Val av propeller på Silver Hawk med Mercury 100Hp 4-t - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av propeller på Silver Hawk med Mercury 100Hp 4-t

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av propeller på Silver Hawk med Mercury 100Hp 4-t

    Efter uppgradering av min motor från 80Hp till 100, så misstänker jag att det blir övervarvning med min 17" prop. Idag ligger jag på maxvarv med motorn max uttrimmad (5500varv).Någon som kör motsvarande ekipage som kan säga vad lägsta hastigheten blir med t.ex. en 19" prop?
    Båten är en Silver Hawk 540CC och motorn är en Mercury 80Hp EFI 4-takt uppgraderad på Lundins Marin till 100h.
    Lägsta hastigheten idag är 2,3-2,5 beroende på antal fiskare och utrustning och jag vill helst inte öka upp den för mycket.

    Tacksam för svar

  • #2
    vänd dig till propeller trim sth
    så kan dom tala om för dig vad du ska för propp
    det dom inte vet om sånna är inte värt å veta!
    JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
    <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

    Kommentera


    • #3
      Tack för tipset, pratade med Propellertrim idag och så fort isen släpper så skickar dom ner en propp i rätt dimension

      Kommentera


      • #4
        Hej,

        Jag har en 115 EFI 4-takt på min Silver Hawk 540 CC, bytte upp mig från 75 hk som satt på när jag köpte båten. Det var en optimax och båten gjorde 34 knop, dock så fick man ligga på ganska höga varv i marschfart vilklet var ett skäl till att jag bytte till 115 hk. Hade gärna valt Optimax igen som jag tycker är en superfin motor men fick ett väldigt bra pris på en ny 4-taktare så valet föll på den.

        Jag har provat flera propellrar och även satt på en 7" CMC backet, för att försöka få till ett "bättre" gång läge. Silver Hawken går med lite väl mycket båt i vattnet och lite tungt med fören, köregenskaperna är så pass säkra så jag har försökt att få till lite bättre noslyft. Bracketen har bidragit att balansen har blivit bättre men fortfarande trycks fören ner för mycket vid full fart. Nu kör jag inte max särsklt ofta men egenskaperna har blivit bättre iframförallt marschfart.

        Idag har jag en Yamaha Pro Series 19" och toppar 42 knop, den proppen har ett mycket bra stävlyft och grepp vilket gör att det är möjligt att montera motorn högre. detta tillsammans är precis vad båten behöver. Jag har gjort några långkörningar och klarar mig på ca 0,5 l/nm, då varvar motorn strax över 3000 varv. Detta är mycket bra siffror med 115 hk.

        Jag har även köpt en 23" Yamaha Pro Series men den propellern har sannolikt för stor stigning, toppfarten blir något lägre men man får ytterligare några knop vid marsch på samma varv. Hade förmodligen fortsatt med den proppen om inte greppt varit sämre vilket är lite konstigt då det är samma propp (fast större stigning)

        Jag har även provat med 21" Laser 2 och Ballistic men dessa proppar gav sämre prestanda på både marsch och max än Pro Series 19" så därför behåller jag den. Skulle vara kul att testa 21" Pro Series men de är så dyra i Sverige så det får vänta till nästa USA resa (kanske).

        Summa summarum, jag tror att jag hittat en bra set up med CMC bracket och Pro Series för Silver Hawken. Går mycket billigt och ok fart de gånger man vill stå på. Silver Hawk är inget högfarts skrov vilket märks, går däremot mycket tryggt och stabilt. Man ska nog inte pressa så mycket mer fart ur båten med större motor då det är lite för mycket båt i vattnet, fins risk för vobbling och att båten skär då.

        Jag använder framför allt båten till fiske men en del transporter, ligger i så länge det är isfritt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av phakan Visa inlägg
          Hej,

          Jag har en 115 EFI 4-takt på min Silver Hawk 540 CC, bytte upp mig från 75 hk som satt på när jag köpte båten. Det var en optimax och båten gjorde 34 knop, dock så fick man ligga på ganska höga varv i marschfart vilklet var ett skäl till att jag bytte till 115 hk. Hade gärna valt Optimax igen som jag tycker är en superfin motor men fick ett väldigt bra pris på en ny 4-taktare så valet föll på den.

          Jag har provat flera propellrar och även satt på en 7" CMC backet, för att försöka få till ett "bättre" gång läge. Silver Hawken går med lite väl mycket båt i vattnet och lite tungt med fören, köregenskaperna är så pass säkra så jag har försökt att få till lite bättre noslyft. Bracketen har bidragit att balansen har blivit bättre men fortfarande trycks fören ner för mycket vid full fart. Nu kör jag inte max särsklt ofta men egenskaperna har blivit bättre iframförallt marschfart.

          Idag har jag en Yamaha Pro Series 19" och toppar 42 knop, den proppen har ett mycket bra stävlyft och grepp vilket gör att det är möjligt att montera motorn högre. detta tillsammans är precis vad båten behöver. Jag har gjort några långkörningar och klarar mig på ca 0,5 l/nm, då varvar motorn strax över 3000 varv. Detta är mycket bra siffror med 115 hk.

          Jag har även köpt en 23" Yamaha Pro Series men den propellern har sannolikt för stor stigning, toppfarten blir något lägre men man får ytterligare några knop vid marsch på samma varv. Hade förmodligen fortsatt med den proppen om inte greppt varit sämre vilket är lite konstigt då det är samma propp (fast större stigning)

          Jag har även provat med 21" Laser 2 och Ballistic men dessa proppar gav sämre prestanda på både marsch och max än Pro Series 19" så därför behåller jag den. Skulle vara kul att testa 21" Pro Series men de är så dyra i Sverige så det får vänta till nästa USA resa (kanske).

          Summa summarum, jag tror att jag hittat en bra set up med CMC bracket och Pro Series för Silver Hawken. Går mycket billigt och ok fart de gånger man vill stå på. Silver Hawk är inget högfarts skrov vilket märks, går däremot mycket tryggt och stabilt. Man ska nog inte pressa så mycket mer fart ur båten med större motor då det är lite för mycket båt i vattnet, fins risk för vobbling och att båten skär då.

          Jag använder framför allt båten till fiske men en del transporter, ligger i så länge det är isfritt.

          Nu har jag testat båten med en Solas 19" och med en passagerare, lite fiskeutrustning och ett batteri samt halv tank men fick jag inte upp den i mer än 32knop och detta medströms och då varvar motorn 5800varv vilket är lite för högt enligt rekommenderade 5500. Det enda som jag kan komma på som kan vara orsaken är att motorn är ganska högt upphissad, näst högst upp. Kan det vara så att den vispar en del luft? Förstår att det blir mer motstånd om jag sänker den ett hål men samtidigt kanske propellern greppar bättre. Ska prova med en 21" alu också och se om det hjälper. Kan tillägga att den går raskt upp i toppfart utan någon planingströskel.
          /Martin

          Kommentera


          • #6
            Hej,

            Det är någonting som inte stämmer, jag har ingen erfarenhet från att uppgradera motorstyrka. Dock så har jag av hört av andra som uppgraderat motorstyrka och köpt uppgraderade motorer från Lundins som också blivit besvikna.

            Om vi utgår från att du ändå fått dina 100 hk så är det som sagt ändå något som inte stämmer. Att den sitter för högt låter inte troligt, det hörs tydligt när motorn suger luft. Prova att köra båten med motorn maximalt intrimmad och sedan trimmar du ut till propellern börjar släppa. Det hörs tydligt och varvet ökar snabbt. Det kan du sedan jämföra med det normala varvtalet/ljudet.

            Att motorn är högt hissad är bara possitivt om man bara ser till farten, sedan är det såklart viktigt att övriga egenskaper inte försämras. Tänker bla få upp båten i planing, det inte släpper så fort du svänger etc.

            Båten ska enligt Silvers egna mätningar göra 40 knop med 100 hk, jag tror att de flesta ligger strax under med standard propp och normal hiss. Hur som hellst så är du en bra bit ifrån med dina 32 knop.

            Var den Solas propp du provade en aluminium eller stål? Du skulle behöva mer grepp för att sänka varvet en del. Om jag ser till mina egna erfarenheter (se tidigare svar) så behöver du inte gå upp i stigning men däremot hitta en propp som har bra grepp även med förhållandevis hög hiss.

            Silver Hawken går med mycket båt i vattnet, en annan sak som du säkert redan testat är att trimma ut motorn mer. Om den är maxintrimmad så gör den säkert inte mer än 32 knop. Trimma ut så mycket det går innan det släpper, jag märker stor skillnad på min båt. När den går som fortast syns det att motorn är uttrimmad, dvs mer än neutralt. Detta är ytterligare ett argument för att hitta en propp med mer grepp som greppar även om man trimmar ut.

            Hoppas du får ordning på ekipaget.

            //p

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av phakan Visa inlägg
              Hej,

              Det är någonting som inte stämmer, jag har ingen erfarenhet från att uppgradera motorstyrka. Dock så har jag av hört av andra som uppgraderat motorstyrka och köpt uppgraderade motorer från Lundins som också blivit besvikna.

              Om vi utgår från att du ändå fått dina 100 hk så är det som sagt ändå något som inte stämmer. Att den sitter för högt låter inte troligt, det hörs tydligt när motorn suger luft. Prova att köra båten med motorn maximalt intrimmad och sedan trimmar du ut till propellern börjar släppa. Det hörs tydligt och varvet ökar snabbt. Det kan du sedan jämföra med det normala varvtalet/ljudet.

              Att motorn är högt hissad är bara possitivt om man bara ser till farten, sedan är det såklart viktigt att övriga egenskaper inte försämras. Tänker bla få upp båten i planing, det inte släpper så fort du svänger etc.

              Båten ska enligt Silvers egna mätningar göra 40 knop med 100 hk, jag tror att de flesta ligger strax under med standard propp och normal hiss. Hur som hellst så är du en bra bit ifrån med dina 32 knop.

              Var den Solas propp du provade en aluminium eller stål? Du skulle behöva mer grepp för att sänka varvet en del. Om jag ser till mina egna erfarenheter (se tidigare svar) så behöver du inte gå upp i stigning men däremot hitta en propp som har bra grepp även med förhållandevis hög hiss.

              Silver Hawken går med mycket båt i vattnet, en annan sak som du säkert redan testat är att trimma ut motorn mer. Om den är maxintrimmad så gör den säkert inte mer än 32 knop. Trimma ut så mycket det går innan det släpper, jag märker stor skillnad på min båt. När den går som fortast syns det att motorn är uttrimmad, dvs mer än neutralt. Detta är ytterligare ett argument för att hitta en propp med mer grepp som greppar även om man trimmar ut.

              Hoppas du får ordning på ekipaget.

              //p
              Insåg igår att motorn inte var hissad till näst högsta hålet utan näst längst ner som det normalt är. Blev dock fundersam över Solaspropellern att den kanske vispar luft så nu har jag köpt en Mercury 19" orginalprop. Det var en alupropeller från Solas och efter att ha pratat med flera, inklusive Lundins så fick det bli en orginalpropeller. Har sett något test att Mercurys egna är den bästa allroundpropellern. Jag har trimmat den fullt ut och igår fick jag upp den i 33,7knop men jag misstänker att det kommer ge lite till nu i.o.m bytet av propellern.
              Angående Lundins och uppgradering så letade jag överallt om information och de få som skrivit något hade varit positiva. Jag är ganska säker på att jag fått effekten men att propellern som jag provat inte varit rätt. Accelerationen med 2 personer är grym, ingen planingströskel och snabbt upp till maxvarvet.
              /Martin

              Kommentera


              • #8
                Då är det standard hiss och samma som nästan alla Hawkar har från ÅF och då är den definitivt inte för högt hissad. Ytterligare ett argument för att jag inte tror att den suger luft är att en aluminium propp ofta släpper helt när den tappar greppet, en stålpropeller har inte lika markant släpp och greppar ”längre”.

                Jag har en 19” Merc Black Max dvs standard propp på hyllan som du kan få testa innan du köper och gillar du den så kan du få köpa den billigt, i stort sett oanvänd.
                Jag nådde 34 gps knop med min 75 hk Merc Optimax innan jag bytte motor med ovan nämnda propp, kan du använda som referens.

                Jag har svårt att tänka mig att bytet från Solas till org propen ska kunna ge 6 knop så du hamnar där du bör. Jag hoppas dock att jag har fel.

                Lycka till!

                //p

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av phakan Visa inlägg
                  Då är det standard hiss och samma som nästan alla Hawkar har från ÅF och då är den definitivt inte för högt hissad. Ytterligare ett argument för att jag inte tror att den suger luft är att en aluminium propp ofta släpper helt när den tappar greppet, en stålpropeller har inte lika markant släpp och greppar ”längre”.

                  Jag har en 19” Merc Black Max dvs standard propp på hyllan som du kan få testa innan du köper och gillar du den så kan du få köpa den billigt, i stort sett oanvänd.
                  Jag nådde 34 gps knop med min 75 hk Merc Optimax innan jag bytte motor med ovan nämnda propp, kan du använda som referens.

                  Jag har svårt att tänka mig att bytet från Solas till org propen ska kunna ge 6 knop så du hamnar där du bör. Jag hoppas dock att jag har fel.

                  Lycka till!

                  //p
                  Jag lämnade tillbaka Solaspropellern idag och hade jag sett ditt inlägg tidigare så hade jag inte gått och köpt en Mercury 19 på Huges i eftermiddags. Jag tackar så mycket för erbjudandet men vet inte om jag kan lämna tillbaka den, ska höra imorgon hur dom ställer sig till det.
                  Tror inte heller jag kommer upp i 36 knop men efter att ha pratat med Lundins igen så förklarade han att det kan skilja på effekten på min som är Yamahatillverkad jämfört med en 07:a eller senare som är Mercurys egna.
                  Återkommer om jag får möjligheten att testa din propp, alternativt med resultat från första provkörningen. Vad vill du ha för den om det skulle bli aktuellt?
                  /Martin

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej,

                    Jag vet inte vad de kostar nya men låt säga halva priset mot vad du betalat, vad betalade du ca 2000 kr?
                    Jag bor i Stockholm och måste hämta den på landet innan du kan få den eller jag kan skicka den, det kan ta någon vecka så tänk på det om du behöver den snabbt.

                    Även min motor är på Yamaha/Merc blocket (fr 2006)

                    Hör gärna av dig och berätta hur det går. Du ska ligga på 38-40 knop om du får ut 100 hk ur din motor med en 19" propp.

                    //p

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 476 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 233 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 777 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X