Erfarenheter av Päijän roddbåtar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av Päijän roddbåtar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter av Päijän roddbåtar?

Hej,
    Jag ska köpa en ny roddbåt/fiskebåt till vårt ställe i Saxarfjärden, Stockholm.
    Det lutar just nu åt en Päijän 520L och till den en elsnurra typ Minn Kota Endura 50.

Någon som har erfarenhet av den eller liknande konstruktioner i skärgårdsmiljö?
    Info och bilder här:

Den ska fungera som enklare fiskeplattform i vattnen i och kring Saxarfjärden, Stockholms skärgård.

Vad jag förstått så ska den vara en stabil roddbåt för skärgården och skrovformen lämpar sig bra för elmotor.
    Dessutom är priset tilltalande.

Vad tror ni!?

Tack på förhand

hade en sån i sommarstugan, den är fantastisk som roddbåt, lätt och billig (två normalstarka orkar lyfta den 50-100m med lite vilja)
    Den är lite obekväm eftersom det får inte plats bensin+elmotor på akterspegeln
    den är inte gjord för att stå i, det går men det är inte vidare stabilt.
    den är inte kul att sitta i när det blåser

Kommentera

Det är en ruskigt fin båt att ro. Går lätt i vattnet och är väl inte direkt någon båt man står och hoppar runt i. Men man kan helt klart stå i båten ifall man ska jerka.

Men jag hade nog helst suttit i den ifall det går lite sjö... speciellt med tanke på hur kölet är utformat.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tack för reflektionerna!
        Låter vettigt.

Jag är med på att den inte är den stadigaste båten att stå i när det går lite sjö men för mig kommer det förmodligen kännas som om man fiskar från ett hangarfartyg eftersom jag idag gör det från en träeka i typ större badkars-storlek. Den ger man sig inte ut med i sjögång över huvud taget. Den har stundtals gett mig mycket bra balansträning vid t ex missade mothugg eller när svallen från någon skärgårdsbåt i fjärran når en när man stått med ryggen till.

Någon mer som känner till något om Päijän 520?

Kommentera

Tjena !
          Ang Päijän båtarna så är de rätt så stadiga...man kan tex belasta relings kanten stående med 80 kg utan att den kränger nämnvärt.....den är ju ganska platt mitt in under....
          Det är nog den enda båten som är dubbelskrovad och fylld med skum, som gör att den blir väldigt lätt.
          Jag rekommenderar denna båt starkt, mkt lätt driven med en el-snurra eller om man ror den...

Mvh Peter

Kommentera

de är ju älvbåtar, så dessa är mycket lättdrivna. har själv fiskat från en liknande i forshagaforsen, 2 handsflugfiske stående, och det var inga problem att göra det.

är man 2 eller fler så vet jag inte hur dessa är att fiska från

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 813 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka