Jag antar att elmotorfäste och fäste för ekolodsgivaren är till för att man inte ska behöva skruva fler hål i båten om man någon gång ska byta elmotor eller givare, men finns det några andra fördelar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Elmotorfäste till linder
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Mikko Visa inläggHar du med helg och korkar up cole?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggJag antar att elmotorfäste och fäste för ekolodsgivaren är till för att man inte ska behöva skruva fler hål i båten om man någon gång ska byta elmotor eller givare, men finns det några andra fördelar?
MMats Söderholm
0702300493 eller mats@umeafishing.se
umeafishing.se
PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g
Kommentera
-
Jag menar att man skruvar dit en extra aluplatta för att fästa elmotorn på, när man lika väl kan fästa den rakt i båten. Jag antar att fördelen är att man kan byta aluplattan till en ny om man vill byta elmotor. Om man hade skruvat elmotorn rakt i båten så hade man behövt ta bort den och göra nya hål för den nya elmotorn, vilket skulle resultera i många hål vid flera byten..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggJag antar att elmotorfäste och fäste för ekolodsgivaren är till för att man inte ska behöva skruva fler hål i båten om man någon gång ska byta elmotor eller givare, men finns det några andra fördelar?
Motorfäste för mindre, bensindrivna utombordsmotorer och elmotorer finns att köpa hos alla välsorterade båt- och marintillbehörshandlare. Själv tillverkar jag mina egna elmotorfästen av marinplywood eller byggplywood. På en av mina gamla båtar från förr ser du två alternativ för akterspegelsmonterad elutombordsmotor här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_03.htm.
Lowrance Electronics, http://www.lei-extras.com/store/sear...khz+transducer har flera givare som kallas pottgivare bl.a. PD-WBL Part # 106-73 Trolling motor-mount or shoot-thru-hull, pod type transducer. (20 ft cable) med skåror på ovansidan där man kan trä en större slangklämma igenom skårorna på pottgivaren och sedan runt elmotorn och slutligen skruva fast givaren mot undersidan av elutombordsmotorn framför propellern. Glöm inte att dra några varv med eltape runt elmotorn innan du drar åt slangklämman.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2011-09-25, 16:34.
Kommentera
-
Tack, jag hittade dock ytterligare ett problem med mitt bygga för en stund sedan. Jag ska montera en stol på aktertoften och med en aktermonterad elmotor så kommer man behöva sträcka sig efter handtaget för att styra, då stolen sitter längst till höger på toften.. det är ju ett ganska stort problem, så det verkar bli en elmotor i fören istället, vilket skapar ytterligare problem då jag ska bygga en platå på den främre toften och inte vill ha en aluplatta längst fram med en elmotor på som tar plats... ujuj, bara problem
Kommentera
-
Du skulle ha köpt en Quintrex istället...., då hade du fått med ett givarfäste från början och kunnat skruva fast elmotorn direkt på akterspegeln utan extra fästen . Skämt å sido, det kanske går att montera ett till stolfäste på babords sida, eller montera någon typ av glidskenor som tillåter valfri placering av stolen?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka