12v Pump till Gummibåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12v Pump till Gummibåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 12v Pump till Gummibåt

Hej.

Ska köpa mig en 12v Luftpump till att blåsa upp min gummibåt med.

Vilken ska jag välja?

Har kollat på följande.

Några andra tips?

Mvh

Missade att skriva lite också...

Jag tror mer på en riktig lite kompressor ist för hobbyfritidspumpar...

De kommer att ta evigheter att pumpa upp en liten gummibåt med pumpar som har kapacitet på ca 6l/min såg jag att någon av dem hade och skulle tippa på att de andra ligger i samma klass...

Clas Olsson kompressorn pumpar 36l/min tror jag de var och får upp ett högre tryck...

Bara min åsikt
    Senast ändrad av Patrik_J; 2011-08-19, 09:00. Anledning: Lite tomt svar med bara en länk.

Kommentera

Jag tror mest på clasohlsons tipset, jag har en pumpen från biltema och det funkar kanoners men du får räkna med att pumpa med fot/"vanlig" pump med då iaf den från biltema inte får upp så bra tryck i gummibåten.

Kommentera

Vad har du för båt? En "riktig" gummibåt skall nog pumpas lite hårdare än vad Biltema/Jula/...-pumparna klarar av.

Kolla på ena.nu Där finns pumpar som klarar högre tryck och som dessutom har inbyggd tryckregulator. Har själv en BST 12 HPP och den funkar bra till min båt.
        I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
          http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=162572429

Missade att skriva lite också...

Jag tror mer på en riktig lite kompressor ist för hobbyfritidspumpar...

De kommer att ta evigheter att pumpa upp en liten gummibåt med pumpar som har kapacitet på ca 6l/min såg jag att någon av dem hade och skulle tippa på att de andra ligger i samma klass...

Clas Olsson kompressorn pumpar 36l/min tror jag de var och får upp ett högre tryck...

Bara min åsikt
          Den ser ju vettig ut, jag har inte sett kompressor som ett alternativ då jag vart rädd för det höga trycket. jag tror mig läst att jag ska ha i ungefär 0.3 bar ca. Det är en "Riktig" gummibåt.

Kommentera

Lånar denna gamla tråden lite.

Använder mig oftast av gummibåt när jag fiskar, och blåser då upp båten på plats.

Hur gör ni för att lyckas med uppblåsningen på ett så smidigt sätt som möjligt?

Idag använder jag medföljande fotpump, vilket visserligen går helt ok, men hade hellre gjort annat medan jag väntar på att båten blåses upp.

Jag har testat denna: http://www.clasohlson.com/se/Kompressor-12-V/40-8095 , men är inte nöjd. Dels så jobbar den väldigt långsamt och dels så upplever jag det väldigt svårt med passformen till mustycket som måste(?) användas.

Har även testat alternativet med: http://www.vattenbutiken.se/elpump-12v-p-513-c-203.aspx , passformen till munstycket passar bättre, men även den jobbar ganska långsamt och trycket blir dåligt.

Hur gör ni?!

><(((*>

Kommentera

Ursprungligen postat av El Crapone Visa inlägg
              Lånar denna gamla tråden lite.

Använder mig oftast av gummibåt när jag fiskar, och blåser då upp båten på plats.

Hur gör ni för att lyckas med uppblåsningen på ett så smidigt sätt som möjligt?

Idag använder jag medföljande fotpump, vilket visserligen går helt ok, men hade hellre gjort annat medan jag väntar på att båten blåses upp.

Jag har testat denna: http://www.clasohlson.com/se/Kompressor-12-V/40-8095 , men är inte nöjd. Dels så jobbar den väldigt långsamt och dels så upplever jag det väldigt svårt med passformen till mustycket som måste(?) användas.

Har även testat alternativet med: http://www.vattenbutiken.se/elpump-12v-p-513-c-203.aspx , passformen till munstycket passar bättre, men även den jobbar ganska långsamt och trycket blir dåligt.

Hur gör ni?!
              Jag fyller från flaska avsedd för dykning, mycket snabbare än någon pump jag testat.

Kommentera

Ursprungligen postat av El Crapone Visa inlägg

Billigare pumpar är antingen av typen lågt flöde/högt tryck typ den kompressor du länkade till eller så är pumpen högt flöde och ger då mycket lägre tryck.

Skall man ha till en gummibåt eller luftmadrass är det den sistnämnda man skall leta efter.
                Ev kan man ha en kompressor att höja trycket det sista biten.

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis Visa inlägg
                  Jag fyller från flaska avsedd för dykning, mycket snabbare än någon pump jag testat.
                  Intressant. Hur fungerar detta mer konkret? Hur fyller du på flaskan, dessa flaskor rymmer väl inte jättemycket?

Hur kopplar du den till ventilen?

Tips på bra fungerande pumpar under 500kr uppskattas. Även tips på ihopkoppling mellan el-pump och "ventilmustycke".

Hittade denna: http://www.ena.nu/luftpumpar/mb80a-mb80c .

700l/min låter ju bra, räcker det med 80 mbar?
                  Senast ändrad av El Crapone; 2013-10-02, 17:59.

><(((*>

Kommentera

Ett tips är att köpa en 200 eller 300 bars dykflaska, jag har ett par st hemma som jag använder som kompressor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka