Crescent bamse ELLER annan perfekt fiskebåt SÖKES - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent bamse ELLER annan perfekt fiskebåt SÖKES

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent bamse ELLER annan perfekt fiskebåt SÖKES

Hej!

Nu när båttrailern äntligen är inhandlat är det nu dags för att köpa båt!!

Jag är sugen på en crescent bamse eller ge mig ett tips på den ultimata fiskeräzern!
    Jag kommer att använda båten mest till trolling i små sjöar till vättern!
    Båten kommer hela tiden att trailas runt så helst inget stort bökigt monster. Ett undantag är crescent bamse

min budget ligger på 30 - 35 000 med motor, 20 000 utan motor.

Så alla fiskekamrater, ge ig era bästa tips eller har ni kanske nåt att erbjuda mig?

Hur stor är trailern då? Ingen ide att ge förslag om inte trailern räcker till....

Kommentera

Undvik Bamsen. Oftast rutten inifrån. Mjuka och sunkiga i glasfiber laminatet på dom flesta ställen. Slår stenhårt i sjön, men ligger stabilt som en flotte.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Bamsen är en bra båt på många sätt, som idioten påpekar är det inget högfartsskrov utan halvplan, den kan lida av kraftiga försvagningar i den inplastade plyfan som finns överallt under däck, pga av trä med tiden ruttnar, ett inte alls ovanligt fenomen på äldre båtar tro mej, grundtips då står du ut med ett stötigt men dock sjösäkert skrov billigt i pris men som oftast kräver eget arbete för att få bort "svampigheten" det är nämligen så att glasfibern aldrig tappar i skärpa men dessvärre gör de inplastade plywoodförstärkningarna detta med tiden...
        Som sagt, med koll och ett bra pris samt några besök till Biltema och lite arbete har du troligen för pengarna ett något stötigt stabilt och bra skrov för lite pengar, dock ska tilläggas inga överpriser mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Fanns ju ingen avluftning på Bamsen och på många äldre Crescent båtar. Klart som du skriver TAMTAM så är det ju priset som avgör.
          Och om man är villig att lägga ner jobb. Har man tur kan man hitta nån som är välskött. Där nån gjort egna avluftningar.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Möjligt, eller så köper man den till bra pris, fixar problemen för det är ingen raketvetenskap direkt OCH installerar de bra och i viss mån nödvändiga avluftningarna under däck mvh.....

Kommentera

Du kan få den här utan motorn för 25000:- och utan trailer för 17500:-

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av fishing4ever Visa inlägg
                Hej!

Nu när båttrailern äntligen är inhandlat är det nu dags för att köpa båt!!

Jag är sugen på en crescent bamse eller ge mig ett tips på den ultimata fiskeräzern!
                Jag kommer att använda båten mest till trolling i små sjöar till vättern!
                Båten kommer hela tiden att trailas runt så helst inget stort bökigt monster. Ett undantag är crescent bamse

min budget ligger på 30 - 35 000 med motor, 20 000 utan motor.

Så alla fiskekamrater, ge ig era bästa tips eller har ni kanske nåt att erbjuda mig?
                Hej Martin Ahlm;

Gamla Crescent båtar, Ryysbåtar och Örnvikare som inte omhändertagits på rätt sätt genom åren kan vara mycket farliga när det kommit in en massa vatten i glasfiberlaminatet. Mitt förslag är att du sparar något år och köper en BusterR, L, XL eller Silver Hawk aluminiumbåt. De håller betydligt längre och lite repor utvändigt är här ofarliga.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2012-12-01, 12:53.

Kommentera

Jisses Firehand vill inte kritisera dej på något vis men du har ingen aning om plast och plastbåtar, icke heller Elanen, plast "suger" inte vatten annat än om skrovet som sådant är riktigt dåligt byggt, finns inte en chans och detta gäller även Crescent och övriga kvalitets plastbåtar byggda av fabrik i Sverige, en total missuppfattning.
                  Däremot är det så att ofta på lite äldre båtar använde man ofta plywood som förstärkning av vissa ytor, gärna däcket om man kanske inte var speciellt uppmärksam på lång tids följder av detta, dessutom struntade man oftast att skydda undersidan av plywooden dvs den sida på däcket som var riktad neråt mot kölsvinet, dessutom begrep man inte värdet av inspekteringsbara luckor/avluftningar då båten låg i hamn alt upplagd för att torka upp den oskyddade plyfans undersida.
                  Man kan köpa äldre båt, man skall dock vara uppmärksam på att däcket kan vara "svampigt" ordentligt, detta beror på att plywooden börjar bli som begagnat te helt enkelt, bara byta eller göra en helplast konstruktion, vissa har råd att köpa sej ur situationen andra inser att klipp kan göras från de som normalt köper sej bort men det kräver normalt arbete för att fixa till det, eller så lever man med det båten rasar inte ihop, alla riktigt viktiga punkter förutom akterspegeln är normalt helplast mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Jisses Firehand vill inte kritisera dej på något vis men du har ingen aning om plast och plastbåtar, icke heller Elanen, plast "suger" inte vatten annat än om skrovet som sådant är riktigt dåligt byggt, finns inte en chans och detta gäller även Crescent och övriga kvalitets plastbåtar byggda av fabrik i Sverige, en total missuppfattning.
                    Däremot är det så att ofta på lite äldre båtar använde man ofta plywood som förstärkning av vissa ytor, gärna däcket om man kanske inte var speciellt uppmärksam på lång tids följder av detta, dessutom struntade man oftast att skydda undersidan av plywooden dvs den sida på däcket som var riktad neråt mot kölsvinet, dessutom begrep man inte värdet av inspekteringsbara luckor/avluftningar då båten låg i hamn alt upplagd för att torka upp den oskyddade plyfans undersida.
                    Man kan köpa äldre båt, man skall dock vara uppmärksam på att däcket kan vara "svampigt" ordentligt, detta beror på att plywooden börjar bli som begagnat te helt enkelt, bara byta eller göra en helplast konstruktion, vissa har råd att köpa sej ur situationen andra inser att klipp kan göras från de som normalt köper sej bort men det kräver normalt arbete för att fixa till det, eller så lever man med det båten rasar inte ihop, alla riktigt viktiga punkter förutom akterspegeln är normalt helplast mvh

[B]Hej TamTam;[/B]

Mina erfarenheter om tillverkning av plastbåtar är ringa. Däremot har jag byggt egna inredningar i Flipper, Kobben, Maritime, Askeladden, Örnvik och några andra fabrikat av plastbåtar sedan början av 1960-talet då jag ägde min första sportfiskebåt.

När det gäller plastbåtar finns ett ord som heter kapillärverkan, vilket förenklat betyder att en plastbåt som inte har helt polyestermättade glasfibermattor undan för undan suger åt sig vatten under öppetvattensäsongen. Vintertid när vattnet i laminatet fryser expanderar vattnet 10 % då vattnet övergår i fast form, is. Detta i sin tur medför mikroskopiskt små sprickbildningar och mindre blåsor överallt i skrovet. På utsidan av skrovet kan man upptäcka detta som luftbubblor på undersidan av laminatet. Den mest utsatta delen hos båten brukar vara området runt akterspegelns övergång till båtbotten. Om inte båten vid tillverkningen är helt tät i gelcoteskiktet då suger skrovet undan för undan åt sig vatten genom åren. Efter några säsongers dålig skötsel är många slarvigt tillverkade glasfiberarmerade båtar väsentligt försvagade i jämförelse med när de var fabriksnya.

Jag har sett en Ryysbåt i så dåligt skick att ägaren kunde gå rakt igenom båtbotten invändigt. Jag har sett en Örnvikare som lagts upp på två båtbockar vintertid. På våren när ägaren skulle börja slipa och göra ren båten låg aktern på marken sönderfrusen utanför den ena båtbocken och fören hade gått av och låg framför den andra båtbocken.

Jag har sett dåligt skötta, gamla Crescentbåtar liggande på varv för reparation där plasten varit i det närmaste lika stark som Wasa knäckebröd.

När det gäller Elanens kunskaper om båtar och båtskötsel har du nog mycket, mycket att lära dig! Egentligen borde du räcka upp handen innan du tilltalar honom!

Om du klickar på en av mina bilder i bildgalleriet här och följer pilarna varvet runt kan du med egna ögon se några av de sportfiskebåtar jag varit med om att inreda genom åren http://www.trumman.com/fisketips.htm. Det jag inte har kunnat utföra på egen hand med båtarna har jag haft min personlige fiskevän Kjell Lagergren och de tiofaldiga svenska mästarna i båtracing Carl-Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt till hjälp att klara av.

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-12-01, 12:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka