Klena Silver båtar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klena Silver båtar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klena Silver båtar?

Hej!
    Finns nog många representanter med en Silver båt på detta forum misstänker jag. Jag ska iaf köpa mig en ca 6m alubåt av någon sort och har läst mycket positivt om Silver båtarnas sjöegenskaper. Jag funderar dock över deras konstruktion? Är plasten ihopsatt med aluskrovet så att det stagar upp och förstyvar hela konstruktionen? Hur sitter de ihop? Sedan är de ju extremt lätta. En Silver Eagle 630cc väger bara 650 kg och det är extremt lätt om man jämför med alla konkurrenter i samma storlek. De flesta konkurrenter väger 800-950 kg och då har de inte den tunga plastinredningen som Silver har. Silver har aluminiumplåt 4mm i botten och akter samt 2mm i skrovsidor. De flesta konkurrenter använder då en kombination av 5mm och 4mm plåt. Det är ju säkert så att plasten på något sätt bidrar till stabilitet i konstruktionen men plast är väl tyngre än alu sett till hållfastheten?

Ja vad säger ni? Är det någon som har upplevt svagheter med dessa båtar? Sprickbildningar? Blir det lätt bucklor i den tunna plåten i skrovsidorna? Andra problem? Jag är säkert övernitisk och allt för misstänksam men om man kunde bygga en båt med bra och tillförlitlig hållfasthet med mindre vikt så tror jag att alla skulle göra det. Det blir ju liksom billigare att tillverka dem då. Med konkurrenter avser jag Arronet, Buster, Alucraft, Alukin, Anytec, Hape etc.

Ska kanske tillägga att båten ska användas för fiske, även i ytterskärgården samt vattenlek och utflykter med familjen.

Simma lugnt!
    /Johan

Hej Johan Jag har själv en Alukin 650 pro fishing som jag är väldigt nöjd med helsvetsat skrov i kraftig aluminium 4/5 mm
    som väger ca 750 kg
    Båtar som Alukin och Arronet är mycket kraftigare konstruktioner en silver båtarna och därför tyngre så om vikten inte är ett problem
    så skulle jag välja någon av dessa
    Men om man behöver en lätt båt att traila så kan silvern vara ett alternativ
    Jag rekomenderar att du provkör några olika modeller innan du bestämmer dig (jag vet att du kan provköra Alukin om du ringer och pratar med peter 070 5576657

Mvh Berra

Kommentera

Tack för det Berra. Jag har kört ett par av dem, lite olika Buster och en Anytec. Jag är dock så ödmjuk att jag kan säga att jag inte är någon vidare erfaren sjökapten (-; Så jag besitter liksom inte kunskapen att direkt säga att den ena är bättre än den andra. Jag får förlita mig på andras omdömen och vad jag själv kan läsa mig till i första hand.

Alukin verkar iaf vara en mycket trevlig båt, ser mycket fin ut i mina ögon iaf. Jag gillar dock inte plåtskarven de har på skrovsidorna. Det är säkerligen lika starkt men det ser lite illa ut i mina ögon. Men de står iaf högt upp på min lista.

Ingen annan som vet något om hur Silver båtarna är ihopskruvade?

/Johan

Kommentera

Vad skiljer förresten en Alukin 650 Pro fishing mot en vanlig 650? Förutom taket med spöhållarna då?

/Johan

Kommentera

har en silver själv
          men haft den bara i 2 mån så ska inte säga att den är bra el dålig men går grymt i sjö!
          men kolla på guiderna många av dom åker silver
          och det borde bero på nått
          alu båts råa o ömma utsida
          insidan vit och fin som plastbåtar och lätta å hålla ren
          JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
          <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Det är väl främst taket som skiljer men du kan välja detaljer och utformning på inredningen stolar fisksump räckes höjd extra motorfäste för trolling motor mm. på alla alukin dom bygger Båten som du vill ha den

Kommentera

jag har en silver shark-03 med en 115 hk mercury 4-takt.har haft den sedan 2005.båten har gått många timmar och mycket hårt i vänern.vättern och östersjön.FÖRDELAR,lättrailad går grymt bra i sjön,finns inte många andra båtar i samma storlek som matchar silvern.tar man bort aktersoffan så får man stor fin yta i aktern,(den är poppnitad på dom äldre modellerna).plasten i båten håller hög kvalite.Nackdelar.grabbräcket runt om är poppnitat,har fått satt i nya nit,dom lossnar så att räcket blir löst,skruven i pulpeten/rutan lossnar,har satt i bult med låsmutter,hade stativstolar som blev rangliga med tiden,satte i en stor iglobox i stället och sitter på,blir en hel del bucklor på skrovsidorna,högt pris,men som sagt jag har kört båten mycket hårt många timmar och i grov sjö,byt ut poppniten,bulten,stolarna,ta bort aktersoffan,sen är det bara att gasa,jag byter aldrig bort silvern.MVH Bjärven

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 834 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka