Reling har släppt i sitt fäste, hjälp tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reling har släppt i sitt fäste, hjälp tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reling har släppt i sitt fäste, hjälp tack!

Hoppas ni ser problemet på bilderna.
    Relingen satt fast med en bult underifrån/inifrån, och den har ramlat ner i "kölsvinet " nånstans...
    Går som sagt inte att komma åt underifrån utan att borra hål i båten vilket jag såklart inte vill göra...
    Nån vänlig själ som har en ide på hur man kan fästa relingen igen?

MvH
    Bifogade filer

Hmmm...Det där var inte lätt.
    Ska du göra det riktigt måste du dela inlinern från ytterskrovet så du kan montera i en ny skruv underifrån.
    Men det kanske går att pilla ner nån slags expanderande mutter i hålet, borra ett hål i räckets ovansida och sätta en skruv därifrån?
    Eller försöka med epoxilim och sätta press då det torkar, men jag vet inte om det håller.
    Går ju att skära ur en större bit i glasfibern runtom, montera skruven och sen plasta över det igen men det känns som ett lite för stort företag. Svårt att få bra.
    Nej här får vi hoppas att nån annan har bättre svar.
    Sitter räcket med åtkomliga skruv i övrigt eller är alla underifrån och hur många?
    Mvh Micke

Kommentera

Med lite tur kan Du ta bort gummilisten som sitter runt relingen och där försiktigt bända isär innerliner och skrov så att du kan lirka in skruv och verktyg för att skruva underifrån, men det finns stor risk för sprickor men jag skulle iaf börja där, och bänd isär en längre sträcka så minskar belastningen.

Sitter det nitar eller skruvar som håller ihop det så måste Du återmontera dessa när Du är färdig och glöm inte tätningmedel innan Du klämmer tillbaka gummilisten!!

Funkar inte det så montera en inspektionslucka på insidna där det är trasigt den gör nytta på flera sätt än låter dig laga skadan den hjälper till att ventilera utrymmet mellan skrov och innerliner under vinterförvaringen vilket minskar risken för fukt och mögel därinne.

Sista alternativet och också det svagaste är att dra expander uppifrån eller skruva fast något extra fäste med självskärande skruv.

Ser att det sitter en spöhållare just där så måste ju bli starkt om den används till trolling, kanske det som knäckt fästet från början ?!

Hoppas det löser sig.

Kommentera

Knepig lösning tycker jag, hur vare tänkt att man byter relingsräcke med den konstruktionen ? ? Rospigg har redan uttalat dom bästa förslagen.

Skulle själv välja lösningen med att ta upp ett större hål insidan på innerskrovet och montera nu skruv därifrån så får du en ventilationslucka som sagt.

Vill du inte det så finns en annan variant. En rstf bricka lite större än röret med 2 mindre hål på sidorna. sätt upp brickan under röret. isolera mot båt och svetsa fast brickan i röret, ta bort isoleringen och skruva ner genom hålen i plasten med borrande skruv, sika imellan för bättre hållfasthet.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

ojdå, du han in me samma ide medans jag skrev Eino! ! kul
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för alla svar!

MvH

Kommentera

Alltså måste det ju vara att den bästa lösningen.....
              Eller ett tecken på att du och jag är lika dumma. . ö ö smarta skulle det vara

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 813 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka