Styrpulpet eller inte? Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Styrpulpet eller inte? Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Styrpulpet eller inte? Linder 400

Jag är riktigt sugen på att köpa mej en Linder 400 men har lite svårt att bestämma mej för om jag skall ha en pulpet eller inte. Fiskar mest i en medelstor insjö och det är mest trolling som jag kör och då kommer jag ju att använda elmotor i stort sett alltid. Min tanke är att pulpeten kommer kännas "lite i vägen" men samtidigt kanske den är jävligt skön att ha när man skall flytta sej i sjön bla.

Vad tycker ni som fiskar med en 400? Vad skulle ni välja om ni skulle köpa en idag?

Efter att ha fiskat en hel del med både enkel och dubbel styrpulpet i år så tycker jag först och främst inte att det är i vägen om man är en eller två i båten. Däremot är det inte just styrpulpeten som är viktig i en båt, utan stolen man sitter i.

Fiskade mycket i en ryds 465 med styrpulpet och en riktigt skön stol i somras, och det är ju underbart. Man kan va ute hur länge som helst och fiska. Sedan har jag åkt ut med en terhi 475 twin cc nu på senaste som bara har en vanlig sits, och då märkte jag att att man blir bra trött i bålen efter 5-6 timmar.

Däremot kan jag tänka mig att pulpeten är skön när det börjar bli kallare ute. Att åka i 20knop utan pulpet i 0 gradit är nog inge kul :/
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag måste bara fråga några saker om linder som jag antar att du har koll på. Är det självläns på dem? Och jag såg nyss att rekommenderad motor på 440 är 3-4hk, men på deras hemsida är motortesten gjorda med 20-25hk. Vad tänkte du ha?
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det är ingen självläns det är en Linder 400 jag pratar om. Den med pulpet är godkänd med en 20hk och den utan är godkänd med 10hk. Detta är ju en relativt liten båt så det är väl mest därför jag vill höra andras erfarenhet av just denna båt. Skulle jag köpa en 5meters båt så hade ju valet på pulpet varit självklart.

Kommentera

Har 400:a utan pulpet och skulle aldrig komma på tanken att sätta dit en heller. Gillar öppna och rena ytor och det blir smidigare då om en grann fisk snabbt ska in i båten för mätning och vägning samt foto. Har tom planer på att ta bort mittoften för att få ännu större yta. Mitt tips är att köra utan pulpet. Bättre å lägga tiden på fiske istället för att köra båt
          Sätt en avtagbar snurrstol på aktertoften istället. Tofterna i Lindern är lite låga om man är lite längre så sen sitter man som en kung! Lycka till med valet!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
            Jag måste bara fråga några saker om linder som jag antar att du har koll på. Är det självläns på dem? Och jag såg nyss att rekommenderad motor på 440 är 3-4hk, men på deras hemsida är motortesten gjorda med 20-25hk. Vad tänkte du ha?
            Linder 400 och 440 är inte det minsta lik varandra i skrovformen.
            400 = motorbåt, planar lätt
            440 = roddbåt, planar aldrig

Kommentera

Ah, I see.
              Tråkigt att de inte är självläns på dem. Men det är det kanske inte på någon alubåt.

Hur är stabiliteten i linder båtarna? Har hört att de rullar ordentligt, men det kanske är just 440 och inte sportmodellerna.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Kan inte säga något om 400 då jag inte har testat den men brukar ibland köra en 440 fishing och den klarar inte vågor bra tycker jag. Blir väldigt instabil och svår att stå upp i när det är lite vågor.

Kommentera

Haft en 400a med mittpulpet, sålde den delvis pga att pulpeten tog alldeles för mycket plats. Visst, skönt när man transporterar sig, men hur många transporttimmar är det kontra fisketimmar i en fiskebåt? Nästa båt blir helt klart utan.
                  sigpic

Kommentera

Köpte själv en 400 förra året. Valde bort pulpeten. Känns onödig på en så liten båt. Men jag rekomenderar minst 15hk motor dock. Mindre blir för klen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka