Andrahandsvärde styrpulpetbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andrahandsvärde styrpulpetbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andrahandsvärde styrpulpetbåt?

Hej, ska köpa fiske/nöjesbåt till kommande säsong. I första hand tittar jag på begagnade båtar runt 4,5->5m med fyrtaktare, men har även funderat på ny båt. En fundering är ungefär vilket andrahandsvärde kan man räkna med om man köper en ny båt, t ex Yamarin 46sc med 40 hk Yamaha, pris runt 140 000 SEK? Nån som köpt ny båt och sålt efter några år?

Mvh/MRH

Andrahandsvärdet på båtar är otroligt högt. I princip, säger princip för det är ju många faktorer som påverkar som prisutveckling på nya båtar, inflation, ränteutveckling, valutakurs mm. Blir kronan otroligt stark så blir nya båtar billigare å då sjunker din beg. båt mer. Men i princip så står sig båtens inköpspris genom åren. Sålde nyligen en Uttern 5201 årsm 90, styrpulpet 5,20 utan motor för 50 000:- va som ny i skicket. och jag tror inte den kostade 50 tusen ny 1990. Jag hade köpt den begagnad för ett antal år sedan.

Motorer är det svårare med. Massor av faktorer som styr det värdet. I princip går motorvärdet mot noll med åren, Jag menar ingen vill köpa en 25 år gammal motor.

Om båten idag kostar 90 å motorn 50 av de 140 du nämnde, så får du om 3 år Ca: 90 för båten å kanske 30 för motorn ( Min personliga gissning) tot. 120 000. en ny likadan kostar då ungefär 155 000:- med 3% prisutveckling. 35 tusen att tjäna för en köpare, låter rimligt. I det räknas då in att man brukar få med lite utrustning som ankare, förtöjning fendrar mm.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ok, tackar-blir att fundera lite. Nån mer som har erfarenhet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 825 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka