Tålig båt har fått ny innerbörd!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tålig båt har fått ny innerbörd!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tålig båt har fått ny innerbörd!!

Det är inte ofta man hittar nya båtar som verkligen får en att lyfta på ögonbrynen men denna http://www.triumphboats.com/index.cf...siniterx=170CC fick iaf mig att haja till ordentligt och visst är reklamvideorna spektakulära men det ska de vara men det verkar som båten lever upp till det som sägs.

Tittde på den i Huges monter i B hallen och den såg trevlig ut som fiskebåt och poalrna och jag skojade om att man fick med ett baseboll trä i alu för att bonka fisk då det låg ett sånt framme i båten, men det var inte för fisken fick jag veta!

Säljaren gav mig knölpåken och bad mig klappa till båtsidan med allt jag hade, jag var inte så säker på att det var en bra ide på en plastbåt, har sett vad smällar mot bryggor och stenar gör med en sådan, så säljaren en gladlynt medelålders man tog knölpåken och ställde upp sig som en slagman och klappade till med full kraft i långsidan på båten!!
    Nu tror någogra at han höll igen men icvke den smällen hade spräckt de flesta plastskrov!

Inte ett märke, så ett nytt slag tvärs över relingen och inte ett märke då heller, detta krävde en förklaring för jag var rätt förvirrad vid detta lag.

Båten är 5,10 (17 Fot) men väger 613 kg vilket är mycket för en sådan båt, och orsaken är att det inte är skum i mellan ytter och innerliner utan homogen plast, därav tåligheten inget som kan spricka eller ge med sig men ändå är materialet stötupptagande och absorberar smällar från både knölpåkar och vågor.

Det var ju inte mindre trevligt att inrednignen var gjord för fiske med vettig inredning och en bra förarplats och flera smarta förvaringar för fiskaren, typisk för jänkarbåtar men med klart högre tålighetsgrad än de jänkare jag använt hittils.

kan vara ett alternativ för den som vill ha en stryktålig båt men inte vill ha alu, här följer några spektakulära och lite småroliga reklamvideor http://www.toughboats.com/index.cfm?...RecommendATest .

kan vara något för en annan när bustern ger upp, och inte behövde den så stor motor heller, den på mässan har en 60 hk och det är inte så dyrt att föda eller köpa dessutom bra pris på båten med tanke på kvalitet.

Man kan bli religiös för mindre!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Båten är 5,10 (17 Fot) men väger 613 kg vilket är mycket för en sådan båt, och orsaken är att det inte är skum i mellan ytter och innerliner utan homogen plast,
      Även om jag inte gillar amerikansk design å konstruktionsfilosofi så blir man som material å konstruktionsbög mycket nyfiken. Det du säger här ovan gissar jag är vad försäljaren sa till dig ?

Det knepiga är att detta står på deras hemsida:
      we inject high density, 20lbs.-per-cubic-foot foam into the transom and 3lbs.-per-cubic-foot foam into the sidewalls and interior cavities of the hull and deck
      Får inte ihop detta, missförstår något här kanske. Läste hemsidan och engelskaförståelsen kunde väl vara bättre men hitta inget om vad för material man använt ?

Vet du nått mer om plasten rospigg ?

Visst är det spektakulära videor men man ska inte låta sig luras. att släpa en 600 kg tung båt åkandes på kölen på asfalt i 60-70 blås innebär ordentligt slitage även om de va gjord i stål. Ända jag kan tänka mig är Polyuretanplast (eller liknande) som man bla. klär stenkrossar invändigt med (för att stålet slits ut av graniten annars)

Det är absolut inte en glasfiberarmerad polyserplast. Gissar att det är nogon form av polymer eller thermoplast liknande dom små pioneer jollarna dom flesta känner till. Och alla vet ju vad som händer med detta med åren. plus att de är en jobbig plast att måla limma och allt annat man kan tänkas vilja göra. Inte ens fogmassan du tätar skruvhål, motormontage mm fäster å tätar mot vissa av dessa material.

NJa säger jag till en början, att göra en termoplastbåt, (om det nu är en sån) är ju inget nytt direkt.
      Senast ändrad av Exxet; 2011-03-05, 14:23.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

axe:

jag frågade specifikt om det var insprutat skum mellan ytter/innerliner men det sades det inte vara men det du citerar från hemsidan säger ju något annat, och man får ju inte se hur botten ser ut efter asfaltsdragningen för repig lär den ha blivit.

Vilket namn materialet har vet jag inte, men det är iaf inte samma typ som Pioner båtarna har det både syntes och kändes, skulle mera luta åt någon carbonfiber som ju är grymt starka men exakt namn ska jag lämna osagt.

Har inga planer på att transportera den utan trailer på land ändå men behöver iaf inte vara lika orolig att köra in mot en strand med stenar och grus för att lägga upp en stund för fika och bensträckare, eller när man driver runt inne i stenhaven och dunkar i lite mellanåt.

Däremot känns vikten som en fördel när man som jag har den isjön hela tiden för den lär gå mjukare i sjö än motsvarande storlek med halva vikten, det var väl denstora fördeln och at tdeninte kräver så mycket motor även om jag nog skulle klämma på en 75 eller 90 på den ändå, men det är jag det ;-)

Kommentera

carbonfiber ? ? visst man kan ju tydligen även armera thermoplaster idag.

Jag menade inte att såga hela konseptet, säkert mer kanon än jag inser he he. Är alltid misstänksam och lite avvaktande till alla dessa mirakelkonstruktioner och mirakelmaterial som uppges tåla vad som helst. Man ska ju ha klart för sig att en tillverkare visar extrema behandlingar som ser värre ut än va dom är samt att man spelar på materialets starka sidor. Men vad händer vid en punktbelastning av en vass sprängsten?

Allt har en baksida så även detta och som alltid är det den som är mest intressant, För just baksidorna vill ju tillverkaren inte nämna nått om. Tex är materialet lagningsbart ? Ett hål och det är bara att skrota ?

Undrar vad priset blir i sverige ?
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Visst är det så och det lär visa sig inom kort hur det är med materialets baksidor för det har alla material.

Däremot priset var överkomligt http://www.huges.se/product/1275_Tri...-ELPT-EFI.html känns som ganska mycket båt för den pengen ,-)

Kommentera

Kommentera

Roplene är tydligen varumärket på materialet...

rotationsgjuten PE (polyethylen) samma matrl. som i ismetepulkorna fast hårdare kanske...
                Senast ändrad av byggarn; 2011-03-05, 15:47.
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Låter som samma material som i den fiskekajak jag har och samma som i forskajaker och annat som misshandlas grymt och att laga ytrepor i det är enkelt, bara värma lite med värmepistol och släta till med spackelspade och låta kallna sedan finslipa, klart.

Om man nu lyckas göra några skador på den, har sett hur en del behandlar sina och de tål massor med stryk, enda som kan vara lite krux är UV skyddet som måste vara tillräckligt bra annars kan ytan bli lite mysko av solen efter några år.

men med båtar byggda i USA med dera soldränkta klimat iaf i stora delar av landet så har de säkert tänkt på det.

Med rotationsteknik så är ju skrovet iaf homogent som säljaren sade, så det som nämssom "insprutat skum" måstea vara mängden skum insprutad i formen innan den börjar rotera?!

Rätta mig gärna om jag missat något.

Kommentera

aha intressant , , är ingen plastdoktor men polyethylen är väl en termoplast ? säkert bra, bara jag som är lite konservativ men det känns knepigt, ett material som man gör leksaker och vardagsprylar, krattor, stolar å annat av.

Men hur är det med att limma och täta ? vissa plaster biter ju ingenting på inte ens sikaflex tätmassa.

Detta är säkert morrondagens småbåtsmaterial om tillverkning dessutom blir billigare än armerad härdplast.
                    Men de va ju blandade synpunkter på Stripers forum.Skumt med han som sa att hela sidan hade bucklat sig av solen och deformerat hela båten ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka