Åror till Buster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åror till Buster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
    Är inte helt nöjd med elmotorn. Måste ha minst 3an för att komma upp i 2knop är det minsta vind så vrider sig båten.
    Det är även helt omöjligt att åka rakt fram. Måste korrigera styrningen hela tiden och man måste överkompensera så det blir så att man åker sick sack.
    Om man ska sätta på ett nytt drag eller liknande och släpper styrningen så hinner båten vrida sig alldeles för mycket.

Tror man skulle behöva ett stort centerbord för båten åker diagonalt över vattnet.

När det är helt vindstilla så fungerar det perfekt att omförlytta sig några meter på grunt vatten. Men trolligen fungerar inte så bra
    Tänk om du gjort som du tänkte från början då....fan vad du skulle fått slita för att komma upp i 2 knop med årorna...och byta drag samtidigt...
    Senast ändrad av byggarn; 2011-07-02, 20:59.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Precis vanliga motorn stabiliserar fint när man kör med elisen, har den oftast halft upptiltad så blir det mera våtyta på den som styr bättre men bromsar mindre.
      Men nackdelen är att jag planerat att använda elmotorn där det är grunt eller extra stor risk för bottenkänning.
      Men jag ska testa om det balanserar upp båten. Känns ganska konstigt att köra 20° snett i förhållande till åt vilket håll båten pekar.
      Regel nr1:
      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
        Men nackdelen är att jag planerat att använda elmotorn där det är grunt eller extra stor risk för bottenkänning.
        Men jag ska testa om det balanserar upp båten. Känns ganska konstigt att köra 20° snett i förhållande till åt vilket håll båten pekar.
        Med vanliga motorn i det läget går den inte djupare än elmotorn och skulle du dutta i något så blir det inga skador då den ju är avstängd och farten är så låg!!

Tips är att vrida bensinaren lite åt ena hållet som båten går snett åt så att den kompenserar för sneddragningen som elmotorn ger pga att den sitter bredvid båtens långskeppslinje då går båten rakt igen ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Med vanliga motorn i det läget går den inte djupare än elmotorn och skulle du dutta i något så blir det inga skador då den ju är avstängd och farten är så låg!!

Tips är att vrida bensinaren lite åt ena hållet som båten går snett åt så att den kompenserar för sneddragningen som elmotorn ger pga att den sitter bredvid båtens långskeppslinje då går båten rakt igen ;-)
          Ok jag ska testa detta nästa tur. Men det är alltså inte bara jag som har lite problem med att båten vill åt alla håll utom rakt fram.
          Sedan kanske inte en Sun Buster med 120kg motor/tank/batteri är världens stabilaste i låga farter.
          Regel nr1:
          Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

frontmonterad elmotor är svaret på det problemet.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 825 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka