Fyllning av hålrum i plasteka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fyllning av hålrum i plasteka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fyllning av hålrum i plasteka?

Köpte en plasteka förra hösten och noterade redan då att den var ovanligt tung i aktern. Borrade ett lite hål för att dränera ut eventuellt vatten, men det kom bara några droppar.
    När jag sedan skulle göra lite förstärkningar med plast märkte jag att det var hål rakt in i bakkant på båten. Materialet som hålrummet var fyllt med såg ut som oasis (sånt poröst man har till blommor).

Kan inte tänka mig att detta är idealiskt. Med tanke på hur tung båten är i aktern så har materialet sugit åt sig rejält med vatten.
    Tanken var att skära hål och rensa ut skräpet, men man borde väl återfylla med något? Har ingen erfarenhet, men tänker att frigolit kanske vore bra. Vad har ni för idéer?

Jag skulle rekomendera frigolit! Men hoppas att någon kommer med fler förslag! skulle inte fylla med fog skum eller liknande! Känner mer att frigolit inte suger åt sig vatten men tyvärr smälter om man plastar på det....

Kommentera

Absolut polyuretan skum, se bara till att du får ordenkligt fyll, det gör att det blir mindre kondens.

Kommentera

Du har många härliga kilo vattendränkt skum att riva ut...själv rev jag ut 80kg i aktern och tjugo i fören på farsans gamla Jofa Bris...utan överdrift går den lättare i vattnet nu

passade på att göra lite utrymmen för tank m.m och fyllde runt dessa med polyurethanskum så som föreslogs i föregående inlägg.
        Förstärkning,eller skum,behövs för att stabilisera upp sittplatserna när du rivit ut det gamla.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av SneakyBastard Visa inlägg
          Köpte en plasteka förra hösten och noterade redan då att den var ovanligt tung i aktern. Borrade ett lite hål för att dränera ut eventuellt vatten, men det kom bara några droppar.
          När jag sedan skulle göra lite förstärkningar med plast märkte jag att det var hål rakt in i bakkant på båten. Materialet som hålrummet var fyllt med såg ut som oasis (sånt poröst man har till blommor).

Kan inte tänka mig att detta är idealiskt. Med tanke på hur tung båten är i aktern så har materialet sugit åt sig rejält med vatten.
          Tanken var att skära hål och rensa ut skräpet, men man borde väl återfylla med något? Har ingen erfarenhet, men tänker att frigolit kanske vore bra. Vad har ni för idéer?
          Hej Mr Stoffe;

Liknande problem har jag haft med båda egna och fiskekompisars båtar. Det bästa du kan göra är att se till att avlägsna all "oasis" i samtliga hålrum och sedan låta båten torka upp ordentligt före nästa åtgärd.

Sedan kan du borra upp ett hål i mitten och längst ner i V-et på akterspegeln samt montera en plastdyvika med skruvbar propp i hålet du borrat upp. Täta ordentligt runt dyvikan. En inspektionslucka med tätningslist på durken längst bak nära akterspegeln kan också vara bra både vid inspektion och länspumpning.

Att fylla under durken med frigolit eller polyurethan kan vara bra ur flytsynpunkt och mindre bra om inte alla hålrum fylls. Där samlas vatten som under vintern fryser till is.

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-08-24, 19:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Hej old firehand

Jag tycker att du har helt rätt i vad du säger
            Men tycker inte du ska rekomendera plastdyvika då det finns mässing och Rf som håller mycket längre
            Hej Eino;

Jag tänkte mest på prisskillnaden mellan en dyvika i rostfritt, mässing och plast och strök därför rostfritt. Mässing är kanske inte alltid att föredra om båten ligger i saltvatten, eftersom zink i mässing med tiden fäller ut i salt vatten. Man kan ju gå en medelväg och ha dyvika i plast och rostfri plugg.

Hur som helst är en dyvika bra både vid trailertransport och när båten ska tas upp till vintern. En söderfrusen båt gör ingen lycklig....

Old Firehand
            www.trumman.com -http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm

Kommentera

Har monterat minst 200 plastdyvikor, har aldrig haft något problem med dom.
              Om du ska lyxa till det på din eka så ska du skaffa divernycell, det är som frigolite ungefär, finns att köpa i olika tjocklekar och densitet.
              Alt. firette det är som en wettextrasa, väldigt enkelt att använda, det blir dock lite tyngre än divernycell.
              Vart bor du?
              Hör av dig om du behöver prylar..
              Magnus

Kommentera

Jag har inte heller haft någon reklamation..men givetvis är rf el mässing bättre o hållbarare än plast.
                En sak som jag har sett otaliga ggr är att folk borrar in dyvikor i båtar och inte tänker på att det kan vara plywood ända ner till kölen, inte jättebra att det står vatten emot plyfan.
                Jag sätter aldrig plyfa ända ner utan slutar 50 mm ovan köl.
                Då jag har monterat där plyfan kommer fram har jag monterat ett rör som förlängning av dyvikan med gott om sika.

Kommentera

Mässings dyvika är bäst. Plast ger jag inte ett skvatt för. Precis som Eino skriver blir plast dyvikan sämre med tiden.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Alla har ju sina sätt att bygga båt på.
                    Det e ju en ganska självklar sak...
                    Idag har jag format av en 6,5 meters styrpulpets skrov...byggt i multiaxiella vävar o distans matereial....mmmm härligt...
                    Det är svart i Gelcoaten, jo det e kasst o skador syns fort mm mm men jäklar annammat va cool den är..Tyvärr så är den inte min..
                    Men nästa är nog min...hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 818 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka