Hur fästa spöhållare? OBS! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fästa spöhållare? OBS!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fästa spöhållare? OBS!

Hej! Jag har köpt en spöhållare men får inte fast den på båten? allt detta inkl ett snöra och ett beteslås fick jag med. Inga instruktioner.

Jag ska väl inte behöva borra i båten?
    Hur får jag på den?

har också sånna helt kass... antingen får du borra eller sätta fast dem i "stål rören" på relingen...

mvh

Kommentera

Prova gärna med dubbelhäftande tejp, men jag tror inte mycket på det!

Kommentera

Självklart måste du borra i båten. Såvida du inte har reling i 25mm rör. Att limma eller liknande är inte att rekommendera, jag hade inte riskerat ett av mina spön för att inte borra i båten.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

På min Linder 400 så tog jag bort årfästena (2st av 4st årfästen) och skruva dit dem i de hålen som var.

Har hört nånstans att den där modellen kan gå sönder om man har hård slirbroms och trollar ovh får (botten?-)napp och att man därför ska säkra spöt med en lina eller nåt, det var väl därför du fick med lina & beteslås kanske.
          Använder mina bara vid mete och då är det inga problem
          Ola

Kommentera

Stämmer att dessa spöhållare inte är ett under av kvalitet och att de bara bör användas till lättare fiske. Gäddfiske med kraftiga spön och hård slirbroms är inte rekommendera.

Säkerhetslinan är ett måste, men det är inte 100% säkert att den hjälper när spöhållaren smäller av. Har du otur går hållaren av jäms med hålet för linan och då är det badbyxorna på eller köpa nytt spö.

Jag höll på att sumpa en 6-7000:- utrustning med dessa spöhållare, en Calcutta TE och nått spö höll på att fara åt fanders för ett antal år sedan. Men jag klarade mig med en krossad spöring så jag var rätt nöjd ändå.

Skruva eller fästa i relingen(med skruv) är ett måste, det blir en stor hävarm med spöts längd vilket gör att lim eller dubbelhäftande tejp knappast kommer att hålla så bra. Lim är heller inte UV-beständigt vilket kan göra att det släpper efter nått år eller liknande ute i solen.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

har också såda spöhåller. dom är riktigt kass. anväder min mest när jag metar precis som killen innan skrev. när jag byter båt och ska sätta dit spöhållare ska jag inte köpa sådan här igen. mina är glappiga och är nervös varje gång de nappar och rycker i spöt när de sitter i hållarna. hade på gamla båten aluminium rör jag bara körde ner spöna i och de va mkt bättre.

Kommentera

Jag har såna till lite enklar trolling och måste säga att dom funkat riktigt bra.. men sen finns det många olika märken på just den modellen vet inte om det kan ha något med det hela att göra...
                Jag skruva dom i båten inga problem med det..
                Team JMT fishing

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka