidohjul som ger det stöd de är avsedda för och som "tvingar" rätt båten.
Om båten går upp snett på trailern är hjulen feljusterade.
Även om trailern lutar ska båten gå upp rakt, då har du lyckats med justeringen.
Mvh Micke
Kommentera