Hjälp mig med båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig med båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Eller vänta på rätt båt och rätt tillfälle innan du gör ett impulsköp. Kollade runt i säkert 10 månader innan jag köpte min första båt. En 580 big fish för 85000 och insåg att jag inte spinnfiskade tillräckligt mycket för att det skulle vara försvarbart med en styrpulpetare. Och de gånger vi gör det är i insjöar och 2 personer i båten. Så den gick ut på blocket igen och en trollingutrustad örnvik 530 inhandlades för 55000. Inte den ultimata båten för mig men fyller sitt syfte för trolling i småsjöar till havet utan problem. Som de flesta säger det krävs minst 3 båtar innan man blir någorlunda nöjd. Nästa båt blir nog en 6 meters sak med skarp bottenvinkel och en rejäl dragbil framför igen. Saknar min B2600. Men om man som du skall ha båten i samma vatten hela tiden ser jag ingen begränsning vad gälller storleken förutom priset.

Tro mig det kommer dyka upp ett tillfälle när hela du säger köp.Och vad det gäller motorer så får jag rysningar när jag hör mercury och vissa andra får det när de hör evinrude/johnsson. Prova/Se/Känn/Lyssna. Vissa motorer är måndags exemplar och andra är bra från alla märken.

Kommentera

Man ser så olika vi är !

Köp med 4-taktare oavsett båtval.
      Jag skulle säga köp 2-takt oavsett båtval.
      Billigare !
      Momentstarkare !
      Lättare !
      Mindre underhållskänsligt !
      Hanteringsvänlig ! kan lyftas vändas läggas hur som helst.
      Drar idag INTE mer än 4-takt
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vet nån var man får upp prislista på Quintrex båtarna?

Kommentera

Maila Gimmy

Kommentera

Maila mig på gimmy@atvcenter.nu så svarar jag med en prislista.

MVH/Gimmy
            [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Vad kostar båten du refererar till? ser ju riktigt fin ut
              Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
              Ja, jag är Quintrex återförsäljare. Anledningen: Jag letade själv ny båt, var inne på både Linder och Buster. Kan bara säga att när du provat en Quintrex vill du inte ha nått annat... I alla fall inte Linder och Buster. Arbetsytan, bredden, stabileteten, uppförandet i vattnet är alla egenskaper som är helt unika för quintrex. Att det sen ledde till att firman jag arbetar för började sälja quintrex, det är en annan sak... Helt enkelt för det är jäkligt bra båtar.

Både Linder och Buster är också bra båtar MEN, dom har ej samma egenskaper som Quintrex. Skovkonstruktionen är helt annorlunda, uppbyggnaden av själva båten gör att Quintrex saknar mittoft vilket bidrar till en helt annan arbetsyta. Själva stabiliteten är också nått som inte går att jämföra...

Jag vill inte sälja på folk saker dom inte vill ha men prova gärna en Quintrex, ni lär inte bli besvikna. Prismässigt ligger 390 likvärdigt med Linder 400 och billigare än Buster. Nackdelar: Nytt som gäller, i princip omöjligt att hitta begagnat...

Kolla gärna länken

Här får ni en bild av egenskaperna och stabiliteten...

Lycka till!
              I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Hej och tack för svar, roligt med någon som har en Cosmos också är väl kanske den båten jag är allra mest sugen på för tillfället men det varierar från dag till dag känns det just nu. Det du påpekar vid busväder, vart går gränsen innan det känns som en risk på vattnet? uppför den sig även annorlunda vid mindre vågor? Vad har du kört med för motor och hur tycker du båten har svarat på den? Har du provat båten med elmotor?

Kul med ny båt har du inte sålt den gamla är jag intresserad

Hej,

Precis hemkommen från Finland med "nya" båten (Finnmaster 5700 WA).......

Ang Cosmos: I och med att båten är relativt liten med låga fribord samt inte väger så mycket gör att den inte tar grov sjö speciellt bra. Vindstyrkan isig är ju inget problem men vågornas höjd och utseende gör att det kan bli ganska blött ibland... Jag har varit ute i 10+ m/s på öppen fjärd men då var det inte bekvämt och man blev rejält blöt..... Vid mindre vågor går det utmärkt men om man kör ensam kan den bli lite "hoppig" då vikten kommer långt bak.

Jag har en 40-hästars Yamaha 2-taktare på aktern och den passar perfekt till båten. Lätt och snabbt att plana. Har även i lugnt väder kört/planat med 4 vuxna och 2 barn. Jag har inte provat med att montera el-motor.

En kollega är intresserad av båten men om han hoppar av hör jag av mig via PM.

Lycka till med båtköpet!!

Mvh Doctool

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                  Man ser så olika vi är !

Jag skulle säga köp 2-takt oavsett båtval.
                  Billigare !
                  Momentstarkare !
                  Lättare !
                  Mindre underhållskänsligt !
                  Hanteringsvänlig ! kan lyftas vändas läggas hur som helst.
                  Drar idag INTE mer än 4-takt
                  Antar att du syftar på nya generationens 2 taktare, en sån har han ju inte råd med när han har budget på båt+motor: 30.000 - 60.000:-
                  Bättre då satsa på en gammal 4-taktare till båten.. än en gammal 2taktare ...håller du inte med mig?

Evinrude E-tec osv verkar sjukt fina
                  Senast ändrad av mobetahl; 2011-02-15, 00:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 825 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka