Tålig båt har fått ny innerbörd!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tålig båt har fått ny innerbörd!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

axe:

så Du jämställer sika med limning ja då pratar vi om något annat, jag kör också med sika och skruv men kallar det enbart tätning och vibrationsdämpning har inte sett det som limmontage men kanske kan kallas så har inte tänkt på det viset.

Du har helt rätt i att UV skyddet måste vara mycket bra och det tror jag Tommy kan förklara bättre som jobbar med det och det var nog just brister där som gav denna plast dåligt rykte i inledningen, men hopperligen har de lärt sig med tiden, men vem kan säga 100% inte jag iaf men det känns iaf bra och jag är en ganska svårövertygad person när det gäller båtar och dess konstrukltioner, Old School tror jag passar bra som benämning på mig ;-)

Men ibland dyker det upp saker som får en att tänka till och tänka om, får se var detta leder framöver, lär väl bli tester på dem och sedan om några år så har vi svaren på hur bra de höll irl.

Kommentera

Tog några bilder på den och slänger upp dem så finns det lite anant är bara reklambilderna från tillverkaren.

det enda jag inte gillar på den är den slutna pulpiten i fören men den är tack och lov option så man slipper den för den krånglar till det när man lägger till emd fören som vi oftast gör i vårt land.
      Bifogade filer

Kommentera

Den ser mycket fin ut. Skapar ett HA begär

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          axe:

så Du jämställer sika med limning ja då pratar vi om något annat, jag kör också med sika och skruv men kallar det enbart tätning och vibrationsdämpning har inte sett det som limmontage men kanske kan kallas så har inte tänkt på det viset.

Du har helt rätt i att UV skyddet måste vara mycket bra och det tror jag Tommy kan förklara bättre som jobbar med det och det var nog just brister där som gav denna plast dåligt rykte i inledningen, men hopperligen har de lärt sig med tiden, men vem kan säga 100% inte jag iaf men det känns iaf bra och jag är en ganska svårövertygad person när det gäller båtar och dess konstrukltioner, Old School tror jag passar bra som benämning på mig ;-)

Men ibland dyker det upp saker som får en att tänka till och tänka om, får se var detta leder framöver, lär väl bli tester på dem och sedan om några år så har vi svaren på hur bra de höll irl.
          Kunde väl tänka mig det. jo sikans limmande egenskaper är otroliga. på en plastbåt kan du ta bort skruven efteråt ( beroende på mängd sika) som ja sa i början la ja hela ytan. knapar mm fick jag hugga bort, fick med halva plastlaminatet. sikan släppte inte ens med våld. (beror på vilken sika, finns ett antal typer med mer eller mindre limmande egenskaper, ja körde värsta sorten då)

Ja jag är också konservativ har ja märkt men som du sa rospigg så alla kajaker mm för uthyrning måste ju va ute i solen hela året, bara att kolla hur dom klarar åren. Sen har du en poäng de där med gamla plastprylar och konservatism. Sitter djupt i hjärnan de där med kopplingen vissa plaster och skräp. (vem har inte köpt billiga plastprylar på Rusta eller ÖB som hållit NÄSTAN hela sommaren)

På bilderna ser den ju ut som en trevlig fiskemaskin onekligen. Priset inkl. motor och utr. är ju överkomligt.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ska gå på mässan på måndag efter lunch.
            Har lite saker att fråga några andra på mässan som är där, men skall skriva upp på min lilla lista att spana denna båt lite grann också.

Skall bli kul och höra hur båten håller efter lite brutal användning efter ett par år, ifall matrialet mattas ut eller hur det blir.

En liten fråga bara. Hur skulle det bli ifall man går emot lite mer vassare stenar.
            Ska man ta med sig mora kniven o fråga ifall man får rispa lite

Är inte riktigt allvarlig med kniven men ideen har kittlat mig lite.
            Mjuka saker brukar inte gå ihop bra med vassa saker
            Senast ändrad av Team TNR; 2011-03-06, 11:45.
            http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Kanske borde starta en sika-tråd ? med lite kuriosa och beskrivningar om olika sika-produkter?
              Sikaflex-292 är dubbelt så starkt som Sikaflex-291. Limmet används för limning av hela sektioner i båten, inredning mot skott, montering av vattentankar i . . .
              Många kör me den vanliga du hittar på beijers å bygghandeln, (11-fc, 15LM, 221, pro, mm) fogmassor. Dessa har inte så stark limmande egenskaper som vissa marinprodukter som sikaflex-290, 291, 292 mfl. Finns visst rena fogmassor som är butylgummibaserade. 291, 292 limmen är polyuretanbaserade och satan va det kan sitta, sätt ihop två tunna aluplator å dela på sen, lycka till.

Om du tar en rundstång 15 mm (70 kg person) eller 17 mm (90 kg) och har sika 292 på änden och trycker fast den i taket i garaget så kan du hänga i den sen, Om takmaterialet håller vill säga:

Så det där med att kalla det limmning beror ju på vilken typ man nyttjar.
              Senast ändrad av Exxet; 2011-03-06, 17:37.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hittade några videos på båten.
                1. 2008 års modell http://www.youtube.com/watch?v=M7S0oGB_aLE
                2. 2006 års modell http://www.youtube.com/watch?v=BpOuxGtEbJM
                3. 2008 (?) års modell. 2.37 in i klippet. http://www.youtube.com/watch?v=Vrni0QHhNf4

Kommentera

Sikaflex 291 brukar jag köra på all båtmontering och ännu har aldrig något jag monterat i någon av alla de båtar och under alla år som jag hållit på lossnat, så funkar gör det helt klart fast jag inte sett det som limning men det är det ju när man tänker efter lite ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Sikaflex 291 brukar jag köra på all båtmontering och ännu har aldrig något jag monterat i någon av alla de båtar och under alla år som jag hållit på lossnat, så funkar gör det helt klart fast jag inte sett det som limning men det är det ju när man tänker efter lite ;-)
                    sika-291 är definitivt limning. Inte värsta men helt tillräckligt, bra val. 221-byggfog funkar också bra, tror jag, brukar fuska med den. Samma styrka och limegenskaper ungefär som 291 så skillnaden kan va nått me saltvattenbeständigheten kanske, vet ej. Kör inte 292 om du tror att de ska demonteras. får inte lös med mindre än att slita sönder nått. (egen erf.)

Va de några bra mässpriser på triumph-båtarna. bättre än de du visade i länken ? (huges.se)

Kommentera

Just saltvattenbeständighetn gör att jag kör 291!!

Kollade inte vad mässpriset var men något måste det vara under mässan men då jag ändå inte skulle köpa så kollade jag inte så noga på det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka