Skrovform och hastighet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrovform och hastighet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skrovform och hastighet?

Igår var jag ute med "nya" båten ensam och fiskade. Idag med hela familjen i god bris. Båten är en äldre dubbelbottnad Ryds Arkö 455 cm med en likaledes äldre yamma på 6 hk. Båten toppar väldiga 6 knop oavsett last och vind. Varför? Antar att det är skrovet som begränsar hastigheten men kan någon förklara det rent fysikaliskt? Dessutom, om jag kör på halvgas minskar farten inte särskilt mycket jämfört med full gas.

Edit: Ska kanske tillägga att båten är klinkad med rak akterspegel:http://arkiv.ryds.se/Historik/1975-1976/Arko/ARKO.pdf

Jag skulle tro att det beror på att en båt är lättdriven i deplacementfart vilken förenklat brukar vara vattenlinjens längd=antal knop. Alltså bör din båt vara lättdriven upp till ca 4knop som den säkert gör även med en 2 hästare sedan går den betydligt tyngre tills den når över planingströskeln som den inte
    kommer göra med en 6a. De sista två knopen är när den börjar dra svall och kräver mkt energi för varje extra knop

Kommentera

Tack, låter som en rimlig förklaring. Alltså borde det vara mest soppasnålt och miljövänligt att köra båten på drygt halv gas.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 825 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka