Hjälp mig med båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig med båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig med båt

Hejsan alla glada

Söker en ny båt och hoppas på massor av goda tips och erfarenheter från er på forumet. båten ska till 97% användas för fiske (trolling och ev kunna fiska av vikar) samt de övriga 3 procenten fördelat på familj och transport. Fisket kommer främst att ske i större sjö efter gädda och gös. båten har endast till uppgift att betjäna detta vatten och kommer därför inte vara i behov av att förflyttas

Önskemålen är en båt som har goda utrymmen, (pulpet) vill inte känna att det är trångt och ligger saker överallt för att de inte får plats. men däremot vill jag inte ha en på tok för stor båt heller, mellan 4-5 meter blir bra. Den får gärna ha god planlösning för rörelse i båten.

Båten behöver inte vara den fräckaste och snabbaste utan ska tjäna sitt syfte och vara bekväm att dansa på vattnet med. motorstorlek kvittar men i förhållande till båten ska den vara OK. Ekonomiskt får den kosta allt mellan 30.000 - 60.000:- men för den övre prisklassen skall den vara "färdig" utrustad för fiske och allt vad där hör till.

Har tittat lite på följande båtar: HR410, crescent Cosmos, Linder 400 ryds 435 m.m vad tror ni om dessa typer av båtar? Vill dock INTE ha en Buster.

Kom med förslag allt är intressant tills en båt är köpt

MVH X:et

Quintrex 390 Explorer utan tvekan. Mer plats i en båt runt 4 meter får du inte. Se mitt fotoalbum för bilder...

MVH/Gimmy
    Team Quintrex/Honda ATV Center
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Jag har fiskat från en Crescent Cosmos senaste 3 åren (åker och hämtar nya båten i helgen....).
      Ang Cosmos tycker jag;
      Fördelar: Liten och smidig med öppna ytor och lätt att röra sig i. Låga fribord (vid jerk i lugnt vatten),lätt och smidig och traila
      Nackdelar: Dåligt med packningsutrymme, liten plats för montering av ekolod/plotter, låga fribord (vid busväder/höga vågor)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
        Quintrex 390 Explorer utan tvekan. Mer plats i en båt runt 4 meter får du inte. Se mitt fotoalbum för bilder...

MVH/Gimmy
        Team Quintrex/Honda ATV Center
        Hej och tack för svar lite mer varför rekommenderar du denna båt? har kollat lite på en linder 400, vad anser du vara de största skillnaderna där? för och nackdelar med Quintrex 390 enligt ditt tycke? vad rekommenderas för motor till denna båt?

Kommentera

Bara nyfiken... varför kan du inte tänka dig en Buster?

Köp med 4-taktare oavsett båtval.

Tycker själv att Quintrex är ganska intressanta, ser ut att ha grymt bra planlösning..
          Linder Arkip är fina men dyra.
          Senast ändrad av mobetahl; 2011-02-04, 17:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
            Jag har fiskat från en Crescent Cosmos senaste 3 åren (åker och hämtar nya båten i helgen....).
            Ang Cosmos tycker jag;
            Fördelar: Liten och smidig med öppna ytor och lätt att röra sig i. Låga fribord (vid jerk i lugnt vatten),lätt och smidig och traila
            Nackdelar: Dåligt med packningsutrymme, liten plats för montering av ekolod/plotter, låga fribord (vid busväder/höga vågor)
            Hej och tack för svar, roligt med någon som har en Cosmos också är väl kanske den båten jag är allra mest sugen på för tillfället men det varierar från dag till dag känns det just nu. Det du påpekar vid busväder, vart går gränsen innan det känns som en risk på vattnet? uppför den sig även annorlunda vid mindre vågor? Vad har du kört med för motor och hur tycker du båten har svarat på den? Har du provat båten med elmotor?

Kul med ny båt har du inte sålt den gamla är jag intresserad

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
              Bara nyfiken... varför kan du inte tänka dig en Buster?

Köp med 4-taktare oavsett båtval.

Tycker själv att Quintrex är ganska intressanta, ser ut att ha grymt bra planlösning..
              Linder Arkip är fina men dyra.
              Inge fel alls med buster, absolut inte nej nej nej tvärtom Men jag vill testa en ny båt och är därför intresserad av andra alternativ. Men står det en Buster på uppfarten när jag vaknar imorgon visslar jag nog hela vägen till sjön med slägga och saltsäck på ryggen

Kommentera

Haha jaha på det viset :P Nej jag har inte tänkt köpa en ny båt, bättre begagnad blir det finns inte mycket ute nu men känns skönt att göra köpet klart före islossning så jag slipper sitta och bita naglar när de andra åker ut

har funderat lite och har sett en del båtar som är öppna runt om pulpeten på båda sidor samt fram till vad är det för båt/båtar tro?

Kommentera

Tänkte på dig när jag såg båten.
                  Kanske vore något?

Lycka till med båtsökandet
                  http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Ja, jag är Quintrex återförsäljare. Anledningen: Jag letade själv ny båt, var inne på både Linder och Buster. Kan bara säga att när du provat en Quintrex vill du inte ha nått annat... I alla fall inte Linder och Buster. Arbetsytan, bredden, stabileteten, uppförandet i vattnet är alla egenskaper som är helt unika för quintrex. Att det sen ledde till att firman jag arbetar för började sälja quintrex, det är en annan sak... Helt enkelt för det är jäkligt bra båtar.

Både Linder och Buster är också bra båtar MEN, dom har ej samma egenskaper som Quintrex. Skovkonstruktionen är helt annorlunda, uppbyggnaden av själva båten gör att Quintrex saknar mittoft vilket bidrar till en helt annan arbetsyta. Själva stabiliteten är också nått som inte går att jämföra...

Jag vill inte sälja på folk saker dom inte vill ha men prova gärna en Quintrex, ni lär inte bli besvikna. Prismässigt ligger 390 likvärdigt med Linder 400 och billigare än Buster. Nackdelar: Nytt som gäller, i princip omöjligt att hitta begagnat...

Kolla gärna länken

Här får ni en bild av egenskaperna och stabiliteten...

Lycka till!
                    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka